1

Tråd: LTE modem?

Hallå!

Nu har jag kört med min dwr-923 sen den lanserades för bra många år sen. Den har fungerat relativt bra, men den sista tiden har den börjat hänga sig lite då och då.
Är nu på jakt efter en ny router, eller det optimala skulle vara ett lte-modem med ett nätverksuttag då jag bara kör dlinken i bryggat läge så jag kan använda en annan brandvägg. Givetvis ska det finnas SMA kontakter för extern antenn och när man väl köper något nytt vill man ha stöd för den senaste och snabbaste LTE standarden.

Jag har lånat hem en Huawei b525s-23a och en huawei b315s-22 från jobbet, men ingen av dessa har stöd för bridge mode. Går att lösa med moddade firmwares och grejer, men det känns på tok för jobbigt. Annars hade b525s-23a funkat.

Någon som har några bra tips på passade produkter?

Tack på förand!

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

2

Sv: LTE modem?

Har också en gammal dwr-923 som verkade hänga sig mer och mer på tider med mycket datatrafik. Bytte till Huawei E5186s-22a. Som också hängde sig fast den gått så bra tidigare. Bytte från Tele2 till Tre som har en mast mycket närmare och då fungerade det bra igen. Har inte startat om Huawei på tre veckor sedan jag bytte till Tre. Troligen har Tele2-masten blivit överbelastad plus 10 ggr högre hastighet nu med Tre.

3

Sv: LTE modem?

Det löste sig bra, kom över en tele2 brandad Huawei e5186-22a som efter lite övertalning accepterade en 3huigate firmware som hade stöd för bridge-mode.
Det återstår att se om den är stabilare än min gamla dwr-923, den är dock betydligt snabbare. Tidigare körde jag 800 mhz bandet vilket gav mellan 5 mbit dl/ul vid dåligt väder sam fel tidpunkt på dygnet och 30 mbit dl/ul när solen sken och ingen annan nyttjade masten.
Nu kan jag helt plötsligt köra LTE-A / B7+B20 vilket ger bortåt 90 mbit dl och 18 ul, så helt klart en förbättring på hastighetsfronten.

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

4

Sv: LTE modem?

Lite länkar till var du hittade FW mm vore jättebra!

5

Sv: LTE modem?

Börja med denna: BV7R2C0update_21.282.99.80.00 - DOWNGRADE.gz.bin (Original Huawei)
Sen kör du in denna: BV7R2C0update_21.306.01.07.22 - Three - LATEST.gz.bin (Three Huigate)

Dessa hittar du här: https://mega.nz/?fbclid=IwAR1V2wJye1Wvl … g!MmQlgQaJ


Instruktion för att flasha finner du om du googlar, var lite speciellt förfarande. Flashade min med femtioelva olika innan jag äntligen hittade huigate firmwaren.

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.