1

Tråd: Nyttan av god resp. dålig antenn.

Har numera en mobil ned- resp. uppkopplingshastighet för PC/laptop på svaga 10-12 Mbit ned och 3 Mbit upp, 4g.
När min leverantör Telia, med sändare i Ljungstorp, Hånger, Värnamo, öppnade för 4g  för ca 3 år sedan var min mottagna ned- resp. uppladdningshastighet ca. 30 Mbit och 12 Mbit.

Jag använder modem Huawei E392 kopplad direkt i en router  TL-MR3420, som står på 2 våning  i fönster riktad mot mast som finns ca. 2km längre bort.  För att testa om en antenn skulle vara till hjälp att åter öka hastigheten köpte jag en magnetfotsantenn Diablo 7 dBi MiMo från Loh electronics http://www.lohelectronics.se/image/cach … 600_0.jpg.
Med denna antenn ansluten till modemet blev den uppmätta hastigheten lägre än utan antenn. Efter att ha avkortat den 5m långa antennkabeln med 3m så blev resultatet något bättre, men ej bättre än utan att antennen var inkopplad.
Vad drar man då för slutsats av detta lilla test?  Antennen verkar till det yttre vara välbyggd och känns gedigen. Den har dock tidigare här på forumet fått dåliga recensioner, men jag hade väl kanske väntat mig att antennen skulle vara något bättre än ingen antenn alls.
Kan det vara så att stationen, sändaren har för låg effekt, är underdimensionerad och inte längre kan leverera tillräcklig uteffekt åt alla mobila abonnenter som tidigare?
Jag har även prövat med att ta med en laptop + modem till en plats där sändarmasten är väl synlig och fick då måttliga 20 Mbit, samma plats där jag tidigare, när 4g stationen var ny, fick 40 Mbit ned.
Kan man därav dra den slutsatsen att om en 4g sändare är underdimensionerad så att den inte kan leverera tillräcklig uteffekt åt alla som är uppkopplade då är även en god antenn utan värde? Eller annorlunda uttryckt, en bra antenn ger inte automatiskt tillgång till en mobil gräddfil?

2

Sv: Nyttan av god resp. dålig antenn.

Hade du något jordplan då till antennen, stort plåttak eller liknande? Vilken frekvens använder du mot basen och vilken frekvens var antennen för?

"Kan man därav dra den slutsatsen att om en 4g sändare är underdimensionerad så att den inte kan leverera tillräcklig uteffekt åt alla som är uppkopplade"

Den här formuleringen tyder på att du inte förstår hur mobilt bredband fungerar. Jag förmodar att du menar kapacitet och inte uteffekt, men det finns t ex 40, 80, 100 eller 200 Mbit/s i en sektor beroende på band, tillgänglig bandbredd, backhaulkapacitet osv. Detta skall delas av alla som är uppkopplade. Det finns inget mobilt bredband i världen som kan ge 40 Mbit/s till ALLA användare, SAMTIDIGT.

Så svaret är väl att fler andra använder kapacitet nu än när du testade förut...

/M

3

Sv: Nyttan av god resp. dålig antenn.

Får be om överseende, tyvärr blev den tidigare länken till Loh Electronics tom.  http://www.lohelectronics.se/kommunikat … g-antenner
Den antenn som avses är den som finns längre ned på sidan och betecknas  Magnetfotsantenn Diabolo 7 dBi MiMo för Huawei 4G-modem och säljs för det facila priset 299 :-.
Antennen är nu provad på underlag av väl jordad plåt av metall utan att ge något noterbart tillskott vare sig i signalstyrka eller i fler Mits/s. Samtidigt visar datorns internetåtkomst 5 fyllda staplar och uppger att signalstyrkan är utmärkt.  Antennkabeln är avkortad till 2 m. Den har kontrollerats och  synes felfri, såväl ledare som skärm.
Den mobila uppkopplingen bra så tillvida att den är pålitlig, router+modem Huawei E392 har aldrig kopplat ur av sig själv. Jag har f.ö ett par andra modem från bl.a Huawei E3276 och ett "ryskt" E3372, vilka dock inte är stabila tillsammans med sagda router.
Även om jag bara abonnerar 20 Gbit/mån., som jag sällan förbrukar, så önskar man i bland att få fler Bits/s under tiden när man  är uppkopplad.

4

Sv: Nyttan av god resp. dålig antenn.

För att få reda på om masten är överlastad eller om det är dina mottagningsförhållanden som begränsar kan du kolla vilka nerladdningshastigheter du får om du provar vid kl. 3-4 på natten när alla andra troligen sover.
Får du mycket bättre hastigheter då så är masten överlastad.

5

Sv: Nyttan av god resp. dålig antenn.

svenix skrev:

Får du mycket bättre hastigheter då så är masten överlastad.

Överlastad? Normalt utnyttjad vore en bättre beskrivning.

/M