1

Tråd: W25 - köpa eller inte köpa?

Letar runt efter en bra router med inbyggt modem och såg att mobillagret har fått in ett gäng med W25.

Det känns som en rätt prisvärd router men det är ju trots allt en äldre modell.

Vad saknar den som dyrare routrar har, ex-vis Option Globesurfer III, Huawei B970och DrayTek Vigor?

2

Sv: W25 - köpa eller inte köpa?

Tycks ha tokhöjt dem igen.
De kostade runt 600kr ett tag.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=393581

Vad jag har hört så skall det vara en väldigt bra 3g router, och den har ett bra sierra mini-pci express 3g kort på insidan.
Men vad man har hört här så har inte W25'an haft så vänligt webinterface.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: W25 - köpa eller inte köpa?

Ja en riktigt elak höjning, jag skrev till dom och frågade hur dom berättigade den höjningen men dom menade på att den har kostat så mer eller mindre hela tiden, vilket förstås inte är sant...

Enda nackdelen jag kan se med den är att den saknar HSUPA, så max upload är 384 Kbps om jag inte är ute och cyklar?

Frågan är hur mycket man lider av att ha dålig uplink??

4

Sv: W25 - köpa eller inte köpa?

Varför vill du ha inbyggt modem? Som jag ser det är det ju mest en begränsning med den fart det utvecklas kring 3G. Man blir ju då tvungen att byta hela routern om man vill ha högre hastighet.
Vi har tidigare kört med D-Link DIR-451 (stöd för både USB och PC-card, dock inte speciellt många modeller av 3G-modem) men sedan ett par veckor har jag satt Dovado UMR på hårdtest och jag är glatt överraskad än så länge, den sväljer det mesta i modemväg och firmwareutvecklingen står allt annat än still (som det verkar göra med utvecklingen till DIR-451).

5

Sv: W25 - köpa eller inte köpa?

Två anledningar till inbyggt modem:

- En dosa/apparat mindre. Ser bättre ut, blir lätt lite "nördigt" eller hur man nu ska säga med alla sladdar och boxar.

- Möjlighet till extern antenn. Jag vill gärna kunna trycka ut en extern antenn på husväggen och på modemet jag har (SE MD400) finns ingen antennutgång och jag har heller inte hittat någon disassembly guide för det.

Men visst jag håller med dig, man låser sig lite vid dom tekniker som finns för tillfället.

D-link är inte aktuellt, dom jag har haft och känner till har alla haft problem med att dom tappar den trådlösa uppkopplingen. Därtill har D-link en usel support som jag helst inte vill befatta mig med igen.

Dovado är väl det som ligger närmast till om jag bestämmer mig för externt modem, det kräver ju dock att jag lyckas få in en antenn i modemet...

6

Sv: W25 - köpa eller inte köpa?

Jag använder den till upprignt larm,telefon,surfa i somarstugan där det är väldigt dålig täckning, har sat en yttre antenn funkar hur bra som helst. Det ända som man kan invända mot är telenors ovilja att ge ut lösen så man kommer åt ddns i senaste uppdateringen, jag vet inte hur man ska få de att förstå att man behöver komma in i den.

7

Sv: W25 - köpa eller inte köpa?

Låter ju fint.
Frågan är hur mycket man lider av så låg upp-hastighet?
Några erfarenheter?

8 Senaste redigerad av pellson (2009-09-23 18:18:00)

Sv: W25 - köpa eller inte köpa?

Min erfarenhet är nog att flaskhalsen i uppkopplingen snarare är kapacitetsbristen på basarna. Så fort det är en massa ringande andra surfare som tar upp min wink bandbredd går det långsammare. Skulle man hela tiden haft 3,6Mbit ned och ex 384 kbit upp hade det varit skönt och för det flesta helt OK.

Jag tycker fördelen är att kunna köra en extern antenn och sedan kunna köra WLAN då kan man sitta var som helst i huset och surfa.
Med dongel är man ofta hänvisad till en speciell plats för att kunna surfa.