1

Tråd: Rekommenderade 4G modem för Tre

Hej.

Har under ett par år kört begränsad internetaccess i sommarstugan genom att dela ut mobilen som använder Tele2 med dålig täckning.
Dock så har vi en Tre mast <500 meter från stugan med 3G och 4G täckning som ett par grannar använder med gott resultat.

Nyligen fick jag en Dovado Tiny och ett gammalt Huwaei 3G modem, så jag skaffade minsta hallon abonnemanget och det blev mycket bättre snurr, till mitt och framför allt barnens glädje.
Nu funderar jag på att skaffa ett begagnat 4G modem, men det verkar vara en snabbt föränderlig värld runt vilka modem de olika operatörerna stöder bra, hyfsat, dåligt eller ej.

Jag undrar ifall ni på forumet kan rekommendera USB modem som fungerar bra för 4G till Tre med en Dovado Tiny.

//Mats

2

Sv: Rekommenderade 4G modem för Tre

Kolla på dovados facebook-grupp om du inte får svar här. Modemet bör täcka 800 och 2600 banden för 4G vilket de flesta gör. Har de inget tips i Tre-butik?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Rekommenderade 4G modem för Tre

Jag har tidigare använt Huawei E3372s-153 (lmt) - mycket väl fungerande med Tiny.
Modemet har anslutningsmöjlighet för två antenner och flera frekvensband. Köpt för några år sedan från Lettland:

https://www.agsedaju.com/modems/

Modellen finns kvar, men om det skiljer pga annan operatörsbranding vet jag inte.
[3 hade tidigare en modell E3372h-210 som saknar stöd för 1800MHz.]

På Dovados hemsida finns en komplett förteckning över vilka modem som stöds:

https://www.dovado.com/modems/?lang=sv

4

Sv: Rekommenderade 4G modem för Tre

Om du har möjlighet prova hallonkortet i din mobil för att testa vad du får för 4g hastighet innan du köper modem.

5

Sv: Rekommenderade 4G modem för Tre

Tack för alla tips.

6 Senaste redigerad av band-bredd (2019-05-03 21:37:02)

Sv: Rekommenderade 4G modem för Tre

Tyvärr har jag en uppföljningsfråga efter att ha spejat efter lämpliga modem och på Dovados hemsida.
Jag har hyfsad koll på nätverkprotokoll och routing ffa. med IP V4, och det verkar vara rätt straight forward med 3G modem.

Jag kan förstå att Huwaei et. al. vill kränga färdiga routrar dels för att få lite större lådor där man kan få bättre plats för diversitet på antenner, automatisk uppdatering av firmware, management från operatör, bakdörrar och gud vet vad. Men min tanke var att göra det lite enkelt och billigt för mig genom att hänga upp modemet i en plastlåda på toppen av TV antennröret och köra ner USB kabeln i röret till Dovadon som skulle få sitta nedanför inne i huset.

Men 4G modem verkar köra i en annan liga, nästan alla 4G USB modem jag sett (om det nu är möjligt att kalla dom för modem) verkar ha en intern router med NAT och då tvingas man köra Dovado routern i "bridge mode" vilket borde göra den till en switch.

Dubbel NAT är i alla fall utifrån min horisont "a big no-no" ifall man önskar öppna portar för trafik in genom routern, t.ex. för att använda en web-strömbrytare för att slå på värmen eller göra något annat kul.

Är det någon har lite erfarenhet av detta?

Kör man Dovadon som en switch och låter "router modemet" hantera all routing, kontroll av portar osv. via modemets inbyggda webbgränssnitt?

7

Sv: Rekommenderade 4G modem för Tre

Är det detta du syftar på från deras sida å "bridge yes?" som står på alla modem.
tex.
MODEL    MIN. FW    SMS    BRIDGE    BANDLOCK
E3272 (Megafon M1004)    7.2.3    Yes    YES    4G

Det betyder att routern stödjer bridge mode för just den modellen, inte att det måste köras i bridgemode för i routern.
Det är bara koppla in och anänvada som vanligt, routern delar ut adresser på lanet osv.

Men kör du bridge mode så kör du inte dubellnat utan då är routern en brygga, transparent det ssom kommer in på wanet  går ut på lanet, brygga är bra om man vill använda en egen router som natar bakom.

8 Senaste redigerad av Mark III (2019-05-04 09:12:58)

Sv: Rekommenderade 4G modem för Tre

Troligen använder Dovado HiLink versionen (router) av Huawei E3372 m.fl. med ren modem funktionalitet.

Se denna tråd: http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=6808
Den länkade Dropbox-tabellen inehåller en kolumn Hilink som för E3372-153 innehåller Yes/Off

Edit: länk

9

Sv: Rekommenderade 4G modem för Tre

Tack för svar A-Man

Precis, det är endast ett mycket litet antal "modem" där BRIDGE har angetts till NO av Dovado och jag tolkar det som att modemet då ger ut den publika IP adressen till WAN sidan på routern. Medan de modem där BRIDGE är satt till YES, behåller den publika adressen framför modemet och delar ut en privat adress till routerns WAN sida, dvs. dubbel NAT.

Kikar man däremot på 3G modem så har i princip alla BRIDGE satt till NO.
Kanske jag missförstår hela grejen, men är man en noob så är man.

Ifall man beaktar utrullningen av IPV6, där routrar kommer att bli ovanliga så verkar det vettigt med modem som i princip är routrar så länge man kör IPV4. Men de operatörer jag sett hittills verkar hålla kvar i IPV4 ut till kund.

Jag vill undvika IPV6 och är ute efter att även försöka undvika dubbel-NAT, då det ökar komplexiteten mycket medan säkerheten ökar lite.
Behöver jag då leta efter 4G USB modem som egentligen inte är en router (dvs. listas som NO på Dovado), eller kan man konfigurera om 4G modem så att de skickar vidare den publika addresen och alla portar till Dovadons WAN sida?

10

Sv: Rekommenderade 4G modem för Tre

Tack för länken Mark IIII

Jag läste tråden samt forskade vidare lite i bl.a. Hi-Link och på Hallons hemsida.

Nu öppnades ännu en dimension för mig, och jag misstänker att det blir trippel-NAT med en vanligt 4G dongel eftersom Hallon bara verkar använda IP adresserna 100. vilka är sk. carriergrade NAT. Tre däremot verkar kunna erbjuda publika IP adresser ut till kund.

På något sätt känns nuvarande förutsättningar som en "dead end" för inkommande trafik, och jag kanske tillsvidare får nöja mig med en snabbare 4G dongel och att bara kunna surfa.

Möjligen kanske man kan utnyttja PPTP för att skapa en tunnel hem, som kan göras åtkomlig från webben därifrån, men det återstår att testa.

Tack för all hjälp.

11

Sv: Rekommenderade 4G modem för Tre

@band-bredd: Du har PM.

12

Sv: Rekommenderade 4G modem för Tre

Någon som testat Donglarna 4G på kjell.com? Finns det än att få tag i dem?

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.

13

Sv: Rekommenderade 4G modem för Tre

Någon som testat Donglarna 4G på kjell.com? Finns det än att få tag i dem?

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.

14 Senaste redigerad av QRP (2020-06-04 11:42:11)

Sv: Rekommenderade 4G modem för Tre

D-link DWM-222 4G-modem
kostar 799 kronor
Är det verkligen värt priset..?

15

Sv: Rekommenderade 4G modem för Tre

Beror på hur mycket du behöver det , men kändes dyrt för bara funktionen som sticka , skulle juh hellre satsa på modem med batteri och wifi

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi