1

Tråd: Homeplug med inbyggd elströmbrytare?

En man vill slå av och på elstängslet via en app i smartphone medan han är ute i hagarna. ADSL finns på gården men det är 40 meter till stallet så av och på via Nexa eller wifi kommer förmodligen inte att fungera. Med homeplugs bör man få ut LAN till stallet men jag hittar ingen enhet med inbyggt uttag för 240 volt och brytare som styrs över nätet. Men det bör rimligen finnas. Tips?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Homeplug med inbyggd elströmbrytare?

WiFi strömbrytare av denna typ är populär: https://www.itead.cc/smart-home/smart-socket.html
Ingår telefon-app för att styra men många byter programvaran i pluggen till något eget då det sitter en ESP8266 i den som är enkel att anpassa efter egna behov.
Även enkelt att stoppa dit egen antenn om man vill få lång räckvidd.
Däremot är den inte särskilt lämplig för utomhus-bruk då fuktskyddet för elektroniken är dålig.
Samma gäller varianterna där man ansluter nätkabeln direkt i enheten, att fuktskyddet är mindre bra och även dålig dragavlastning av kabeln.
Helt ok däremot om man klammar anslutande kabel och använder den inomhus. Även WiFi-räckvidden är bättre än snittet för denna typ av produkter.

3

Sv: Homeplug med inbyggd elströmbrytare?

Då föredrar jag Neo som säljs på Biltema och funkar över wifi. Säljs även under märket Chacon på kontinenten. Samma Neo app funkar för båda. Aldrig något strul med att nå enheten utifrån genom router - fast man kan ju undra hur det är med säkerheten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4 Senaste redigerad av E Kafeman (2017-07-04 14:08:35)

Sv: Homeplug med inbyggd elströmbrytare?

De flesta av dessa produkter är förprogrammerade att nyttja en moln-tjänst varifrån de får sina kommandon via ett prenumerations-förfarande. Det innebär att det i är den lokala strömbrytaren som ansluter till moln-tjänsten, inte tvärsom.
Det finns inget behov av att hålla reda på vilken IP-adress en specifik enhet finns på eller om den går nå via router. Det är enheten som når ut via routern till moln-servern, inte tvärs om om att något ska hitta in via routern.

Dessa molntjänster erbjuder varierande mängd finesser. Som exempel, eftersom wifi-strömbrytarna själva sällan har något eget klockinterface så kan de inte själva agera timer. Timer-funktionen sköts då via servern, som talar om för strömbrytaren när den ska slå av eller på. Har wifi-enheten varit strömlös, finns ingen behov av att återställa korrekt tid, eftersom det är serverns klocka som gäller.

Denna sever-delen skiljer inte mycket mellan Chacons molntjänst gentemot Iteads motsvarighet.
Chacons problem är att dess protokoll är slutet.
Om man vill låta strömbrytaren styra ett värmeelement som resultat av en WiFi-ansluten termometers värde av valfritt fabrikat eller någon annan form av givare och dessa inte har någon gemensam kommunikations-länk, blir det problem.

ESP8266 är stödd av mängder av öppen programvara och kan anslutas till många olika molntjänster som sedan kan styras utan behov av special-app. Chacons hårdvara är så vitt jag vet inte stödd av någon alls mer än dom själva och verkar inte släppt ifrån sej info hur man tar egen kontroll över enheten.

Är behovet att manuellt styra ett elstängsel och inget mer så duger säkert Chacon lika bra som Itead/ESP8266, med undantag för att jag inte vet något om Chacons hårdvara, räckvidd och liknande.

http://www.automatiserar.se/min-resa-ti … utomation/ omnämner Biltemas variant men vid googling hittas ingen info om Charcons konkreta hårdvaru eller mjukvaru-funktion.

Det PCB med ESP8266 vars räckvidd praktiskt testas här är samma som det PCB som sitter i ITEADs strömbrytare. https://youtu.be/7BYdZ_24yg0
Det är räckvidds-test vid öppen sikt, och testet gäller just denna test-uppsättning, men ger en uppfattning om vad man kan uppnå under liknande omständigheter.

Det finns många olika alternativa grader av säkerhet i dessa gratis/öppna servrar men en fördel är att källkoden är öppen så vem som helst kan syna oh påtala säkerhets-brister. En annan fördel med dessa öppna programvaror är att man enkelt kan sätta upp en helt egen server. Det är relativt enkelt och kan göras på många olika hårdvaror såsom RPI eller Windows/PC.
Guider hur man gör finns i mängder på Youtube mm.
Jag kör egen server av främsta anledningen att det då fungerar lokalt även om det yttre nätet fallerar och kan normalt nå denna server från valfri internet-anslutning ute i världen.

Openhab är en av de mer populära gratis-servrarna där man kan sätta upp sina egna styrningar och kopplingar mellan olika enheter. Ett exempel: https://youtu.be/49hVWoYWX3I

En annan variant är det som kallas IFTTT som även stöds av Openhab. https://youtu.be/s2W5puOEogU
Man kan då låta händelser påverka andra händelser i bägge riktningarna. Till-exempel kan man få ett larm i telefonen om man kommer in närheten av el-stänglset utan att ha stängt av det eller automatiskt stänga av när man kommer i närheten baserat på villkor typ geofencing.
Geofencing är att om telefonen befinner sej inom visst GPS-markerat område så triggas en händelse i servern.

5

Sv: Homeplug med inbyggd elströmbrytare?

AVM har en homeplugvarian som både ä wifiaccesspunkt och lanstyrd strömbrytare. Vet inte om den kräver att man använder AVM router

https://en.avm.de/service/fritzpowerlin … /overview/

För det avsedda ändamålet är nog SMS styrd Ontech enklast. Det finns app att styra med så man slipper mata in telnummer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av E Kafeman (2017-07-04 22:56:54)

Sv: Homeplug med inbyggd elströmbrytare?

FRITZ!Powerline 546E  är väl i första hand en WIFI-extender försedd med en vanlig gammaldags fjärr-strömbrytare.
Den kan enkelt fjärrstyras från valfri dator/mobil inom lokala nätverket men har ingen egen intelligens att ansluta till en prenumerations-tjänst och lite ovisst om man kan avläsa tillslags-status. Möjligen att routern kan förses med programvara för tids-styrning. Fungerar säkert som strömbrytare till ett el-stängsel, då jag förmodar att funktionen endast manövreras av någon som är i närheten.

Själv är jag lite allergisk mot enhets-specifika appar, som betyder inlåsning av konsumenten.
Jag vill kunna hantera alla  mina nät-uppkopplade prylar via en gemensam web-sida som man kan ansluta till via valfri webbläsare.
Dör batteriet i min telefon kan jag låna kompisens telefon för att slå på husvärmen utan någon app.
Undantaget i mitt fall är vissa funktioner såsom två rökdetektorer i huset och två rörelse-sensorer, som ger mej ett push-meddelande i mobilen utan att den behöver ha någon app startad för detta ändamål. Rörelsedetektorerna är sådana som normalt tänder vissa lampor i huset, men om ingen är hemma övergår de automatiskt till ett tyst hus-larm i familjens mobiler via push.
Inga appar behöver vara igång på telefonen för den funktionen och puh-funktionallitet finns inbyggd i alla android och iphone.

Om man endast har ett elstängsel som man avser styra och inget annat så vill man kanske inte vara beroende av internets funktion för att kunna manövrera elstängslet. Då kan en GSM-ansluten dosa kanske vara driftsäkrare om det finns täckning. Däremot finns en grej som jag vet om elstängsel av egen erfarenhet, det är att det är lätt att glömma slå på det efter att man slagit av. Därför skulle en bra finess vara att manövreringen skulle finnas i flera nivåer, ett vanligt frånslag och ett annat frånslag som bara gäller begränsad tid, t.ex. 30 minuter.
En modern fjärr-strömbrytare medger enkelt den funktionen och dessutom ofta till ett lägre pris än de äldre strömbrytar-typerna, men kräver då någon form av server och internet-anslutning.

Möjligen enklare lösning är fjärr-strömbrytare för 433 MHz. Inga finesser, men man kan manövrera något på avstånd.
Om man väljer modell med extern spöt-antenn kan man få mycket lång räckvidd utomhus, kanske km-avstånd om sikten är god.
Exempel på handenhet. För bästa räckvidd bör även mottagaren ha yttre antenn.

7

Sv: Homeplug med inbyggd elströmbrytare?

Kul med long range sändarna. Frågan är bara hur man kopplar yttre mottagarantenn till t ex Nexaenheterna?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av E Kafeman (2017-07-05 23:54:34)

Sv: Homeplug med inbyggd elströmbrytare?

Nexa har rätt usel radio-enhet från början och radion kan vara spänningsförande så man måste lägga en seriell kondensator som avkoppling, samt korrigera första resonans-kretsen för att vinna något med extern antenn. Det är inte svårt om man har mätverktyg men utan verktyg så skulle jag inte försöka något sådant.
Har man viss vana med att känna igen vad som är nuvarande loop-antenn kan man ta vanlig isolerad kopplingstråd, 70-80 cm och snurra mitten av denna tråd två varv runt kretskortet, nära nuvarande loop-antennen på kretskortet, så att man får två ändar, ca 20-30 cm, som sticker ut ur dosan åt varsitt håll. Det är långt från optimal anenn men kan ge bra förbättring av räckvidden utan att man riskerar att antennen är spänningsförande. Se till så att kopplingstråden inte blir klämd mot PCB när man skruvar ihop mottagaren och borra två små hål i plast-kåpan som man trär ut kabeln igenom.
Jag brukar slå en knut på kopplingstråden på boxens insida så att man får en simpel dragavlastning. Allt ingrepp i spänningsförande prylar sker på eget ansvar.

För bästa räckvidd bör man välja en kopplingsdosa med en bra radio. Typiska bra radio-chip är TI CC1101,1120 eller Silicon Radio's motsvarande. Denna t.ex.. Med viss händighet kan man byta radion i Nexa men inte värt besväret. Tyvärr är de flesta av denna typ av fjärrstyda dosor försedda med dåliga radio-kretsar då behovet sällan är mer än 10 meter. Dessutom så anges sällan utanpå vilken kvalitet man har på radion. Det man kan göra som normal konsument är att välja enheter som redan är försedda med yttre antenn och sedan hoppas att det är tecken på duglig mottagare. Dessa är vanligast i form av garageports-öppnare, dvs fast montage, som evt kan kräva elektriker för installation.

Handenheten däremot, behöver ingen bra kvalitet på sändaren, det räcker med att den kan mata ut tillräckligt stark signal på antennen, vilket inte är lika kvalitets-krävande, som att gräva fram signalen ur radio-bruset och tolka den.

Här en räckvidd-test med ett utvecklingskit för just CC1120: https://youtu.be/wgqtEu5PfAw
Jag har själv byggt liknande "garage-öppnare" med dessa chip och får liknande räckvidd, så det är inga skryt-siffror, men samtidigt gäller att kommer det en enda präktig betongbyggnad emellan sändare/mottagare kan det döda räckvidden på 100 meter.

9

Sv: Homeplug med inbyggd elströmbrytare?

Tack för all info. Jag har länkat hit från byggahus-forum så med detta beslutsunderlag så bör val av metod och material kunna ske för styrning av kostängslet. I praktiken blir det väl mellan SMS styrning och wifistyrd brytare över dlan (tyska för homeplugs över elnätet). Jag skulle välja wifi eftersom responsen är momentan och man får direkt kvittens på status.

Det har nämnts att Biltema tar bort den wifi-styrda enheten ur sortimenter men den är lätt att hitta i Sverige och utomlands om man googlar på Neo+ wifi. I Belgien m.f. säljs den av Chacon men de går inte in i svenska jordade uttag pga det franska jordstiftet. Neo från t ex amazon.de bör gå bra.

Såg på Chacon att enheterna behöver uppgradera fw om de inte vill ta emot kommandon från 3G/4G. Ska räcka med att de är inkopplade 24 timmar med wifi i ett nät som har internetkontakt. Annars finns en mer aktiv metod.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.