1

Tråd: Riktantenn för att undvika överlastad mast?

Hej,

Min närmsta Tele2-mast är överlastad, får ibland bara 5Mbit/s trots 3 km fri sikt (samma låga om jag åker närmare). Funderar på om jag kan köpa billiga yagi riktantenner till mitt E392 och rikta mot någon av följande master för att få okej hastighet, vad tror ni om det? Jag är mittpunkten:

i.imgur.com/lkEfsuO.png

Hälsningar,
Tommy

2

Sv: Riktantenn för att undvika överlastad mast?

Kontrollera om alternativa master inte också är överlastade.
Ett par bättre Kina-yagi kostar inte så mycket att testa, typ 250kr+postnord via AliX eller Ebay.
Det är viktigt att antennerna är avsedda för rätt frekvens om det ska fungera alls.
För att rikt-antenner ska ge bra gain måste det finnas en tydlig riktning utan nämnvärda hinder.
Ju större riktverkan, ju mer förloras vid dålig inriktning, vilket kan nyttjas om man vill dämpa störande master.
Kines-Yagi levereras ofta med kabel med höga förluster vilket kan äta upp viktigt gain.
Vid behov byt till bättre kabel och använd så kort kabel som möjligt.

3

Sv: Riktantenn för att undvika överlastad mast?

Tack för svar! Var ute igår förmiddag och kollade bägge de andra masterna, den till väster var också överlastad, 10Mbit/s. Den till öster verkade bättre, 50Mbit/s på ganska långt avstånd också. Nu gäller det bara att hitta en säljare som har nio-elements yagi för rätt frekvens + okej kabel + adaptrar till ts9 så man bara behöver betala en postnord-avgift. Verkar lättare sagt än gjort...

4

Sv: Riktantenn för att undvika överlastad mast?

Antenn-exempel. Ok antenn men vikten är 0.5 kg. Det är inte en antenn som duger som sittpinnar för några större fåglar. Jag har dock köpt flera sådana antenner och hitintills håller de. Har bytt rörklämmorna redan vid uppsättning då de som följer varit väl klena.
Säljaren har även kabel men jag köper inte kabel om det inte är klart uttalat vilket fabrikat och typ det är, så att man kan se om kabel-förlusterna är acceptabla. Omärkt kabel är ofta för billig på alla sätt och en dålig affär.
Hur mycket kabel-förlust som är acceptabelt är dock individuellt beroende på hur situationen ser ut såsom frekvens, kabellängd och om signal-nivån är kritisk. Det är betydligt mindre förluster att dra några meter extra nätverkskabel eller USB-kabel. Billigare meterpris också.