1 Senaste redigerad av SM6VTT (2013-12-30 21:18:00)

Tråd: ZTE MF28D inside

Comviq's 4G router inside:

http://s24.postimg.org/rfpwlapfl/image.jpg http://s24.postimg.org/i6nqb6gjl/image.jpg http://s24.postimg.org/6wv0g8bi9/image.jpg

Det visar sig att den har två USB portar, varav en dold innanför plasten.

Nu är frågan hur man låser upp den och blåser om programvaran... ;-)

Original programvara är:

Mjukvaruversion CR_COMVIQ_SE_MF28DV2.0.0B03
Firmware BD_COMVIQ_MF28DV2.0.0B01
Maskinvaruversion PCBMF28DV1.0.0

Standard adress 192.168.32.1

Net1 D35 - Mastmonterad LTE router Mikrotik - Comhem 50

2

Sv: ZTE MF28D inside

letareda på ttl porten :-)

3

Sv: ZTE MF28D inside

I 3s MF28G så fungerade det så att om man kopplade in en hårddisk eller USB-minne i USB-porten och anslöt till routerns IP via utforskaren så fungerade det som en nätverksdisk.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4

Sv: ZTE MF28D inside

Något jag inte fattar är varför usb-kontakterna är blå. 6 Mbps är ju inte USB3.

Kanske är det den dolda usb-porten man ska använda om man ska flasha TRE:s router?

5 Senaste redigerad av hampus.eng (2013-12-31 12:15:48)

Sv: ZTE MF28D inside

Vet du vad det är för modem i routern? (pci-kortet)
Beroende på modem så kanske det går att stoppa det i en laptop och låsa upp med DC-unlocker eller liknade.

6

Sv: ZTE MF28D inside

hampus.eng skrev:

Vet du vad det är för modem i routern? (pci-kortet)
Beroende på modem så kanske det går att stoppa det i en laptop och låsa upp med DC-unlocker eller liknade.

Kan inte se det och jag har inte tagit ur kortet men visst kunde det vara ett alternativ. Tyvärr så behöver man säkert byta ut programvaran i den i alla fall. Den verkar inte finnas på nätet, jag har bara hittat att routern verkar säljas av Telia i Finland med deras egna version.

Net1 D35 - Mastmonterad LTE router Mikrotik - Comhem 50

7

Sv: ZTE MF28D inside

G-Man skrev:

letareda på ttl porten :-)

Jag tror den sitter framför USB portarna eller vid LAN/WAN porten. Ser ut som i dom gamla fon och Linksys routrarna. Annars så stöds väl processorn av DD-WRT om specifikationen stämmer men sen sedan skall man också få in den, om nu möjligheten finns. Men där stoppar min kunskap. ;-)

Net1 D35 - Mastmonterad LTE router Mikrotik - Comhem 50

8 Senaste redigerad av idgforum (2013-12-31 14:49:33)

Sv: ZTE MF28D inside

hampus.eng skrev:

Vet du vad det är för modem i routern? (pci-kortet)
Beroende på modem så kanske det går att stoppa det i en laptop och låsa upp med DC-unlocker eller liknade.

Routern finns med på DC unlocker hemsida. Tänkte försöka ikväll med den dolda usb-porten, för med den synliga går det inte att få routern i usb-modem läge.

Hur öppnar man routern?

Min datakvot på 80 GB  lider ju mot sitt slut. Startade Sim City som uppdaterades och en annat spel på Steam som även det uppdaterades och fick dataanvändning idag : 5.86 GB. Inte roligt att ha endast mobilt bredband.

9 Senaste redigerad av SM6VTT (2013-12-31 18:54:23)

Sv: ZTE MF28D inside

idgforum skrev:
hampus.eng skrev:

Vet du vad det är för modem i routern? (pci-kortet)
Beroende på modem så kanske det går att stoppa det i en laptop och låsa upp med DC-unlocker eller liknade.

Routern finns med på DC unlocker hemsida. Tänkte försöka ikväll med den dolda usb-porten, för med den synliga går det inte att få routern i usb-modem läge.

Hur öppnar man routern?

USB uttagen verkar ligga paralellt med varandra så det borde inte vara någon skillnad men det skadar inte att prova.

Det finns 4 vita gummipluppar på baksidan som man tar bort och där under finns det 4 stycken skruvar. Vanliga kryss (för en gång skull). Själva lådan sitter också ihop med platsflärpar så man får vara lite försiktig men om man börjar att lossa i ett hörn och sedan bryter lite med en skruvmejsel på kortsidan så hoppar den snart loss. Själva kretskortet tror jag sitter med 8 skruvar.

Net1 D35 - Mastmonterad LTE router Mikrotik - Comhem 50

10 Senaste redigerad av idgforum (2013-12-31 19:45:43)

Sv: ZTE MF28D inside

Så kretskortet sitter med baksidan utåt?

Blir lite panisk nu när datan hos Tre börjar tryta smile

http://s26.postimg.org/pji2hzr61/near.jpg

11

Sv: ZTE MF28D inside

idgforum skrev:

Så kretskortet sitter med baksidan utåt?

Nej, men lyfter man av baksidan så kommer den fram. Baksidan alltså. Skruvar man loss kretskortet så kommer även framsidan fram om man vänder på baksidan ;-)

Net1 D35 - Mastmonterad LTE router Mikrotik - Comhem 50

12

Sv: ZTE MF28D inside

Är det någon som vet något nytt om MF28D!? Upplåst av någon?

13

Sv: ZTE MF28D inside

Är oxå intresserad av upplåsning! :-)

14

Sv: ZTE MF28D inside

Oxå intresserad ;-)

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

15

Sv: ZTE MF28D inside

Kan i dag berätta att jag lyckats låsa upp min MF28D :-)

Men lärde mig den hårda vägen att man skall göra det hela med en dator med både Ethernetport och trådlöst kort.
Man kopplar upp Routern med tråd och ställer fast ip-adress på det trådade nätverkskortet
Sedan kör man DC-unlocker i en specialversion som ansluter via LAN, verifierar att man betalat 10EUR för upplåsningen via internet samtidigt som man kopplat upp sig trådat mot modemet, annars fungerar det inte...
https://www.dc-unlocker.com/zte-mf28-de … lock-guide

Programvaran finns här:
https://forum.dc-unlocker.com/forum/mod … ker-client

Efter mängder av krångel så lyckades jag i alla fall få fart på det hela, fick 52 MB/s ner och tror det var 20 MB/s upp.
Det kostar ju lite datamängd att köra bredbandskollen, så jag gör inga fler försök ;-)
Men det funkar kanon att kör Telias 4G på denna Comviqrouter nu, man får gå in och ställa APN osv. för hand för att det skall fungera. Men låsa upp den gick det till slut- YES!

Det var skönt att fixa det hela när Comviq höjde surfpriset med 100% eller rättare sagt sänkte surfen från 20 GB/månad till 10 MB/mån till samma kostnad två veckor efter jag köpt Routern...

16

Sv: ZTE MF28D inside

Stiligt, tack för tipset!

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

17

Sv: ZTE MF28D inside

@Walo

Hur är det med telefonifunktionen ?

Räcker det med att fylla i uppgifterna man fått från Phonzo och sedan koppla in en analog telefon och ringa ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

18

Sv: ZTE MF28D inside

Walo skrev:

Kan i dag berätta att jag lyckats låsa upp min MF28D :-)

Men lärde mig den hårda vägen att man skall göra det hela med en dator med både Ethernetport och trådlöst kort.
Man kopplar upp Routern med tråd och ställer fast ip-adress på det trådade nätverkskortet
Sedan kör man DC-unlocker i en specialversion som ansluter via LAN, verifierar att man betalat 10EUR för upplåsningen via internet samtidigt som man kopplat upp sig trådat mot modemet, annars fungerar det inte...
https://www.dc-unlocker.com/zte-mf28-de … lock-guide

Kul att du lyckades! Har också försökt men får det inte att funka. Du har inte lite fler tips kring hur du gjorde? smile

Jag kör samma kopplingar som du (wifi + fast) och programmet hittar modemet men jag får "Switching router to FTM mode... failed!" hur jag än gör. Sen fastnar det på "Waiting for router response...".

Vilket SIM-kort körde du i routern? I vilken ordning startade du upp routern och connectade med programmet?

Tacksam för svar!

19

Sv: ZTE MF28D inside

Har du ställt in rätta IP-adresserna på det trådade nätverket enl. anvisningen?
Du kan ju prova att inaktivera det trådlösa nätverkskortet och se om programmet ser Routern då?
Det kan ju också vara så att du har en kollision mellan nätverken det trådade/trådlösa?

20

Sv: ZTE MF28D inside

Walo skrev:

Har du ställt in rätta IP-adresserna på det trådade nätverket enl. anvisningen?

Är väl bara en adress man sätter och det är på datorns nätverkskort som trådas till routern? Den har jag ställt in på 192.168.32.120 enligt anvisningarna.

Walo skrev:

Du kan ju prova att inaktivera det trådlösa nätverkskortet och se om programmet ser Routern då?

Sorry, kom på att jag glömt beskriva mitt problem i lite mer detalj i förra inlägget. Detta är från ZTE Unlocker loggen:

Ping test to router (192.168.32.1)... OK
Switching router to FTM mode... failed!
FTM setup 1... OK
FTM setup 2... OK
FTM setup 3... OK
Activating FTM mode... OK
Waiting for router response... failed!

Med andra ord så verkar den hitta routern men inte kunna utföra vissa av kommandona. Inget du känner igen?

Walo skrev:

Det kan ju också vara så att du har en kollision mellan nätverken det trådade/trådlösa?

De trådlösa kör på annat subnät (192.168.0.x) så där ska inte vara någon kollision.

Tack för din hjälp iaf! Kan du bara bekräfta att din log i Unlockern såg annorlunda ut när du försökte?

21

Sv: ZTE MF28D inside

Jag hade problem när jag körde på den stationära utan trådlöst pga att DC ville ha internet samtidigt...
Men på bärbara gick det bra.
Prova att bara köra det trådade, så att programmet hittar på routern.
Funkar den delen är det säkert konflikter. ..
jag fick noll krediter när jag krånglade, mentdet funkade i alla fall.

Du kan alltid chata med supporten dom är kanonbra.

22

Sv: ZTE MF28D inside

Länge sedan någon skrev i tråden, men gör ett försök ändå..

Har lyckats låsa upp denna router mha DC-unlocker, och tänkt att använda Telia som ny operatör. Har förstått att jag måste ändra inställningarna (APN), men hur och var gör jag det?

Hoppas någon kan hjälpa smile