1

Tråd: Fjärrladda Telia-surf?

Hej!

Jag har en Tiny i min sommarstuga. Ibland glömmer jag att ladda på kontantsurfkortet som sitter i den.
Det vore toppen om det fanns en möjlighet att skicka ett SMS med laddkoden till Tinyn, som då skulle skicka operatörens UUID-prefix (konfigurerbart) följt av laddkoden, och på så vis komma igång igen.
Innan någon påpekar "att det går utmärkt att ladda via operatörernas hemsida", så är det svårt att göra anonymt, och jag har lagt stor vikt vid att slippa vara övervakad och registrarad i allt jag gör. Därför köper jag laddkoder för kontanta pengar, som jag laddar min surf med.

2

Sv: Fjärrladda Telia-surf?

Då får du nog leva med problemet tyvärr.

3

Sv: Fjärrladda Telia-surf?

Antar att Breivik hade samma bekymmer

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Fjärrladda Telia-surf?

Tack för gliringen till Breivik. Det kan finnas helt andra anledningar till att vilja slippa övervakning, än att man planerar massmord.
Nåja, jag har hittat ett antal andra alternativ, om fler har motsvarande behov:
Man kan ringa 020-41 10 00 från en valfri telefon. Jag ska kolla upp vilket nationellt nummer som ligger bakom, så att man kan ringa från utlandet, återkommer med det.
Det finns även möjlighet att ringa 454 från din egen telia-mobil, men då tappar du anonymiteten på det abonnemang du tänker ladda (för alltid).
Slutligen kan man använda Telias hemsida: http://www.telia.se/laddningscheck
Tänk på att använda en publik dator eller VPN om du är rädd om abonnemanget.

5

Sv: Fjärrladda Telia-surf?

är oftast bara dom som har nåt att dölja som är väldigt mån om att vara anonym i samhället,  samt det har varit på tapeten att inte kunna skaffa kontant kort på grund av hotet av terror , kanske är det bästa för att skydda oss från oss själva , bevakning av allt vi gör , eftersom jag inte gör nåt som är misstänkt så bryr jag mej föga om dom övervakar mej , nog kan dom få övervaka mej från att jag vaknar till jag somnar,

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

6

Sv: Fjärrladda Telia-surf?

pedrosso skrev:

är oftast bara dom som har nåt att dölja som är väldigt mån om att vara anonym i samhället

Har du någon källa på det? Personligen gör jag inget olagligt och planerar inga terrordåd, men jag är också väldigt mån om min sekretess. Staten ska inte veta vilka jag umgås med, vilka sidor jag besöker och dylikt, de har inte med det att göra.

7

Sv: Fjärrladda Telia-surf?

Laddningschecken kan inte köpas från hemsidan, sidan beskriver den bara. Men du kan ju köpa den anonymt i handeln kontant.

020411000 alt 0771411000 nås via voipnummer som kan vara svenskt eller utländskt, t ex fr Rwanda som jag just provade. Om man sedan verkligen kan ladda från icke svenskt abonnemang eller kontantkort testade jag inte. Med MobileVoip appen kan man välja vilket nummer som helst som utgående om man bara kunnat ta emot engångs verifieringskoden via SMS till telefon med det simkortet. Skulle kunna lagt in uzbekiskt eller vitryskt nummer också som utgående men i alla diktaturländer och de flesta andra måste man identifiera sig när man köper sim.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Fjärrladda Telia-surf?

terminator skrev:
pedrosso skrev:

är oftast bara dom som har nåt att dölja som är väldigt mån om att vara anonym i samhället

Har du någon källa på det? Personligen gör jag inget olagligt och planerar inga terrordåd, men jag är också väldigt mån om min sekretess. Staten ska inte veta vilka jag umgås med, vilka sidor jag besöker och dylikt, de har inte med det att göra.

självklart staten ska veta allt om vad du gör och folk du umgås med , kan vara framtida terrorist , tror inte han säger till dej att han ska spränga saker , din internet aktivitet vill dom se om du besöker radikala extremist sidor,

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

9

Sv: Fjärrladda Telia-surf?

pedrosso skrev:

självklart staten ska veta allt om vad du gör och folk du umgås med...

Antingen är du ett troll som vill röra upp stämningen i tråden, eller så har du medvetet valt att blunda för det jobbiga med att tillåta integritet. Jag chansar på det senare, vilket i så fall är en väldigt lat och oengagerad inställning till demokrati: "låt alla se allt jag gör, för jag har ändå inget att dölja". Nu vill jag inte dra ner den här diskussionen till dagisnivå, men vill ändå göra en tydlig liknelse: Skulle du gå och skita på en offentlig toalett om väggarna var av glas?
Att värna om sin integritet eller ha brottsligt uppsåt, är två helt olika saker, även om de kan te sig lika för en betraktare. Det är ordningsmakten och rättssamhället som ska hantera brottslingar, inte teleoperatörer som självpåtaget agerar "bror duktig".
Dessutom, om staten har metoder för att övervaka dig i allt du gör, kan du vara så säker på att kriminella har det också. Och de har verkligen inte ditt bästa i åtanke...

10

Sv: Fjärrladda Telia-surf?

vissa är så fruktansvärt lättstött , att ha paronia om allt gör livet väldigt svårt , för jag hoppas att om du nu är mån att inte visa staten vem du är så har du inget körkort , inget bank konto annars redan där är du körd , anonymitet är väldigt svårt i dagens samhälle , finns vissa jag vet om som är väldigt mån om att vara anonyma, men då bor dom i skogen lever i tält och tror att staten avlyssnar och är ute efter dom , handlar bara med cash , har inget bank konto, inget som visar att dom egentligen finns , dom är bara ett person nummer.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

11

Sv: Fjärrladda Telia-surf?

Körkort är inte särskillt integritetskränkande, och inte heller ett bankkonto om man nu betalar kontant och inte med kort. Personligen tunnlar jag all trafik via Tor och använder enbart krypterade chattjänster med mina vänner.

Rekommenderar starkt Signal för er som bryr er om integritet smile