1

Tråd: AVM 6890 "recension"

Att benämna den recension är att ta i, jag har haft den i mindre än tre dygn. Men jag tänkte ändå ge några första intryck.

Positivt:

- Räckvidden på wi-fi överträffade med råge mina förväntningar. Jämfört med en Huawei E5186s och en Asus RT-N56U så är det en mycket märbar förbättring. Jag kunde till exempel plocka bort en Devolo wi-fi-repeater jag hade i ett uthus.

- Räckvidden när det gäller Dect-Ule var så bra som jag hoppades. Ett uttag som AVM FritzDect 210 nås utan vidare 35 meter och två väggar bort.

- låg strömförbrukning

- hög kvalitetskänsla

Det enda negativa jag kan komma på är att webbgränssnittet är rörigt när man kommer från Asus. Jag skulle också önska mer och tydligare statistik från till exempel smarthome-prylar som exempelvis AVM 210.
Och så skulle jag verkligen önska att man inte blev tvångsutloggad från webbgränssnittet; om någon vet hur man kommer runt det vore jag tacksam. Man blir galen på alla inloggningar.

Något som är varken eller, är att hastigheten verkar identisk med den jag fick med Huawei E5186s.

Det som kanske är allra viktigast för mig är stabiliteten, men det är något som det kommer att kräva mer än 3 dagars användning för att bedöma.

Jag tänker fortsätta fylla på med intryck i den här tråden. Andra användare av AVM 6890 är naturligtvis välkomna med egna intryck smile

//Johan

2

Sv: AVM 6890 "recension"

Ytterligare positiva saker:

- Mycket bra översikt över det egna nätverket. Och när det gäller det som routern benämner "Mesh networking" så är informationen utomordentlig; här kan man gå in på varje enskild enhet och se IP-adress, signalstyrka, mac-adress mm. Man kan också slå på/av wake on lan för kompatibla enheter.

- AVM:s egna enheter inom smart home kan också uppdateras via routerns gränssnitt.

- information om signalstyrka och signalkvalitet är utmärkt. Det finns också en guide för att ställa in antennen på bästa sätt; jag har inte testat funktionen men det är något jag hade uppskattat för några år sedan, när jag försökte leta mig fram till den optimala positionen/ vinkeln för antennen.

Två små minus:

- Skulle önska att routern hade en inbyggd antivirusprogramvara. Men det kanske kommer med en firmwareuppdatering.

- Skulle verkligen önska att man slapp logga in i gränssnittet hela tiden. Man kan heller inte sätta ett hur enkelt lösenord som helst. Jag förstår att det är en säkerhetsgrej men det är rejält störigt.

3

Sv: AVM 6890 "recension"

Bra synpunkter.

När du använder den med mobilt bredband har du alla signaldata inklusive översikt över grannceller och avståndet till den mast routern är ansluten till. Mycket bra koll på SINRx4 vilket behövs för att optimera antenninställning.

Om DSL används får man mycket bra info om linjeprestanda och eventuella störningar.

Jag har inte funnit någon möjlighet att påverka inloggningstiden men utloggningarna är inte så mycket till besvär vid vanlig drift. Du kan också nå routern utifrån på flera sätt.

Det har aldrig antytts att AVM skulle komma att förse routrarna med antivirusfunktion.

Det finns betaversioner av firmware att testa, kolla efter labo.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: AVM 6890 "recension"

Jag är sjukt nöjd med routern. Hittar allt mer värdefull information och inställningsmöjligheter. Ett axplock:

- Att man kan se, som du skriver jonasolof, grannceller men också cell-id samt vilka andra operatörer (och med vilken kvalitet) som kan nås. I mitt fall är det till exempel bara Tele2 och Telia som  kan nås. Vilket ju är oerhört värdefullt om jag någon gång ska byta operatör, och som hade varit extremt värdefullt när jag började jaga internet på lantstället för 8 år sedan och som hade gjort att jag sluppit testa exempelvis Bredbandsbolaget som visade sig inte fungera.

- Att man med en knapptryckning kan installera föregående version av firmware.

- Att man kan se vad förbindelsens maxhastigheter är.

- Att Event log ger bra indikationer på eventuella problem, samt att man kan sortera Event log på olika områden (system, wifi, förbindelse mm)

- Att man tydligt och enkelt ser om en enskild enhet är kopplad till 2,4 eller 5 Ghz


Det är naturligtvis för tidigt att säga, men stabiliteten och hastigheten verkar faktiskt bättre än med Tele2:s router, nu när jag hunnit mäta under några dagar. Jag låg tidigare stabilt på mellan 50 och 60 Mbit medan jag nu - efter att ha låst på 900 Mhz  - ligger stabilt på 60-70 Mbit, och eftersom förbindelsen maximalt kan ge 72 Mbit så är det nog svårt att kräva mer. Stabiliteten verkar också ha ökat efter att jag valt "native ipV4" i st för "native ipV6" (Event log larmade ett par gånger om dagen om att ipV6-förbindelse inte kunde etablerars).

Jag kollade som hastigast på labo-versionen men jag har inte provat att installera den än. Men det är ju klart intressant, särskilt som man som sagt med bara en knapptryckning kan gå tillbaka till föregående firmware.

5

Sv: AVM 6890 "recension"

Det är också väldigt smidigt att från gränssnittet, under Mesh networking, klicka på den power plug som är huvudadapter, och därifrån kunna lägga till andra adaptrar. Det är naturligtvis inte särskilt krångligt att lägga till exempelvis Devolos adaptrar men om man som jag har en Devolo som huvudadapter och sedan också använder adaptrar av andra märken är det väldigt mycket enklare att kunna registrera dem i routerns gränssnitt.

6

Sv: AVM 6890 "recension"

6890 är tveklöst en mycket bra och stabil router. Lite knepigt att AVM inte har halva routern att erbjuda för dem som bara använder mobilt bredband. AVM6840 är fortfarande en mycket stabil och bra 4G router med 4 lanportar, voip och dect. Den kom redan 2011men har uppgraderats stadigt med ny fw. 6890 kan dock mer och har bl a bättre wifi.

6820 tar även emot 2G medan 6890 tar 3G och 4G. 6840 bara 4G. Job,  vilka andra routrar funderade du på?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: AVM 6890 "recension"

Tanken var att behålla Huawei e5186 till dess att jag gick över till fiber, och då tänkte jag köpa en Asus RT-AC88U - mest för de 8 lan-portarna och den inbyggda antivirusprogramvaran, och så för att jag är nöjd med den tidigare Asus RT-N56U som jag har. Och jag visste egentligen inte att det fanns routrar som kunde kombinera lte och fiber. Det var egentligen något av dina inlägg som gjorde mig uppmärksam på att de fanns, och i samma veva såg jag att jag inte i närtid skulle kunna komma att säga upp det mobila bredbandet, men att jag samtidigt förr eller senare skulle komma att aktivera fibern, och då var en AVM 6890 plötsligt den optimala routern för mina behov.

Jag testade förresten som hastigast Alignment aid men det verkar man inte ha någon större nytta av. Det går bättre att finjustera antennen med hjälp av värdena under Internet - LTE - mobile. Jag landade visserligen, efter en timmes justerande, på nästan exakt samma värden som innan, men det verkar som att värdena varierar mindre efter justeringen.

Min telefon har vid tre tillfällen tappat wifi (ett utropstecken kommer upp vid wifi-symbolen, vid något tillfälle hade jag både wifi och 4G synligt). Det här har också skett på en plats i huset där jag normalt har 3 pinnar och där jag inte brukade ha problem med e5186. Är det något du har haft problem med, att utrustning plötsligt tappat wifi?

8

Sv: AVM 6890 "recension"

Nedan är min Network list. Innebär det här alltså med säkerhet att Telia är den enda operatör, utöver Tele2, som jag kan nå och att kvaliteten på signalen är sämre med Telia?

https://www.dropbox.com/s/t0g242zx1kkwk … 9.png?dl=0

9

Sv: AVM 6890 "recension"

Listan speglar främst prestanda vid nuvarande position och riktning på dina antenner. Är bägge operatörernas master på samma ställe?
Även om en specifik operatör oftast ger bäst mottagning med rundstrålande antenn kan situationen bli omvänd med antenn med tydlig riktverkan. Skillnaden beror på hur bra den optiska sikten är till respektive operatörs mast.
Inomhus och stora reflekterande/absorbernde ytor kan göra jämförelser svåra om operatörernas master finns i olika riktningar liksom om de finns på väsentligt olika frekvenser. Sträcka som fungerar bra vid 900 MHz behöver inte göra det vid 800 MHz eller tvärs om.

Oftast kan man få bäst jämförelse utan inverkan av inomhus-reflexer från ett hustak, om man bor i villa.
Släpa med dej hela routern om det behövs, för att kunna se vad de inbyggda antennerna presterar.
Inomhus några meter längre ned får man alltid räkna med 10 dB eller mer sämre signal-nivå om man inte kan hitta en "golden spot" i något fönster eller liknande.

10

Sv: AVM 6890 "recension"

Jag är ganska säker på att masterna är på samma ställe men riktade i lite olika vinklar. Sedan så är min riktantenn så sent som i går finjusterad för att ge bästa möjliga värden för Tele2 så det kanske är där skillnaden ligger. Jag har förvånansvärt bra värden via Tele2 så det är egentligen bara av akademisk betydelse, samtidigt som man aldrig vet hur situationen ser ut om några år, och då är det väldigt värdefullt att i routern kunna se vilka operatörer som kan nås. Men då kan jag alltså anta att Telia skulle kunna prestera samma fina värden ifall jag finjusterade antennen på Telia, förutsatt att masterna står på samma ställe.

11 Senaste redigerad av jonasolof (2019-05-30 07:47:54)

Sv: AVM 6890 "recension"

Jag har inte haft problem med wifiavbrott men rapporter om det har förekommit för andra AVM routrar. Kolla på AVM supportfrågor.

Nätverkslistan visar två master, N4M och Telia, med flera celler på vardera. Du kan avläsa avståndet till den cell du är uppkopplad mot men inte i det fönstret. På tele2 har du en 900-cell och en 800-cell. Om bra signal med Telia efter antennjustering - kanske det. Eftersom routern hör två celler kanske du ligger i en cellgräns och det är mindre bra.

Bäst signal bör du få med en 800 antenn mot Tele2. Beror också på belastningen på cellen. Kan du se i annat fönster.

Idag kom besked om ny firmware för 6890.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12 Senaste redigerad av Job (2019-05-30 06:22:36)

Sv: AVM 6890 "recension"

Det är en sådan här antenn jag har: https://www.dropbox.com/s/yw1r5rr4n8cpy … o.jpg?dl=0. Det är 9,6 kilometer till masten. Trots att det är en 800 mHz-antenn har jag konsekvent fått högre hastigheter genom att låsa på 900 mHz, även med Huawei e5186s var det så. Kan det ändå finnas fördelar med att låsa på 800 mHz, tycker du? Till exempel ökad stabilitet; med Huawei var känslan att det var stabilare att använda 4G-only än att låsa på 900 eller 800. På 800 mHz ligger jag på 30-50 MBit ned medan 900 ger för det allra mesta över 60 MBit - upphastigheten är ungefär densamma på båda.

"Utilization" i Network list, är det nyttjandet av den cellen? och är det mitt nyttjande eller cellens belastning? Eller är det någon annanstans jag ser belastningen på cellen, och i så fall var?

13 Senaste redigerad av jonasolof (2019-05-30 16:34:30)

Sv: AVM 6890 "recension"

Jag tror att utilization är din uppkopplings andel av cellens totala uppkopplingar.

Antennenwerk-panelerna är polariserade helt vertikalt och helt horisontellt. Du kan få lite högre fart ned om du lutar antennen 45 grader så att det stämmer med basstationsantennernas +- 45 polarisering. Men det kan drabba farten upp. Lönar sig knappast. Jag har skrivit en tråd om detta som du lätt hittar.

Bästa kriteriet för antenninställning och polariseringsseparation är SINR.

Det är svårt att hitta mimopaneler för 900-bandet. Blir till att använda separata yagis eller logperiodiska alternativt två enkla 900 panelantenner. Var nöjd med vad du har.

Uppgradera till ny FW för 6890.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14 Senaste redigerad av Job (2019-05-30 18:30:24)

Sv: AVM 6890 "recension"

Som du säger, det är knappast värt det, särskilt inte som jag i åtta mätningar av tio får 65-68 Mbit ned, mot en mast som maximalt kan ge mig 72. Jag har också nästan dubbelt så hög sinr med låsning på 900 i stället för 800.

Jag tror inte att Utilization kan vara min del av totalen då den ofta visar 97%. Men att jag skulle få ut 67 Mbit om masten var belastad till 97% känns också tveksamt.

Jo, jag fick den nya firmwaren i går kväll.

15

Sv: AVM 6890 "recension"

Mittåt. 6890 kan köra carrier aggregation, då får du två gröna punkter i nätverkslistan. Utilization visar fördelningen på de olika cellerna. Används bara en cell ligger man nära 100 procent. Tror att det är så.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: AVM 6890 "recension"

Jag har kollat med Tele2 och min mast stödjer inte carrier aggregation, tyvärr. Och de ville inte avslöja något om eventuella planer på utbyggnad. Men jag är tveksam till att det blir någon utbyggnad då en stor del av dem som går mot masten deltagit i samma byaprojekt som jag och alltså gått/går över till fiber. Men det hade onekligen varit trevligt smile

Jo, det kan nog stämma att det är min fördelning mellan cellerna. Fördelningen är också nästan alltid typ 97/3 eller 98/2.

17

Sv: AVM 6890 "recension"

Upptäckte ett sätt att inte bli utloggad. Under System/Fritz!Box Users/Login to home... finns inställningen. Jag vet inte om den kom med senaste uppdateringen eller om jag helt enkelt missat den tidigare.

Jag har också installerat Deutsche Telekoms Smart rauchmelder (brandvarnare). Det är en lite oren lösning på det sättet att den, efter parning med routern kräver att man, också det via routern, knyter den till ett smart uttag (AVM 210, i mitt fall). För min del spelar det ingen roll men i praktiken innebär det att man än så länge endast hör brandvarnaren eller får ett push-mail. Det var push-mail som jag var ute efter så för mitt användningsområde fungerar det utmärkt. Räckvidden är också mycket bra och 10 års batteritid (uppger de).

Uttaget (AVM 210) är det som kanske framför allt osar av funktioner och kvalitet. Mäter strömförbrukning, temperatur, klarar -20 till plus 40, stänkskyddad. Köpte en trådlös strömbrytare till den, också. Fungerar felfritt.

Det jag inte riktigt kommit överens med är fortsatt wifi. Jag upplever att räckvidden minskat betydligt. Och jag kan inte hitta någon uppenbar orsak. Jag har rensat upp i skrubben där all elektronik finns men inte sett någon direkt förbättring. Upprensningen gjordes efter att jag ställt in en bordsfläkt från Jula när det var som varmast, vilket fick till följd att jag halverade räckvidden på wifi.

I övrigt tuffar allt på väldigt stabilt och bra. Jag uppskattar allt mer all info som finns i gränssnittet. Särskilt översikten av hemnätverket (Mesh networking).

18

Sv: AVM 6890 "recension"

Tack för trevlig beskrivning. Vad är vitsen med uttaget AVM 210 i anslutning till brandvarnaren med wifi?

Användarinställningarna medger att man väljer bort lösenord för att komma in i routern. Kanske kopplas man inte bort efter em kort stund om man avstått från inloggning.

Problemet med wifi har jag ingen förklaring på. AVM 6890 är en rätt ovanlig router också internationellt. En del kommentarer hittar man på https://www.ip-phone-forum.de/. Andra AVM routrar kommenteras på australiensiska whirlpool-forumet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: AVM 6890 "recension"

Tydligen är det så att tredjepartsprylar inte kan skicka push-mail och det är där AVM:s egna smart home-grejer kommer in i bilden. Jag ser det inte som något problem, utöver att det kanske är något mindre pålitligt.

Man blir aldrig utloggad om man tar bort kravet på inloggning.

Angående wi-fi kan det vara så att det redan från början låg så på gränsen att till exempel en sådan sak som hur mycket eller lite jag har dörren till skrubben öppen gör att wifi når eller inte. Eller om jag flyttar på bara något inne i den, eller utanför. Men känslan är att något hände i samband med att jag provade att ställa ner styrkan på Dect. Men det kan också bara vara inbillning. Jag tycks i alla fall ha hittat en punkt för brandvarnaren och routern som ger en stabil förbindelse dem emellan.

20

Sv: AVM 6890 "recension"

Hur kombinerar du brandvarnaren med AVM210 för att få push mail?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: AVM 6890 "recension"

När du har lagt till brandvarnaren i routern har den två flikar. Under den vänstra kan du ge den ett namn och även ange om den skall skicka push-mail. Under den högra fliken väljer du vilken AVM-enhet som skall skicka mejlet och också hur det uttaget skall reagera. Jag kan till exempel ha brandvarnaren i ett uthus och uttaget jag valt inne i huset och där pluggat in en siren eller en "saftblandare", och när brandvarnaren reagerar har jag valt att uttaget slår till och då går alltså sirenen eller brandvarnaren igång inne i det andra huset.

En sak som gör mig lite fundersam: Det här är en optisk brandvarnare och jag kan stå och svetsa en meter ifrån den utan att den reagerar. Jag har försökt att provocera igång brandvarnarens inbyggda siren genom att svetsa utan luftutsuget påslaget och då ryker det en del men jag har trots det inte lyckats få sirenen att gå igång. Kräver optiska brandvarnare kraftig rökutveckling för att reagera?

22 Senaste redigerad av E Kafeman (2019-06-13 19:30:52)

Sv: AVM 6890 "recension"

Det finns en testknapp på brandvarnaren som kollar om batteri och elektronik är fungerande. Är den fungerande så långt, släng en skitig trasselsudd, fjolårslöv eller sågspån i en plåthink och tänd på så att det blir glödbrand. Det ska då bli mycket rök.
Hinken kan hållas nära brandvarnaren eller kasta ner brandvarnaren i hinken.
Uteblir reaktion kan du förmoda att brandvarnaren inte kommer varna ens när den själv brinner upp.

23 Senaste redigerad av Job (2019-06-14 16:21:18)

Sv: AVM 6890 "recension"

Med lite fjolårslöv gick det att väcka liv i den. Men det krävs onödigt mycket rök innan den börjar larma, kan du jag tycka. Det är åtminstone bättre än ingenting. Och en viss glädje över att jag kan svetsa utan att den larmar dagarna i ända. För dryga 500:- är det ju absolut värt det. Och kanske är den inte mer okänslig än andra optiska - i och med att det är Deutsche Telekoms tänker jag att den borde vara ganska väl testad.

24

Sv: AVM 6890 "recension"

Jag måste återigen lyfta fliken Mesh networking. Jag har tre Devolo-pluggar varav en sedan ett halvår tillbaka inte kan hittas av Devolos egen programvara Cockpit. Den pluggen inte bara hittas under Mesh networking, jag kan också klicka på den och får då upp konfigureringssidorna för den. Så nu kan jag helt plötsligt uppdatera pluggen, och ändra inställningar om det skulle behövas. Jag är imponerad.

25

Sv: AVM 6890 "recension"

Vilka repetrar fungerar med 6890 för att bygga Mesh?

Funkar den här?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2823119