1

Tråd: Köpråd router

Hej

Min Dovado har börjat ställa till problem och tänker köpa ny.
Ser att många nu har inbyggt modem men är lite skeptisk till det eftersom det snart kommer 5G, hoppas jag.

Är det fortfarande Dovado som har de bästa routrarna eller finns det bättre?

2

Sv: Köpråd router

finns så mycket nu att kolla igenom , jag personligen tycker bra om HUAWEI E5186s-22a  dom går låsa på olika frekvenser , eller samt bara 3G eller 4G, allt beror på hur avancerad router du vill ha.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

3

Sv: Köpråd router

Jag vill nog ha rätt så avancerad, sugen på en AVM om jag hittar en under 4.000

Jag vill ha automatisk redail/omstart om den går ner, gärna nätverkshårddisk, block av adresser när ungarna ska plugga, tidstyrning av mac-adresser... osv

4

Sv: Köpråd router

mm ja då är då inte dovado nåt att ha dom är bra om du knappt har nå krav som den router jag skrev om , om det bara ska leverera internet utan nå större krav , mm jo avm har bra grejer men ack kostar att köpa in

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

5

Sv: Köpråd router

Fritz!Box beställd

6

Sv: Köpråd router

vilken modell blev det då ??=)

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

7

Sv: Köpråd router

AVM Fritz!box 6890 lte

https://en.avm.de/products/fritzbox/fritzbox-6890-lte/

8

Sv: Köpråd router

grattis till nya köpet, hoppas du blir nöjd med den smile

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

9

Sv: Köpråd router

Sitter i samma sits, funderade på en Teltonika, med Fritzen verkar bättre specad. Hur gick det med din ?

10

Sv: Köpråd router

JonasB skrev:

Jag vill nog ha rätt så avancerad, sugen på en AVM om jag hittar en under 4.000

Jag vill ha automatisk redail/omstart om den går ner, gärna nätverkshårddisk, block av adresser när ungarna ska plugga, tidstyrning av mac-adresser... osv

Rapportera gärna i vilken mån 6890 klarar din kravspec. Det går att visstidsblockera enskilda anslutningar över wifi

Jag har två 6890 igång sedan ett år här på landet i Sverige, en på LTE och den andra på fiber. Ingen av dem har någonsin gått ner. Skälet till att jag använder två är dels att jag råkade ha två men också att fallback till LTE funkade för internetförbindelsen men inte rent för fjärråtkomst. Med båda igång hela tiden har det inte varit några problem med fjärråtkomst via VPN eller portar. För övrigt har fibern aldrig fallerat.

Automatisk omstart finns inte som option. Men om LTE-förbindelsen bryts så förnyas sökningen, flera gånger om så behövs. Jag får mail om ny ip adress. Dessutom loggrapport över mail vid midnatt. För säkerhets skull ska jag ordna en SMS-styrd strömförsörjning där ett SMS ger ett minutlångt avbrott till routern. Har använt det tidigare för adsl-ansluten router AVM 7390 och det har funkat de enstaka gånger det behövts (mindre än en gång om året).

Jag testade lite igen med inställning failover till LTE med den fiberanslutna routern och märkte då en lustig sak. På en annan plats står en 6840 som jag når med ipad över VPN enlig AVMs inställningar. Ipaden använder wifi från 6890. På 6840 ser jag att vpn-anslutningen kommer från 6890ans 4G ip-adress trots att LTE bara ska användas vid bortfall av fiber. När jag tog bort möjligheten till mobil uppkoppling och testade igen så kom uppkopplingen till 6840 från den mac-adressbundna fiber ip adressen.

AVM sade att de jobbat med failover problemet för fjärråtkomst i nya fw-uppgraderingar men jag är inte helt övertygad om att de nått ända fram ännu. Ska testa mer framöver.

Aktuellt projekt är att göra VPN förbindelse mellan routrar 6840 till 6890. Skälet är att en personaladministrations app som används där det bara finns uppkoppling över 4G kräver fix ip adress. Det har jag med bahnhof på fiberroutern. Det går att lägga VPN-uppkopplinngen på enstaka LAN-portar. De som ska använda appen i sina smartphone får ansluta med wifi till en acesspunkt som går över den dedikerade LAN-porten. Det är lätt att ordna VPN-förbindelse från iOS eller android till AVM router men genom att gå över en dedikerad wifi-uppkoppling och VPN-tunnel router till router slipper man att VPN-inställnngar på personalens telefoner.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11 Senaste redigerad av jonasolof (2019-08-09 03:32:58)

Sv: Köpråd router

JonasB skrev:

Jag vill nog ha rätt så avancerad, sugen på en AVM om jag hittar en under 4.000

Jag vill ha automatisk redail/omstart om den går ner, gärna nätverkshårddisk, block av adresser när ungarna ska plugga, tidstyrning av mac-adresser... osv

Rapportera gärna i vilken mån 6890 klarar din kravspec. Det går att visstidsblockera enskilda anslutningar över wifi

Jag har två 6890 igång sedan ett år här på landet i Sverige, en på LTE och den andra på fiber. Ingen av dem har någonsin gått ner. Skälet till att jag använder två är dels att jag råkade ha två men också att fallback till LTE funkade för internetförbindelsen men inte rent för fjärråtkomst. Med båda igång hela tiden har det inte varit några problem med fjärråtkomst via VPN eller portar. För övrigt har fibern aldrig fallerat.

Automatisk omstart finns inte som option. Men om LTE-förbindelsen bryts så förnyas sökningen, flera gånger om så behövs. Jag får mail om ny ip adress. Dessutom loggrapport över mail vid midnatt. För säkerhets skull ska jag ordna en SMS-styrd strömförsörjning där ett SMS ger ett minutlångt avbrott till routern. Har använt det tidigare för adsl-ansluten router AVM 7390 och det har funkat de enstaka gånger det behövts (mindre än en gång om året).

Jag testade lite igen med inställning failover till LTE med den fiberanslutna routern och märkte då en lustig sak. På en annan plats står en 6840 som jag når med ipad över VPN enlig AVMs inställningar. Ipaden använder wifi från 6890. På 6840 ser jag att vpn-anslutningen kommer från 6890ans 4G ip-adress trots att LTE bara ska användas vid bortfall av fiber. När jag tog bort möjligheten till mobil uppkoppling och testade igen så kom uppkopplingen till 6840 från den mac-adressbundna fiber ip adressen.

AVM sade att de jobbat med failover problemet för fjärråtkomst i nya fw-uppgraderingar men jag är inte helt övertygad om att de nått ända fram ännu. Ska testa mer framöver.

Aktuellt projekt är att göra VPN förbindelse mellan routrar 6840 till 6890 (enligt AVMs utförliga instruktion). Skälet är att en personaladministrations app som används där det bara finns uppkoppling över 4G kräver fix ip adress vilket operatörerna inte erbjuder, ens mac-adressbundet.  Det har jag med bahnhof på fiberroutern. Det går att lägga VPN-uppkopplingen på enstaka LAN-portar. De som ska använda appen i sina smartphone får ansluta med wifi till en acesspunkt som går över den dedikerade LAN-porten. Det är lätt att ordna VPN-förbindelse från iOS eller android till AVM router men genom att gå över en dedikerad wifi-uppkoppling och VPN-tunnel router till router slipper man att VPN-inställningar på personalens telefoner.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Köpråd router

Kan ju strö lite salt i "vill-ha-såren" med en länk till den här nya och ganska avancerade maskinen:  http://www.e-lins.com/EN/download/H900- … et-Eng.pdf
Tillverkaren/säljaren är ytterst tillmötesgående vad gäller olika options och skräddarstyrda egenskaper. Routern finns i flera versioner och faktiskt också för leverans som 5G-version, men blir då rejält dyr sannolikt eftersom produktionsvolymerna för 5G radiomoduler ännu är ganska små. Själv har jag beställt den med Quectels EP06-E radiomodul (https://www.quectel.com/product/EP06.htm)

En sökning på Google visar hittills endast länkar till tillverkaren i Guangdong och England där den aktuella stora försäljaren redan tagit ut Brexit i förväg och inte längre svarar på kontaktförsök.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

13

Sv: Köpråd router

Vad får du betala? Jag ser inget skäl att gå ifrån AVM för närvarande. De utförliga instruktionerna för tex VPN är värdefulla.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14 Senaste redigerad av Vox medievalis (2019-08-10 14:13:03)

Sv: Köpråd router

Det exakta priset "hemma hos mig" vet jag ännu inte men sannolikt blir det lägre än för 6890. De principiella skillnaderna mellan FritzBoxmaskinerna och e-lins toppmodeller är flera. E-linsmaskinerna i denna klass har ohyggligt många inställningsparametrar vilket gör dem extremt flexibla men kan också vara ett problem eftersom det förutsätts att användaren (eller den som konfigurerar routern) är välbekant med alla dessa detaljer - hjälptexterna är, jämfört med AVM:s, mycket korta. Som exempel på olika inställningsmöjligheter kan jag nämna att bara för WAN (nätsidan) och bara för WiFi finns det vardera kanske ett femtiotal olika parametrar att lirka med. Så många alternativ beror sannolikt med de olika marknader/länder (ett 50-tal!) som de här produkterna säljs i. Vissa specialfunktioner för att lättare hantera VoIP finns det också.

Viktigare är kanske alla olika separata säkerhetssystem och övervakningsfunktioner (t.ex. autoping, WatchDog, automatiskt byte av nät mm. mm.) som själv håller koll på uppkopplingen Sammanfattningsvis är ju de här maskinerna i grunden anpassade för att kunna fungera på platser dit du inte utan vidare kan åka till för att starta om eller serva och därför autonomt vidtar olika åtgärder när den tappar kontakten med nätet. Triggningen av dessa olika funktioner kan i sin tur även baseras på t.ex låg signalstyrka eller andra parametrar. Vissa funktioner som dubbel spänningsmatning (failover) finns också vilket kanske känns lite overkill - man kan ju lika enkelt köra konstant via batteri...  Spec. för omgivande drifttemperatur (-30  -  +70 kan ju också vara ett indicium på mycket hög komponentkvalitet även om jag tror (har tittat lite på 6840:ans komponenter) att dessa inte kommer särskilt långt efter.

Att AVM, liksom många andra fabrikat, är sparsamma med antennuttag och visuella kontrollfunktioner i form av LED är lite förvånande. Både 6840 och 6890 har ju sådana kapaciteter att man tycker det vore självklart men gissningsvis har här designfolket fått ta makten - jämför med smartphones! Lyckligtvis finns det föga spår av påverkan från designers på industriroutrar vilket gör att kompromissandet mellan tekniska krav och design blir väldigt litet - om ens något. Visserligen går det ju ganska enkelt att fixa ett (enda) SMA-uttag för WiFi på 6840:an men sedan är det stopp.

Som industriroutrar i det lägre prissegmentet är generositeten på fysiska gränssnitt på t.ex H900:an imponerande med inte mindre än 9 SMA-uttag (2 för WAN, 1 för GPS och 6 för WiFi).
Sedan tillkommer förstås digitala I/O-portar i det omfångsrika kontaktblocket [skruvanslutningar] och USB.
Än mer förvånande är kanske den rikhaltiga bestyckningen av kontroll-LED:s där e-lins alltid varit generösa. På t.ex H820-modellerna ståtar panelen med 11 olika LED:s (i vissa OEM-versioner med olika färger) och på den nya H900:an finns en ljusorgel med inte mindre än 18 olika LED (system, fel, VPA, WiFi, USB, WAN, LANx4, SIM1, SIM2, online, och aktuell 3xWAN-signalkälla) som visar driftstatus på routern. Trots AVM:s exempellöst goda visuella gränssnitt i Webbformat är det otroligt bra att med en blick på panelen direkt kunna se vilka funktioner som routern momentant utnyttjar liksom driftstatus. Det här "signalpanelen" på H900 torde, såvitt jag vet, vara ganska ovanligt även bland kvalificerade (och dyra) industriroutrar och märkligt nog också i konsumentroutrar som gärna vill ha lite extra glitter som försäljningsargument. Eller är det kanske så enkelt att man inte vill oroa användaren med alltför mycket information!

Ytterligare en skillnad mellan fabrikaten är ju förstås AVM:s extrema användarvänlighet med förklaringar och hjälptexter. Fastnar Du på en inställning i en industrirouter och inte är proffs får Du vackert googla upp den funktionen och lära Dig. Lite som att första gången ställa in en ATA-box där Du har nästan lika många parametrar som länder på jorden för varje individuell tonsignal som redan dessa är många för varje land. Första gången tog det mig nästan tre dagar innan jag fick ordning på allt...

Sedan blir det kanske en 6890 också så småningom som ersättare/reserv för mina 6840-or eftersom, veterligt AVM:s analysmöjligheter, saknas i praktiskt taget alla andra konsument- och industriroutrar. I det sistnämnda fallet förutsätts det kanske att installerande/konfigurerande person har tillgång till viss mätutrustning.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

15

Sv: Köpråd router

jonasolof skrev:
JonasB skrev:

Jag vill nog ha rätt så avancerad, sugen på en AVM om jag hittar en under 4.000

Jag har två 6890 igång sedan ett år här på landet i Sverige, en på LTE och den andra på fiber.

Jonas, vad får du för hastighet ? Jag har tre km till Tele2-mast, får ca 5Mbps ner (max 10Mbps) med en Huawei-router. Marginellt bättre med en Asus-router, men den får jag ingen publik ip-adress på.

16

Sv: Köpråd router

Telia stryper det kort jag har till 4/1. Men i Belgien har jag fått 150 mbit/s ned med 6890 med carrier aggregation.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Köpråd router

Huawei B618
Blev lite väl ivrig o gav mig på en B618 för att ersätta den gamla B593.
- Ingen högre hastighet på Tele2 trots line of sight till masten (genom lite lövverk), 3-7Mbps (Är det Tele2 som begränsar? Måste man gå till Telia?).
- Mest begränsade UI jag sett, inte ens portmappning
+ Supportar högre LTE-kategorier
+ Översiktlig (det som finns) o enkel sätta upp
+ Bridge mode (ska prova det nu med en Ubiquiti router)

18

Sv: Köpråd router

Köper du Huawei får du inte se SINRx4 som är de viktigaste värdena. De är direkt relaterade till vilken fart du kan få.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Köpråd router

Glömde att återkoppla resultatet.

Min order på Fritz!boxen cancellerades av säljaren så det blev ingen :-(

Nu väntar jag på att 5G-boxarna ska komma ut på markanden.

mx skrev:

Jonas, vad får du för hastighet ?

Jag har 80Mbps, ser masten från huset, på ett Huaweimodem. :-)