1

Tråd: Kan elkabel störa antennkabel

Hej!

Jag har en panelantenn med 10 meter kabel som jag dragit in genom en ventil i väggen. Nu skall ingångselet dras om - luftledningen tas ner och ersätts av en jordkabel . I samband med detta riskerar jordkabeln att dras längs ytterväggen bara 15 centimeter från där kabeln från panelantennen går in i väggen. Finns det en risk för att strömmen kan komma att störa mitt mobila bredband i och med det här?

//Johan

2 Senaste redigerad av E Kafeman (2019-05-10 19:16:01)

Sv: Kan elkabel störa antennkabel

Antar att de störningar som kan störa ditt modem är 450 MHz eller högre i frekvens. Situationen är helt annorlunda mot de som sysslar med kortvågs-radio.

Risken för störningar finns men är måttlig. Kabelavstånd och hur lång längd som de bägge kablarna löper parallellt är faktorer. Andra faktorer är hur väl antennen+kabel är impedans-matchat, det är dock ett problem som kräver dyr mätutrustning för att utröna.
Dålig antennkabel är också en faktor. Kabel-förlust är ofta ett resultat av att kabeln "läcker" och kabeln läcker lika mycket åt bägge håll, in såväl ut från modemet.

Störningar på elnätet, så högfrekventa att de kan störa ditt modem kommer inte kunna transporteras så länga sträckor på jordkabel. Det blir för stora förluster och störningarna dämpas. Möjligen kan en åsksmäll transporteras med kabeln en längre sträcka och i värsta fall släcka modemet.

De störningar som är troligast att de kan påverka är de lokala störningar som skapas från apparater inne i egna huset.
Ferrit-rör, flera på varje kabel, både el och antenn, med någon meters avstånd, kan dämpa sådana störningar en hel del.

Antennkabel är ofta relativt lätt att flytta bort från lokala störningar typ switchade nätaggregat, dimrar och borstade elmotorer.
Bästa lösningen är att sätt modemet på antenn-masten.

3 Senaste redigerad av Job (2019-05-11 08:22:18)

Sv: Kan elkabel störa antennkabel

Tack för informationen. Jag har även en fiberkabel som är dragen på ytterväggen på ungefär samma ställe. Jag valde att med elkabeln korsa fiberkabeln (ca 20 centimeters distans vid själva korsningen) för att på så sätt få ungefär 50 centimeters mellanrum mellan elkabeln och antennkabeln för det mobila bredbandet.

Du hade också rätt i antagandet om att det är mer 450 MHz. Det är 4G 900 MHz jag låser på.

Jag ska fundera lite mer på vad annat jag eventuellt kan behöva göra när det gäller placeringen av routern och kabeldragningen.

4

Sv: Kan elkabel störa antennkabel

En ofta lite förbisedd faktor vad gäller störningar och driftsäkerhet är temperaturen och stabil, störningsfri matningsspänning.
För att få god stabil och långvarig funktion på routern ser jag till att ha nätaggregat som klarar jobbet med marginal  samt avstör matningskabeln med ferrit-rör.
Ofta är medföljande vägg-vårtan på gränsen till att klara jobbet och blir påtagligt varm, vilket ofta kortar livet på dess kondensatorer och kan leda till instabil matnings-spänning på gränsen att räcka till. Sådant kan vara svårt att felsöka, typ oförklarliga hängningar och omstarter.

Ett vanligt problem är att värmen även blir hög inuti routern. Det får komponenter och lödningar att åldras fortare.
Min routers hölje fick sej några ordentliga hål i plasthöljet. Sedan skruvade jag fast en 12-Volts begagnad dator-fläkt direkt på höljet. Fläkten drivs av samma spänning som till routern, 5 Volt.
Fläkten går då så pass tyst att den inte går att höra, men med så god kraft att den säkert snurrar. Åtgärden sänkte den av routern rapporterade temperaturen med mer än 30 grader vilket lär betyda mycket för komponentåldringen.

Om det är något att vinna med förbättrad ventilation är säkert rätt olika mellan routrarna, men att se till att den placeras välventilerat, t.ex. ståendes på högkant relativt fritt kan göra en hel del på funktionen.

I princip ökar bruset i alla radio-mottagare med ökad temperatur, även för bredbands-radio, så evt kan sänkt temperatur även vara positivt för bättre signal/brus-förhållande vilket kan vara viktig prestanda-faktor om signalen är svag.

Vi är nu i en årstid där denna typ av apparater nu kommer få ökad omgivningstemperatur pga höjda utetemperaturer.
Det är därför ofta nu som värme-problem ger sej till känna på apparater som fungerat bra hela vintern.
Temperaturen i vindsutrymmen under hustak kan stiga med 50 grader mot i vintras och det leder inte sällan till problem om man gömt elektroniken i sådana utrymmen, vilket jag själv gärna gör för att slippa ha burkar och sladdar synligt.

5

Sv: Kan elkabel störa antennkabel

Intressant att brus ökar med temperaturen. Det var något jag inte visste. Jag har funderat kring temperaturen i skrubben där jag har en stor del av elektroniken - i vinter har jag haft 26-27 grader med dörren på glänt, och den här väggen ligger i söderläge så i sommar kommer det vara en bra bit över 30 grader.

När det gäller ferrit-rör. Jag vet inte om jag minns galet, men kunde man inte förr köpa dem löst och sedan klämma fast dem på kabeln? Är det ens tekniskt möjligt och var köper man i sådana fall dem?

Åter till värmen  Jag har beställt en AVM 6890 som kommer på fredag och jag vill naturligtvis inte att komponenterna ska slitas ut i förtid och jag vill också minimera bruset. Jag förstår att det skiljer från router till router men är det möjligt att ge en ungefärlig rikttemperatur för utrymmet där routern är placerad?

6

Sv: Kan elkabel störa antennkabel

Intressant att brus ökar med temperaturen. Det var något jag inte visste. Jag har funderat kring temperaturen i skrubben där jag har en stor del av elektroniken - i vinter har jag haft 26-27 grader med dörren på glänt, och den här väggen ligger i söderläge så i sommar kommer det vara en bra bit över 30 grader.

När det gäller ferrit-rör. Jag vet inte om jag minns galet, men kunde man inte förr köpa dem löst och sedan klämma fast dem på kabeln? Är det ens tekniskt möjligt och var köper man i sådana fall dem?

Åter till värmen  Jag har beställt en AVM 6890 som kommer på fredag och jag vill naturligtvis inte att komponenterna ska slitas ut i förtid och jag vill också minimera bruset. Jag förstår att det skiljer från router till router men är det möjligt att ge en ungefärlig rikttemperatur för utrymmet där routern är placerad?

7

Sv: Kan elkabel störa antennkabel

Bra att frågan väcks om temperatur kring routern. Jag kan ta IR bilder på mina två 6890 på Öland om ett par veckor. Använder Flir One till iPhone. På så vis kan man se var det är hett på routern och bestämma sig för eventuell ventilation och hur den bör utföras. Antingen med ventialtion av hela utrymmet eller punktblås på het komponent.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av E Kafeman (2019-05-15 19:46:48)

Sv: Kan elkabel störa antennkabel

Delbara ferriter: https://www.elfa.se/sv/passiva-komponen … _PL_030302

Ungefärlig rikttemperatur är att om höljet känns så varmt att det känns hett, 40-50 grader, då finns det säkert komponenter innanför som är 30 grader varmare eller mer. Det är oftast lätt att plocka av höljet och sedan dippa med fingret för att hitta varmaste komponenten. Undvik spraka elektroniken med statisk elektricitet genom att samtidigt hålla i något jordat.
Normalt varmast komponenten är processorn, som kan gömma sej bakom skärmburk. Skärmburkarna brukar oftast vara lätta att öppna med naglarna. Undvik bända och slinta med hårda verktyg.
Enkel start kan vara att limma på några kylflänsar på varmaste komponenterna. Anpassade storlekar på kylflänsar finns i de flesta fall att köpa för 5-10 kr.
Att inte ens sätta på höljet igen kan förbättra naturliga ventilationen men ökar risken för mekanisk åverkan, typ ett gem som trillar ner och kortsluter på kretskortet...

Kommer osökt att tänka på en kompis som har sin elektronik i en skrubb, ett gammaldags matskafferi.
Där finns 5-6 datorer, några modem, mottagare för satellit-tv, dect-basar mm. Alla apparater utan hölje.
Skrubben har original utdragbara hyllplan. Vartannat hyllplan är utdraget 10 cm från väggen så att det tätar mot dörren vartannat är fullt inskjutna mot väggen. Varje dator har ett eget hyllplan. Moderkorten ligger lösa direkt på hyllan.
I bottenhyllan sitter en fläkt med filter och ljuddämpare som trycker ut luften i toppen på skrubben efter att den passerat varje hyllplan. För luften in sitter det en utomhusventil i väggen bakom skrubben och i toppen på skrubben finns en stängbar ventil, som det alltid finns i matskafferier, där luften kan skickas ut igen om man inte vill ha in varmluften i huset.
Tänk så praktiskt förutseende man var när man byggde huset för 100 år sedan.

Bara att dra ut rätt hylla för att serva, byta instickskort, hårddiskar och minnen utan att använda verktyg eller fumla i mörka och trånga datorlådor. Allt blir väl ventilerat av att ligga naket i fart-vinden.

9

Sv: Kan elkabel störa antennkabel

Det är en sådan skrubb jag har, minus de utdragbara hyllorna. Användes förmodligen tidigare som skafferi. Jag hade lagt igen ventilen med isolering då det drar in sågspån via den men jag tätade runt ventilen och tog bort isoleringen så får jag se hur stort problemet med sågspån blir.

Värmen i skrubben sjönk med ett par grader. Efter en solig och varm dag ligger temperaturen, med dörren på glänt, på 24-25 grader. Routern, jag fick min AVM 6890 i går, säger att CPU:n håller sig under 65 grader; det låter väl rätt okej?

Ferrit-rör. Det fanns många olika Ohm att välja på, när det gäller ferriter - hur vet jag vilka jag skall ha?

10 Senaste redigerad av E Kafeman (2019-05-17 20:34:44)

Sv: Kan elkabel störa antennkabel

Dessa ferriter är lite universal-fix och är egentligen inte optimerade för höga frekvenser men de fungerar hyggligt ändå.
För bästa resultat vill man ha fysiskt längsta tuben som har tillräcklig inner-diameter för att få rum med kabeln och med ferrit-material som ger högst dämpning på höga frekvenser.
Dessa är oftast också de dyraste tuberna, Alternativt kan man använda billigare tuber men flera.
Ett urval på tuber som kanske skulle passa ditt behov: https://www.elfa.se/sv/passiva-komponen … %7EOhm=806

65 grader är ok. På nytt modem är det kanske inte läge att fräsa stora ventilations-hål  i plasten och limma kylflänar på CPU.
Det man kan göra är att se till att befintliga ventilations-galler ligger så fritt som möjligt.
Ska jag ge min personliga temp.skala så är 80 grader för mycket och under 50 är önskvärt för CPU.
För IC-kretsar för radio-mottagning är alltid lägre temperatur bättre. Dessa chip har ofta en egen kylväg genom en metallplatta som sitter i mitten, innanför de lödda benen. Den löds till kretskortet så att kopparytan ska avleda värmen. På undersidan av kretskortet ser man mittför en sådan yta en mängd genomgående kanaler av koppar som även ser till att kopparyta på undersidan sprider värmen. Bilder: https://mcuoneclipse.com/2015/09/29/lea … r-problem/
Där på baksidan kan man ofta lätt sätta dit extra kylflänsar eller åtminstone se till att få bra ventilation. Nu är lödning och limning av kylflänsar inte något som man kanske ska syssla med om man inte alls är van vid elektronik-pill. Däremot så kan man ofta förbättra kylning i apparat-höljet. De galler som finns är ofta rätt snåla och finmaskiga så att man inte ska få in fingrar och metall-föremål och om det verkligen strömmar luft igenom, pga den luftström som skapas av interna värmen, så kommer luften dra med sej damm som fastnar och blockerar luften efter en tid. Räkna därför med att damm så småningom kan orsaka onyttiga temperaturer, högre än när apparaten var ny.

Detta ser kanske onödigt stort ut: http://winslomb.blogspot.com/2010/06/blog-post.html
I mitt tycke är det inte det. Kör däremot fläkten på ett mycket lågt varvtal för att fläkten inte ska höras och små fläktar väsnas mer för samma mängd luft.
Det viktigaste som ger största temperatursänkningen är att det alls blir lite luftdrag. Att dra upp fläkten till orkan-styrka ger inte så mycket extra.
Däremot saknades en viktig sak på fläkt-bilden ovan, och det var ett galler. Annars kommer en kabel förr eller senare böjas ner och blockera fläkten eller allmänt skräp trillar ner på kretskortet och fixar olycklig kortslutning.

11

Sv: Kan elkabel störa antennkabel

22 grader och sol under hela dagen. Det är trots det inte varmare än 24 grader i skrubben, nu 16.30. Routern uppger runt 60 grader, och det har den legat på även under natten. Jag tänker avvakta och se hur det ser ut när det är 30 grader och om temperaturen i routern stiger blir det nog att montera en takfläkt i skrubben. Till att börja med. Det är som du säger lite tidigt att borra hål i en splitterny router smile

Tack för länken. Angående ferritkärnorna så blev jag tvungen att sortera på tjockleken på kabeln då de två kablar jag framför allt tänker montera kärnorna på bara är 3 millimeter i diameter, och det fanns inga sådana med de filter din länk visade. Tror du att de här skulle göra någon nytta för min del:  https://m.elfa.se/sv/delad-ferritkaerna … track=true

12 Senaste redigerad av E Kafeman (2019-05-18 20:57:40)

Sv: Kan elkabel störa antennkabel

Alla ferriter kan vara till nytta. Jag har en stor samling, även av delbara varianter, som används beroende på behovet.
Min rekommenderade lista är inte absolut men kvarstår så länge kabeln inte är för tjock.
Hålet i ferriten ska vara tillräckligt stort. Om det är för stort gör inget och ibland utnyttjas det att lägga samma kabel flera varv, vilket ibland är bättre, ibland sämre. Man får testa från fall till fall.
Varje varv tråden passerar genom kärnan ökar resistiva förlusten (dämpning av obalanserade störningar) men varje varv ökar risken att störningen hoppar mellan de olika kabelvarven då det blir trång i hålet.

Enklast tittar man på uppgivet resistivt värde vid 100 MHz. Högre är bättre. Skulle kanske önska att ELFA även uppgav värdet för 1GHz, som är närmare de frekvenser som är intressant för dej.

Det går att gräva fram detaljerade data-blad på de olika ferriterna hur stor resistiva förlusten är vid aktuell frekvens, typ 900 MHz och på det viset jämföra dämpningen. Samtidigt finns det en reaktans uppgiven i datablad som också mäts i Ohm, som är mindre intressant (oftast) men som bidrar till att göra "bästa valet" av ferrit lite komplicerat.
Lite teknisk info: https://www.nutsvolts.com/magazine/arti … mWorkbench
Det går räkna och beräkna val av ferrit där val av ferrit-materialet ger olika frekvensegenskaper. Vissa ferritmaterial är odugliga vid 900MHz t.ex. men det är rätt vanligt att "man provar det man har" och väljer bästa alternativet. Vid tveksamhet hänger man på hela samlingen av delbara ferriter utefter kabeln. wink
Några bildexempel på flervarvs-varianter i samband med nätstörningar: https://palomar-engineers.com/rfi-kits/ … ine-chokes

13

Sv: Kan elkabel störa antennkabel

Okej, jag trodde att den behövde ligga dikt an mot kabeln. Men det var ju bra, då har jag fem att välja på smile

Tack för all hjälp! Det är ovärderligt.

Jag ska också återkomma med en recension av routern, som utlovat.

14

Sv: Kan elkabel störa antennkabel

Temperaturen kan man läsa i system > energy monitor > statistik. I den 6890 jag har som går som 4G router är CPU temp 57-58 grader över dygnet. Den som har fiber på WAN ligger på 62 över dygnet. Ändå står båda under tak på toppen av ett skåp. Frågan är hur det blir när det blir hett under sommaren.

Job, när du testar routern så kolla gärna hur det går med fjärråtkomst över portar efter det att routern gått över till 4G för att WAN ingången inte fick internetkontakt. Det funkade inte tidigare, möjligen har de ordnat saken nu med fw upgrade. Problemet innebar också att voip inte funkade efter failover till 4G.

Jag går runt problemet genom att använda två routrar och VPN.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Kan elkabel störa antennkabel

Det är lite svårt att få fram exakta temperaturer i routern, åtminstone min firmware har en rätt grov skala, men jag ligger någonstans 58-62 grader.

När det gäller åtkomst till portar utifrån vid fail over så kör jag endast med mobilt bredband nu så jag har tyvärr inte möjlighet att testa det.

Recensionen lägger jag under routrar/AVM.

16

Sv: Kan elkabel störa antennkabel

Det är ett bra val av  router om man använder mobilt bredband i väntan på fiber, inte minst för att man har back up om fibern fallerar

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.