1

Tråd: 4G failover för fiber

Snart dags för fiber och då aktualiseras frågan om fail back om internetanslutnngen över fiber lägger av kortare eller längre tid.

En failback lösning bör meddela att fiberanslutningen gått ned ävensom när den är tillbaka, gärna över SMS.

Failover bör fungera utan att någon är på plats.

Lämpligen bör en burk kunna sättas mellan mediakonvertern och den router med avancerade voip-funktioner som jag ska använda för fibernätet, en AVM7590 (alternativt 7490).

Det går att använda USB-modem i 7590 istället för WAN-ingång men det finns ingen inbyggd failover-funktion och modemanvändning kräver särskild inställning.

När failover till mobilt bredband skett bör det fortfarande gå att nå kameror osv i LAN utifrån vilket gör att port forwarding bör funka. Alternativ kan AVM routerns VPN-funktioner användas eller i värsta fall proxiport vpn länk.

Det här är ett standardproblem för fiberanvändare och jag antar att det finns färdig tänkta lösningar, t ex med Dovado. Jag vill inte avstå från att använda AVM-routern som huvudrouter så failback-funktionen bör sitta mellan mediakonverter och router. Den bör också vara strömsnål.

Den enhet som sätts in mellan mediakonvertern och huvudroutern bör väl helst vara bryggad så att huvudroutern får tillgång till den statiska adress jag vill ha i fibernätet (vid failover är det OK med dynamisk adress förutsatt att dyndns fungerar). Tyvärr verkar Dovados connection tracker inte fungera i bryggat läge och då lär knappast omkoppling från fiber till 4G och åter fungera heller.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: 4G failover för fiber

Min router (Asus 68U) skiftar automatiskt över till ett USB-modem anslutet till routern, när den inte längre kan pinga en yttre server pga att fibern gått ner.
När fibern återkommer växlar den tillbaka inom 5 minuter.
När den växlar anslutning körs ett program i routern som ansluter till free.dns och talar om vilket ip mitt domän har.
All utifrån kommande trafik som ansluter till domänet märker ingen skillnad.
Eftersom jag kör min voip-server lokalt innanför routerns nät så blir det inga bekymmer för de telefoner och mobiler som är anslutna till denna, eftersom dessas anslutnings-inställningar är till domän-namnet och inte till ip-nummret.
Använder du stun-funktion i voip-inställningarna för dina telefoner uppdateras typ Smartvoip-servern automatiskt med din nya ip-adress enligt det intervall du satt i inställningarna.
Normalt uppdateras servern med din ip-adress så fort stun-funktionen märker bytet av ip-adress.
Stun-funktionen som är typ ping för sip/voip ansluter till en stun-server med några minuter mellanrum dygnet runt oavsett oavsett om något ändrats.
Om du har webb-kameror, ftp och andra tjänster innanför din router så ska de fungera utan problem om du har en riktig domän-koppling.
Somliga gratis-domän är inte egna fristående domän utan mer av typ att man har ett under-domän på någon annans server vilket inte alltid fungerar för alla tjänster eller om man vill nå en under-adress typ http://mitt_domän.noip.com/min_webbkamera  eller om webbkamerans interface lagt på specifik port-nummer genom portforwarding i routerns inställningar men specifikt webb-kameror brukar då erbjuda andra sätt att adressera trafiken som går genom routern till just kameran och inte till annan dator/telefon som finns innanför.
Att dynamiskt uppdatera ip till olika gratis-tjänster brukar finnas färdigt program för i routern.
Har routern inbyggd sip/voip bör den ha samma sak för stun i inställningarna.
Finns andra saker på insidan av nätet typ användarinterface för kamera/tjuvlarm/värme-styrning brukar det duga med att ställa in i routern så att dessa kan nås via egna port-nummer. Ett webb-interface på sådan utrustning är oftast låst till port 80. Genom att tala om för routern att inkommande externa anrop på t.ex. port 81 ska översättas till lokala kamerans ip och port 80 så fungera de utan problem. Det kan hända att man utifrån även vill kunna nå routerns webb-interface, så även routern måste då få ett eget externt portnummer. Hur man sätter det port-nummret (samt lösenord) brukar finnas bland routerns inställningar.

Har du bara routern inbyggda VOIP-funktion på din lokala ip så ska inget mer behövas, inte ens någon extern dynamisk ip-tjänst när ip-nummret ändras.

Vad gäller skiftandet mellan olika anslutninga, känner inte till din routers funktioner men antar att den automatiskt kan skifta till USB-modem som sekundär anslutning när fibern går ner och sedan återvänder till fibern när den åter fungerar.
Kan den det så bör det finnas i routerns inställningar att t.ex. USB-anslutningen är sekundär-valet och inte tvärs om.

Antagligen måste du installera eget program i routern om den ska skicka sms eller email vid status-förändringar.
Alternativt finns tjänster på nätet som kollar om ditt modem är nåbart mot  betalning och som mot betalning skickar dej status-uppdateringar.
I min router har jag bara valt att spara loggar på alla större händelser. Loggen skickas till min lokala server-dator så att jag i  i där i efterhand kan se även äldre händelser. Att akut bli notifierad på att fiber-operatören lagt av är inte så viktigt för mej. Använder däremot loggen för att kolla om fiber-leverantören håller utlovade uppe-tiden eller se om någon olovandes försökt hacka sej in på router och annat.
Min fiber-leverantör når sällan utlovad uppetid, så jag har klagat med routens logg som bevis på när och hur länge avbrotten varat. Har som kompensation fått tillbaka månadsavgiften ett antal ggr.

Inte relaterat specifikt till olika internet-leverantörer, men som extra tillägg i min router har jag spärrlista på de som försöker hacka sej in på min voip-server. Som extra säkerhet hämtas automatiskt en spärrlista på kända voip-hackares ip från www.blocklist.de. Listan hämtas varje vecka i samband med att routern startas om.
Har automatisk omstart på routern varje vecka då den annars kan bli lite seg om den står uppkopplad allt för länge.

3

Sv: 4G failover för fiber

Tack för all info. Vad gäller domän så använder jag betald dyndns.org och det brukar funka bra.
Den funktion som Asus routern har med automatisk omkoppling till 4G bör en avancerad AVM- router också ha, ska kolla med support.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: 4G failover för fiber

Det får bli den nya AVM 6890 som har inbyggd failover till 4G/3G från adsl/vdsl eller fiber plus alla voipfunktioner som de andra toppmodellerna har. Se separat tråd under AVM.

Edit: failover till 4G/3G fungerar enbart om DSL sync uteblir så det funkar inte om man har fiber via WAN-porten.

Edit: jag raderade irrelevanta inlägg om överdrivet behov av ständig uppkoppling.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: 4G failover för fiber

UMTS:
Visst kan det vara lite galet med den "ständiga uppkopplingen" men glöm inte att den faktiskt kan vara livsnödvändig om Du t.ex bor i glesbygd utan nära grannar och all Din omvärldskommunikation inklusive fast telefoni ligger över det mobila bredbandet. Om Du därtill skulle ha dålig kontakt med hjälp av den lilla smartphonen (gäller inte sällan i glesbygd) och skall t.ex ringa en ambulans - vad gör Du då under 5 timmars nattligt kommunikationsavbrott ? Ständig uppkoppling behöver inte innebära att Du sitter och surfar hela natten utan att Du har en kommunikationsmöjlighet hela natten om det skulle behövas. Då är ett fungerande reservnät ingen lyx - eller...?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6 Senaste redigerad av E Kafeman (2017-11-03 16:46:40)

Sv: 4G failover för fiber

I rasande fart i Sverige blir allt fler överflyttade till internetbaserad telefoni då kopparnätet läggs ner. Det är är trygghet att sådant typ av telefoni fungerar 24/7 även för de som i övrigt bara har nätet för lite nöjes-surf. Det är inte alltid ett samtal till brandkår/ambulans kan vänta 5 timmar.
Jag säljer mjukvara via egen server (www.antune.net). Samma server agerar licensserver, dvs de som använder min mjukvara måste vara uppkopplade mot min server. Användarna finns främst i USA och Asien. De har lite annan dygns-rytm.
Driftar egen mail-server för detta domän som är igång 24/7.
Sedan kör jag lite enkel husautomatik och värmepump i huset samt sommarstugan. Allt styrs hemifrån och reglering/övervakning behövs 24/7. Telefon-servern är även den igång 24/7. Den ger mej bl.a. eget lokal-nummer när jag är i USA och kontorets telefon är då vidarekopplad så att jag kan svara som om jag vore hemma.
Det är bra att ha full koll och jag bestämmer själv vilka program som körs på servern, vilket jag inte skulle få med en extern tjänst. Kostar en del eget jobb men spara 1000-lappar per månad som annars extern tjänst skulle kostat.
Att jag kör detta på vanligt fiber stads-nät innebär att man får tåla lite mera avbrott vilket går bra om man kan täcka detta med alternativa uppkopplingar.

Det handlar inte om manisk rädsla. Att ditt nät ska vara nedkopplat och du klarar dej fint på det, beror på att ditt behov ser lite annorlunda ut än för oss som pga arbete, funktions-trygghet eller allmänt nördigt tekniskt intresse har annat behov.

7

Sv: 4G failover för fiber

Failover/fall back är inte så viktigt för vanligt surfande och ip-telefoni (iphone är eget svarsställe och funkar över 4G vid behov utöver wifi). Den väsentliga användningen för failover är för funktioner som ska vara igång även när jag inte är på plats som värmepumpstyrning, larm och videokameror. Så jag funderar på om följande kan funka med AVM-routern och  AC68 U med dual WAN som jag redan har (f.n. använd som accesspunkt för wifi men också reserv för dual WAN som dock inte behövts eftersom adsl är helt stabilt hos mig).

AVM-routern ansluten till mediakonvertern och AV 68 U till en lan-port i den. I USB-porten på asusroutern en mifi som ZTE MF910 (finns redan). (Vitsen där är att jag har internet via mifin om strömmen i huset går. Kan inte driva alla accesspunkter på reservkraft).

Alla 24/7 funktioner ansluts till lan-sidan på asusroutern. Övriga funktioner går till AVM-routern direkt.

Kruxet är port forwarding till kameror och larm via dubbla routrar. Som dyndns-tjänst har jag betald dyndns.org och det funkar bra men den funktionen sitter ju i AVM-routern som tappade internet. AVM har mig veterligen ingen DMZ-funktion så jag är osäker på om jag kan få asusroutern att rapportera bytet av IP-adress till dyn-tjänsten.

För fiberförbindelsen är byte av ip-adress ett mindre problem eftersom flera leverantörer erbjuder mac-låsta adresser. Men går förbindelsen över på 4G måste dyndns fungera - och sedan när fiberförbindelsen återkommer.

Kameror, larm osv adresseras utifrån med domän och portnummer som mittnamn.dyndns.org:xxx. Larmet kan mig veterligen inte ges ett eget domännamn även om kamerorna  (vissa) kanske skulle kunna ha det.

Om det är så att man kan få flera ip-adresser från sin internetleverantör i IP-onlys mediakonverter som bara sägs vara en switch så skulle möjligen asusroutern kunna kopplas direkt till mediakonvertern men det verkar osannolikt att det skulle fungera om man bara har ett aabonnemang.

Så det beror på hur asusroutern plockar upp ip-adressen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: 4G failover för fiber

Sätt ASUS först så kan den hantera växlandet mellan fiber och 4G. I ASUSen sätts portforwarding av port 5060 till AVM så fungerar telefonin utan problem. Om ASUS har 192.168.0.1, sätt AVM till 192.168.0.10 eller liknande. I AVM ange gatewayen till 192.168.0.1 så fungerar det oavsett vilket externt nät som är tillgängligt även för AVM. I AVM, sätt subnätet till något annat, typ 192.168.10.1 så ska det gå hänga på t.ex. kameror som fortfarande blir åtkomliga utifrån, fast snäppet enklare är att lägga även dessa direkt under ASUS-routern.

Den ASUS jag har kör Merlins (Hggomes) mjukvara samt lite egna tilllägg. Stöd för dyndns finns. Hggomes är variant på Merlin som tillåter mej att själv sätt uteffekten på WiFi-nätet. Asus original blev ålagda av FCC att skruva ner effekten då man överskred tillåten nivå och då skruvade man ner till långt under tillåten nivå i firmwaren, vilket i praktiken halverade totala täckningen. Sändarkretsen i Asusen är specad till 800mW*3 så om ingen i närheten blir störd kan man kräma på rätt bra med Hggomes variant..

I åtminstone Hggomes variant fungerar DDNS även vid dubbel NAT, dvs om routern skulle sitta på lokalt sub-nät och det finns förkonfigurerat stöd för dyndns och flera andra.
Hggomes firmware finns inte att få tag på publikt. Du får PM:a om intresse finns.