1 Senaste redigerad av Solenya (2018-11-19 16:58:25)

Tråd: Antenn-fråga

Hej!

Mina föräldrar sitter idag på Tele2's mobila bredband och Huaweis B592u och jag kikar lite på att försöka förstärka signalen för att få ut högre hastighet OM det är möjligt.

Fakta:
757 m till närmsta mast (Telenor/Tele2 4G), skog finns i vägen men jag kan se hinderljuset från vinden, nu på höst/vinter iaf.

Signalen låst till 900
Resultat
Trådlös status
1 PLMN: 24007
2 Servicestatus: Giltiga tjänster
3 Bandbredd(kHz): 10000
4 Cell-ID: 290
5 Signalstyrka: 5
6 RSRP(dBm): -79
7 RSRQ(dB): -6
8 Roam: NEJ

Speedtest: 27ms  ▼26.06 Mbps ▲10.47 Mbps


Signalen låst till 2600
Resultat
Trådlös status
1 PLMN: 24007
2 Servicestatus: Giltiga tjänster
3 Bandbredd(kHz): 20000
4 Cell-ID: 290
5 Signalstyrka: 2
6 RSRP(dBm): -106
7 RSRQ(dB): -6
8 Roam: NEJ

Speedtest: 20ms  ▼27.78 Mbps  ▲11.72 Mbps



I dagsläget står modemet/routern på vinden med sina inbyggda antenner och ger dem här mätresultaten. Jag har tittat på att eventuellt köra en eller två riktantenner för 2600 för att kunna komma upp i högre hastigheter, men RSRP känns lite väl hög?
Min känsla är att antenner för 900 inte skulle göra så stor skillnad...

Vad tror ni?

/Glada amatören

2

Sv: Antenn-fråga

Gjorde en liten chansning och beställde två antenner från Aliexpress

20dBi 4G Antenna Yagi External Antenna LTE 2600 Mhz Outdoor Antenna Phone Signal Accept Antenna for 4G Signal Repeater amplifier

Som jag förstått det kommer dem inte leverera i närheten av 20dBi, men med 575m till masten är det värt en chansning.
Kabeln som jag lyckats få från en vän inom telekombranschen heter M17/75-RG-214, återkommer när antennerna kommer fram.

3

Sv: Antenn-fråga

Signalstyrkan är mycket hög på 900 MHz men där begränsar bandbredden 10 MHz farten. Routern lämnar tyvärr inte SINR värden men signalkvaliteten verkar hygglig ändå med RSRQ på -6 för båda banden.

Nog var valet av antenn en chansning. Vi får väl se vad det ger.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Antenn-fråga

Jag har mätt lite på den antennen och den fungerar bra fast inte upp till reklamnivån.
Räkna med 14-15 dBi för själva antennen.
Behövs mer än 2-3 meter kabel så minskar antenn-vinsten lite väl mycket för de vanligaste typerna av antenn-kabel anpassade för frekvensen. Dålig kabel kan lätt äta upp hela vinsten med att ha högt antenn-gain om det medför ökad kabel-längd.
Den på antennen monterade kabel-stumpen har jag råkat ut för riktigt dåligt monterad antennkabel två gånger, då antennen var i princip heldöd pga avbrott. Kineserna är inte så noga alltid med kvalitets-avsyning.

Försök hålla kabel-längder mycket korta för att få kvar märkbarrt av antenn-gainet. RG214 ska nog inte alls användas vid 2.6GHz. Den är specad upp som duglig upp till max 1GHz men över 1GHz tappar den snabbt prestanda. Jag skulle vara tveksam att använda den typen av kabel alls. En meter sådan kabel skulle kosta väl mycket antenn-prestanda. Då finns det mer lämplig kabel.
Hur mycket man förlorar per meter och frekvens finns att läsa på de flesta produktsidor för kabeltypen.
Exempel på typisk låg-förlust-kabel vid 2.6GHz är LMR400. Den dämpar 22dB per 100 meter.
Då kan du ha 50 meter kabel och det är fortfarande en liten gnutta gain kvar av antennens ursprungliga 14dBi.
Dock så är kanske 10 meter en mer rimlig max-längd för den typen av kabel. Med lite övergångsförluster vid kontaktdonet så tappar man då totalt ca 3dB => det blir kvar ca 11dBi in till routern.

Dåliga kontaktdon kan även de kosta mycket av antennsignalen. Kontakter som är perfekta vid 900MHz kan vara riktig usla vid 2.6GHz och förluster äter snabbt upp hela vitsen med rikt-antenn.

Kabeln som är förmonterad på antennen finns i ett par olika versioner. Om den har vitt ytterhölje är den troligen avsedd för inomhus-bruk då den saknar UV-skydd. Utomhus bryter solen ned ytterhöljet vilket släpper in fukt.
Om det går in minsta fukt så är antenn-kabeln oduglig vid dessa frekvenser.

Själva antennen är ok men aluminiumgodset är mycket tunnt. Det gör att antenn-fästet som också är i aluminium bör förstärkas för att tåla svenska vindar.
U-klammorna som följer med är snabb-rostande slaggprodukt och det är att ta i att kalla dom för gängade. Räfflade är mer korrekt.
Jag slänger alltid klammorna direkt i soptunnan och köper avgasklammer på Biltema.

5

Sv: Antenn-fråga

Tack för all input, ska definitivt se över kablaget!
Jag kan egentligen ha väldigt korta kablar till routern, då jag dragit cat6 i hela huset och routern står dessutom på vinden, så det bådar ju gott!


Gjorde en liten mätning med mobilen liggandes i fönstret i källaren där datorn står.
Har Vimla som operatör som använder sig av Telenors nät.
Tyvärr kan ja inte posta bilder än, så skriver värdena.

Speedtest: 41ms  ▼68.79 Mbps ▲2.62 Mbps

SNR: 19.5
RSSI: -71
RSRQ: -7
RSRP: -93

6

Sv: Antenn-fråga

Vilket band använde telefonen? SINR värdet är mycket bra även om det går att komma lite högre. Det som är slående är den dåliga farten på uppladdning. För att få maximal fart på nedladdning bör antennerna vara polariserade +-45 grader vilket stämmer med mastens antennpolariseringar. Kruxet är att detta blir fel för uppladdningen. Där kan vertikalt och horisontellt vara bättre. Fortfarande sker den mesta uppladdningen bara i ett polarisationsplan även om  det börjar komma mimo även för UL.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7 Senaste redigerad av Solenya (2019-02-18 14:59:53)

Sv: Antenn-fråga

jonasolof skrev:

Vilket band använde telefonen?

800mhz, har en skärmdump men kan fortf inte posta länkar eller bilder.



Lite stilla på antennprojektet och varit ett tag. Antennerna kom i alla fall hem för någon månad sedan och stämmer väl in på E Kafemans beskrivning.
Kabeln var det första som skulle bytas för att upprätthålla uv-skyddet och mycket riktigt var det söndagsskiftet i fabriken som gjort dessa två, då det var kabelbrott i båda två.

Fick tag i LMR400-kabel och drog hela vägen in för att slippa förluster.

Där stannade det upp av olika anledningar...
En anledning var att jag sprang över en Netgear M1 MR1100-100EUS som jag laborerar lite med.

La den på samma ställe som ovan nämnda telefon och utan externa antenner kom jag upp i
Ner: 119.67 Mbps
Upp: 17.83 Mbps
18ms
B20