1

Tråd: datamängd youtube vs snapchatvideos

Hej
kan någon förklara för mig om det är någon skillnad i mängden data en video drar när man ser på youtube jämfört med video på snapchat eller andra sociala medier?
Jag tror inte det men behöver övertyga min son (eller mig själv om jag har fel..)

2

Sv: datamängd youtube vs snapchatvideos

Ja, det är skillnad. Det beror på videons bitrate, vilket baseras på bland annat kvalitet, komprimering och framerate.

3

Sv: datamängd youtube vs snapchatvideos

Ok. Tack för svaret. Antar att jag får ge mig i frågan då o inse att jag börjar bli gammal. ..
Hur mkt skiljer det - går det att ange i mbit eller så?

4 Senaste redigerad av E Kafeman (2017-03-24 03:11:45)

Sv: datamängd youtube vs snapchatvideos

Förmodar att frågan är hur många MB kostar det att se på en filmsnutt.
Eftersom filmen kan kodas på många olika sätt så går det inte säja något absolut men i grova drag kan man säja att ju större pixel-upplösning (detajlrikedom, storlek på bilden i punkter i X och Y-led), ju fortare rinner datamängden iväg.
Frågan är inte vilket forum eller youtube som kostar mest för att se på en minut film då det finns olika format på de flesta ställen.
Är ursprungsmaterialet gjort i hög upplösning kan man ofta på Yotube välja att se filmen i egenvald lägre upplösning.
Se detta exempel . Klicka på blom-symbolen nere til höger av filmen, och välj sedan "quality" där du kan välja hur bra upplösning/detalskärpa du vill ha på bilden. Olika val ändra inte nödvändigtvis hur stor yta på din bildskärm som används, men påverkar direkt den mängd data som måste överföras för varje bild.
Man kan fortfarande låta filmen fylla samma storlek på skärmen, oavsett upplösningen, men pixlarna blir större ju lägre upplösning som väljs.
De flesta filmformaten har inbyggt i koden så att för att lågt upplöst film inte ska se ut som en hög med flimriga LEGO-block lägger man på oskärpa mellan uppskalade pixlar. Ser ut som en gammaldags VHS-film.
På Youtube kan man se hur mycket en pågående video kostar i nedladdning. Högerklicka med musen över pågående video och välj "stat for nerds" där raden "bits/sec" visar nedladdningshastigheten.
Kan vara viktigt att känna till att bits inte är bytes. En byte nedladdat hos dej är 8 skickade bits plus lite felkollande överhäng.
Bland de lägsta film-upplösningarna vanliga i dag kallas 240p vilket motsvar en upplösning på X=420 och i Y-led 240 punkter.
Totalt antal pixel som behövs för att skapa en bild, (X*Y) är 100.000. Varje pixel kan innehålla en byte av färginformation för röt, en för grönt och en för blått. Det blir totalt 3*100.000 byte eller 0.3 MB.
Denna mängden information behövs för varje bildruta, som typiskt uppdateras 50 ggr per sekund.
Det ger att en minuts överförd film motsvarar 900MB data. Det är alldeles för mycket så därför komprimeras filmen så att den blir 100-1000 ggr mindre. Att ta bort så mycket data och ändå få någon form av kvalitet kvar i filmen är komplicerat. Många tricks måste tas till, detaljer tas bort som kanske ändå inte syns för ögat och färgskalan minskas, men den stora vinsten är att bara skicka över de pixlar som ändrats sej mellan två bilder. Eftersom skillnaden mellan bilder som uppdateras 50 ggr/sek oftast är liten så blir där en stor besparing.
Som nästa steg i komprimeringen packar man alla byte så effektivt som möjligt, på samma sätt som när man packar ner filer med t.ex. ZIP. Hur detta görs varierar mellan olika filmformat så faktiska storleken på filen som måste laddas hem kan variera en hel del.
Eftersom en del av kodningen är beroende av skillnaden mellan två bildrutor, kostar det inte så mycket att titta på 10 timmar film om alla rutorna har samma färg.

Utöver bilden så måste även ljudet överföras men dess storlek i sammanhanget är marginellt.
Några typisk värden på hur mycket data som måste laddas ned  för att överföra en minut film i olika upplösning:

420x240 3 MB/minut.
640x360 6 MB/minut.
850x480 10 MB/minut.
1280x720 20 MB/minut.
1920x1080 35 MB/minut.

5

Sv: datamängd youtube vs snapchatvideos

Tack för  utförligt svar!