1

Tråd: Tele2's dassiga support.

Hejsan

Efter många om och men har jag hittat till detta forum i hopp om att få lite hjälp.
Mailade tele2:s support då jag ville ha hjälp med hur jag ska få lite bättre fart på mitt mobila internet.
Länkar till platsen där jag bor, (Gravmark 20, Sävar - strax utanför Umeå) och i korta drag så frågade jag vad jag behöver för utrustning för att få lite bättre fart på nätet. Lika insatta som ni är jag givetvis inte, men så pass insatt att jag vet att jag använder mig av Band 20 då detta är i glesbygden. Men supporten i fråga rekommenderar mig att använda 2600mhz, 2100mhz eller 1800mhz och att jag riktar min antenn (som inte är inhandlad än!) mot Robertsforsvägen. Om man kikar på var denna väg börjar och slutar så inser man ganska snabbt att vi pratar om närmare 200 graders spann. Så inte mycket till hjälp från tekniska supporten där inte...

Får alltså lösa uppgiften själv och därför har jag kommit hit till er.
Så lite frågor runt antenner kanske kan vara på sin plats... Bör påpekas att jag bor ungefär lika långt ifrån 4 olika master som finns "runt omkring mig".
söker man på Gravmark 20 i Västerbottens län och Umeå på Tele2s dirftstörningssida så ser man tydligt vilket dilemma jag bor i

Vad är att anse vara bäst i min situation, rundstrålande eller riktantenner?
Finns det risk att jag har högre hastigheter uppströms mot någon av masterna och dito nedströms?
Skulle en MiMo-antenn vara att föredra? Finns det MiMo-antenner där man kan justera riktningen individuellt?
Är det "alltid" bättre med en högre förstärkning (dBi)?

Bor ju mitt i skogen med höga träd runtomkring mig, så skulle kunna sätta upp en antenn i ett träd alt. i flaggstången. Saker och ting får gärna kosta lite pengar, denna installation kommer att vara långsiktig och permanent. Nu pratar jag inte om att bygga en egen mast, det är nog alldeles för dyrt.

Kan säga att jag idag bara har ett vanligt USB-modem i min Dovadorouter (får ~2.5 mbps ned och ~0.35 mbps uppström. Tidigare år har jag använt mig av en rundstrålande antenn 11dBi med magnetfot som jag bara ställde upp på taket.
Med den antennen fick jag ~12mbps upp och <5 mbps nedströms.

Vad skulle ni med erfarenhet rekommendera mig att göra?
Vad bör jag använta för antenn? Bör jag kombinera med något speciellt modem? osv osv?

Finns en risk att ni med lite mer på fötterna bara skakar på huvudet åt mig... men nån stanns ska man ju börja i syfte att finna den ultimata lösningen.


Tacksam för Hjälp!

2 Senaste redigerad av E Kafeman (2018-05-21 10:55:18)

Sv: Tele2's dassiga support.

Riktantenn fungerar bra om det finns någon tydlig riktning att peka med antennen, alla helst med fri sikt till basstation. Med mycket skog nära antennen finns risken att den inte ger förväntat resultat.
Med hinder i närheten kan den riktning som verkar ge bäst resultat vid ena taknocken, ge något helt annat vid andra taknocken, eller att man får allmänt betydligt sämre signal. Regn/snö/blåst får större inverkan jämfört med om man har mer fri sikt.
En rundstrålande antenn kan då fungera bättre, men inga garantier finns. Varje plats är unik.
Det är en djungel att köpa en bra antenn. Tekniska data, om de ens finns, är ofta grovt överskattade av marknads-avdelningen.

Som första säkra signal-förbättringen, ta motorsågen och röj en gata på 10x500 meter i riktning mot bas-stationen.

Vilken antenn som fungerar bäst för dej, är enklast att prova.
Yagi riktantenner med bra gain kostar 300 kr för två st från Kina. Länkar finns här i forumet.
Jag använder själv sådana. Det är en billig första test.

Två st Yagi behövs för MIMO och de kan monteras fritt relativt varandra. Oftast väljer man att ha dom roterade 90 grader relativt varandra för att få polarisatins-diversitet men om miljön i ändå bara består av en mängd reflexer infallande från olika riktningar så finns inga säkra regler för bästa position.

För at minska förlusterna är det bättre att ha korta bra antenn-kablar till USB-modem som t.ex. kan läggas under tegelpanna i dränerad plastlåda.
Dra vidare till routern med bra USB-kabel eller flera kablar om om det är långt till routern. Finns särskilda kablar med aktiv förstärkning om längden är 5 meter eller längre.
Om skogen inte är allt för hög så kan det löna sej att få upp antennen så högt så den kan kika över närmsta trädtopparna.

Skulle du inte bli nöjd med vad Yagi-antennerna preterar så är panel-antenner ett alternativ. Ju större ju bättre. Det behövs normalt bara en panel-antenn för MIMO då den kombinerar två antenner i samma hölje.

Panelantennerna har generellt mindre gain än en bättre Yagi men då de har bredare riktning så kan de fungera bättre när det inte finns någon tydlig riktning.

En bra men rimligt stor Yagi för 850 MHz ligger på 12-15 dBi. Imponerar kanske inte då du redan provat med rundstrålande antenn på 11dBi.

Det är iofs rätt mycket gain för en rundstrålande antenn och kräver vissa minimi-egenskaper för att uppnå det gainet för en typisk magnetfots-antenn.
För att uppnå det måste magnetfoten sitta på ett stort metallplan. I detta fallet ca 3x3 meter eller större, och antennen bör bestå av 8 tydliga del-sektioner om en total längd på 2.5 meter. Den typen av antenner brukar vara ha en diameter på 4-5 cm, men varianter förekommer. Enklaste typen kallas kolinjär och kan tillverkas själv. Består av koaxialkabel i uppklipta längder som sedan stöds av ett styvt plaströr eller kan hängas fritt mellan två granar. Bildexempel: http://www.hamuniverse.com/w7lpn62440triband.html
Denna länkade varianten använder sej av ferriter istället för metall-jordplan vilket försämrar effektiviteten något.

En köptas antenn kan se ut så här: https://www.altelix.com/900-MHz-11-dBi- … g11-hq.htm
Det är en mycket bra antenn om man inte har någon bra riktning. Det står i antenn-reklamen att den passar för nlos, vilket är None Line Of Sight, dvs ingen optisk sikt till basstationen.
Storleken på antennen gör att jag bedömer angiven prestanda som rimlig om antennen är korrekt konstruerad.

Priset är inte heller så högt om man jämför med andra antenn-alternativ men
Jag skulle själv överväga något sådant alternativ om Yagi-antennerna inte gav förväntat resultat.
Möjligen leta runt lite för att hitta en närmare leverantör då USA-frakten kan bli betydlig.

Om antenn-prestanda i reklambladet är angiven som mycket bättre än liknande från seriösa antenn-tillverkar, med verifierat egna mätresurser. Då är det garanterat överdrivet positiva reklam-siffror.
Det gäller i synnerhet Kina-importen.
Vanligaste Kina-importen ser ut så här:
En Polsk firma skickar en halvdålig  antenn-ritning till mekanisk verkstad i Kina och ber dom tillverka sådana när deras stans som för närvarande stansar grytlock blir ledig. Antenn-ritningen fiskade man upp från okänd amatör-källa på internet.
Polska beställaren ha ingen har mätmöjligheter så man hamnar helt fel med prestandan. Istället för 5 dBi gain som teoretiskt varit möjligt enligt antennritningen blir det 2 dBi. Det är oräknat antennkabeln i ritningen. Då man väljer att leverera antennen med billigaste möjliga kabel så tappas ytterligare 2 dB.
För att antennen ska sälja bättre sätter man dit 10-12 dB på reklambladet, men verkligheten är kanske 0 dBi.
Antennen säljs till Europa-generalagent. Denne trycker upp antennförpackningar där man snyggar till angiven data så det blir 12dB med stora bokstäver.
Agenten säljer sedan till Kjell&Co.
Konsumenten får en usel antenn, men eftersom en vanlig privat-person inte heller kan verifiera utlovad prestanda så tror denne att det nog är som det ska vara.
Konsumenten förstår inte alltid ens att gå in i modemet och kolla angivna siffror före och efter jämförande antenn-byten , vilket annars skulle kunnat ge ledtrådar om överdrivna siffror.
Till problemet hör att dB är ingen enhet, det är en jämförelse-metod. Det kan stå vad som helst på reklambladet, så länge man kan hitta någon annan antenn som kan beskrivas som 10 dB sämre så har man inte överdrivit.
10 dB är just en faktor 10. Lika mycket lur av konsumenten som om man köper en påse potatis och det står 10 kg på förpackningen, men den väger bara 1 kg.
Sådan potatisförsäljning skulle bli kortlivad, polis-ärende om man inte upphör, skyldig till återbetalning osv men sälja antenner gpå samma sätt är riskfritt.

Däremot är dBi en absolut referens och anger man dBi på data-blad kan ett antenn-mätlab verifiera resultatet.
För en seriös antenn bör det dessutom finnas strålningsdiagram och uppgifter om VSWR, dvs hur fel antennens impedans är jämfört mot t.ex. 50 Ohm.
Detta är allmänna tips vad man ska se upp med om man verkligen behöver en bra antenn och inte vill bli lurad.
Saknas VSWR i datablad så finns god chans att antennen måttats till med trasig tumstock av Kinesisk grytlocks-tillverkare som enda mätning. Det är ingen överdrift på något sätt, det är så det kan gå till.
Att jag angav det som Polsk beställare beror på att de två största företagen som sysslar med detta i Europa är baserade i Polen.
Ingen nämnd eller glömd, Kjell&Co är en av flera i Sverige som köper in sådana antenner.

3

Sv: Tele2's dassiga support.

Jag kollade precis, och ingen av masterna runt dig sänder på högre frekvenser. Alla sänder på 800 och 900 MHz. Det är alltså helt onödigt att försöka få in något på de högre frekvenserna. En riktantenn för 800 eller 900 MHz kan dock hjälpa mycket med SNR-värdet och således ge högre hastighet den vägen.

https://preview.ibb.co/exhtgT/Screenshot_from_2018_05_21_10_28_54.png

4

Sv: Tele2's dassiga support.

Jag kollade topografin för de närmsta sändarna runt Gravmark och det är inte mycket som talar för att rikta antennen mot Robertsforsvägen; att döma av graferna bör du nog satsa på Södervik eller Selsberget med någon typ av riktantenn.

Ö (Sörfors) - Robertsforsvägen
https://i.imgur.com/MZgz9H5.png?1

S (Bullmark)
https://i.imgur.com/OXOtPG3.png?1

SV (Södervik)
https://i.imgur.com/H5gBsy3.png?1

N (Selsberget)
https://i.imgur.com/XfQpyg5.png?1

Gravmark åt höger i samtliga grafer. Höjden är ren markhöjd - på sändarsidan kan du nog räkna med ytterligare 20-40m masthöjd (vilket kan adderas i verktyget).
Du bör kunna låsa på band i en Dovado-router och på så sätt kolla hur du får bäst uppkoppling om det finns tvivel kring supportens uppgifter. Eventuelllt får du mäta närmare en tilltänkt sändare.

Verktyg: http://www.heywhatsthat.com/profiler.html

5

Sv: Tele2's dassiga support.

Bara av ren nyfikenhet om du låser till 3G vad får du för hastighet då?

6

Sv: Tele2's dassiga support.

Hej igen!

Här fick jag mycket matnyttig information om både antenner och geografi. Har mycket att fundera på i höst när jag ämnar sjösätta mitt projekt.
Som det blev nu så sitter jag med en rundstrålande antenn ("Diablo" från Kjell och Co.)  uppe på taket. 18mbps/3mbps efter att ha flyttat runt antennen lite. En mycket störande sak är att när jag sitter på taket alldeles intill antennen så uppnår jag 24 mbps/6mbps. Måste vara så att min kropp fungerar som antenn (en bra sådan!)

Förslaget att låsa på 3G är testat och då får jag ingen anslutning ö.h.


Tack för svar!
/Avatar

7 Senaste redigerad av E Kafeman (2018-06-10 21:32:59)

Sv: Tele2's dassiga support.

Antennen du har är ett bra exempel på antenn utan tekniska data och är importerat från Kina av Polsk agent.
Det man kan säja säkert om antennen är att den fungerar dåligt för ditt frekvensområde, 800-900 MHz, och ännu sämre om antennen inte placeras på en större plåt-yta.
Det är antagligen avsaknad av plåt som gör att den blir mer påverkad av närheten till din kropp. Egentligen är det utöver  antennen, även antennkabeln som agerar antenn gentemot din kropp då reflexfaktorn är stor för antennen.
Du märker det genom kraftigt varierande mottagarprestanda om du håller i kabeln med handen på olika ställen i närheten av antennen.
Nu gör det inte så mycket om själva antennen är dålig, då bra tak-placering kan betyda mer för totala prestandan än vad antennens egenskaper kan bidra med.

8

Sv: Tele2's dassiga support.

Jag tror att vad som händer när din kropp är nära antennen att du skuggar en annan basstation varför signal-brusförhållandet blir bättre för den basstation som din router är uppkopplad mot. Att använda en byggnad för att skugga bort interfererande basstationer kan vara ett bra sätt att förbättra mottagning.

Du behöver veta vilken basstation och vilken antennsektor på denna som ger dig bäst signal och på vilket frekvensband de sänder samt var stationen finns. Du vill också se vilka andra basstationer från operatören som hörs och vilka de är. Det går att få fram infon med en del samsungtelefoner men bäst är en AVM router, AVM6820 med antenntillsats (https://www.fts-hennig.de/netztechnik/r … -6820.html)  eller den nya och dyra AVM6890 (4G/VDSL/fiber). Båda dessa routrar tar både 800 och 900 banden.


Kruxet är hur 4G sänds där samma operatörers signaler ligger på  samma frekvensblock (EARFCN). Om de då blir lika starka hos mottagaren blir interferensen stark och signalkvaliteten dålig. Signalstyrka är inte allt när det gäller 4G utan störnivån är också viktig. En svagare signal kan vara bättre än en stark om den starka är störd. Därför kan en svag 800 signal vara bättre än en stark men störd 900 signal.


Varje antennsektor identifieras med PCI om tre siffror. Verifiera genom att åka nära masten och kolla att det PCI du noterat vid huset kommer från den mast du tror.


Med de nämnda routrarna ser du alla signaler på olika band som hörs -även från andra operatörer och du får snabbt grepp om vilka signaler som det är värt att intressera sig för. Dessa routrar visar också avståndet i meter till den mast routern är uppkopplad mot.


Sedan gäller det att välja antenn. Rundstrålande antenner kan funka bakom bergknallar men annars är större eller mindre riktverkan bra. 4G kan funka bättre med flervägspridning, t ex genom skog och då kan extremt stor riktverkan försämra resultatet. Är det 900 som  gäller så satsa på Yagiantenner, det är svårt att finna bra panelantenner för det bandet. För 800 bandet finns det bra panelantenner med upp till 14 dBi antennvinst.


När du väl ställt in antennen för bästa SINR enligt routern återstår att optimera polarisationen. Med yagiantenner kan man laborera med annan åtskillnad än 90 grader mellan polarisationsplanen för det kan hjälpa bland träd. Panelantennerna innehåller i sit hölje två antenner som är åtskilda 90 grader polarisationsvis. det kan löna sig att testa att ändra polarisationen +-45 grader för max DL eller UL.


Jag har både 14 dBI panel för 800 och yagis för 900 (också 14 dBi) att sälja. De har aldrig suttit uppe eftersom jag enbart haft dem för att experimentera. Har fått fiber nu och kan sälja begagnat.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.