1

Tråd: Bredband via mobilnätet: 100 GB från 329 kr/mån

Saxat från telia.se/bredbandviamobilnatet:

Beställ bredband för hemmet via mobilnätet och välj mellan hastigheterna 8 Mbits/s, 30 Mbits/s och 60 Mbits/s. Just nu har vi dubblat surfen utan att höja priserna - 100 GB surf per månad ingår (erbjudande tom 16/8). Välj hastighet efter dina behov och byt om det ändras. 12 månaders bindningtid.

Pris från 329 kr/mån.

4G-routern Huawei B593s ingår i månadsavgiften. Ett klick vidare avslöjar att priset varierar beroende på vald maxhastighet:

Bredband 8 - 329 kr/mån
Bredband 30 - 359 kr/mån
Bredband 60 - 419 kr/mån

Misstänker att detta är vad Telia erbjuder till de befintliga kunder som man stänger ner ADSL-stationer för? Erbjudandet skyltas inte med på telia.se, men kan inte hitta någon klausul mot att vem som helst kan beställa.

Bedömer Bredband 30 som mest förmånligt, särskilt eftersom man då slår Tele2 på fingrarna (100 GB - 399 kr) och trots att de skickar med router. Dock en bortre tidsgräns om 16/8 och 12 mån bindning, vilket inte Tele2:s erbjudande har.

En fundering är på vilket sätt de stryper farten? Om man maxar 35 mbit/s idag och får det strypt till 30 mbit/s så är det ju inte hela världen, men värre om den skulle droppa ner till den av Telia angivna "normalhastigheten" 10-20 mbit/s för Bredband 30.

2

Sv: Bredband via mobilnätet: 100 GB från 329 kr/mån

Kolla in detta:

http://www.telia.se/privat/erbjudanden/ … arladdning

3

Sv: Bredband via mobilnätet: 100 GB från 329 kr/mån

De erbjuder ju 100 GB (50 efter sommaren) oavsett vilken hastighet man betalar för. Jag tycker inte att 50 GB för 329:- var särskillt bra.

4

Sv: Bredband via mobilnätet: 100 GB från 329 kr/mån

Får man ens en publik ip... Av muttelia.

5

Sv: Bredband via mobilnätet: 100 GB från 329 kr/mån

terminator skrev:

De erbjuder ju 100 GB (50 efter sommaren) oavsett vilken hastighet man betalar för. Jag tycker inte att 50 GB för 329:- var särskillt bra.

Jag tolkar erbjudandet som att man får 100 GB att surfa för under hela bindningstiden, d.v.s. i 12 månader. Ligger i.s.f. i linje med den kampanj om dubbel surf som de nu har på alla sina mobila bredbandsabonnemang:

telia.se/privat/erbjudanden/dubbel-surf-mobilt-bredband

6

Sv: Bredband via mobilnätet: 100 GB från 329 kr/mån

Den var inte heller dum! Landar på 249 kr för 100 GB då, såvida man redan har ett Komplett-abonnemang. Undrar om man kan ladda på det mer än en gång? I.s.f. går det ju att klara sig till mitten av november.

7

Sv: Bredband via mobilnätet: 100 GB från 329 kr/mån

en kompis har juh nu skaffat Bredband 30 och får en quota på 100 GB trafik, samt han fick med Huawei E5186 (Stationär router 4G)
och han får ut sina 30mbit utan problem även om han bor 14 km ifrån masten med massa skog emellan. kör bara med billiga macab 1000 paneler så.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

8

Sv: Bredband via mobilnätet: 100 GB från 329 kr/mån

pedrosso skrev:

en kompis har juh nu skaffat Bredband 30 och får en quota på 100 GB trafik, samt han fick med Huawei E5186 (Stationär router 4G)
och han får ut sina 30mbit utan problem även om han bor 14 km ifrån masten med massa skog emellan. kör bara med billiga macab 1000 paneler så.


Vilken hastighet får han uppströms ?

Jag fick iaf VDSL 30/12 inkopplat idag, riktigt fint att ha obegränsad surf :-)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

9

Sv: Bredband via mobilnätet: 100 GB från 329 kr/mån

han har 30mbit ner och 10mbit upp så han är riktigt nöjd , med net1 hade han som bäst 5mbit ner och och 2mbit upp samt det var på natten då alla sov, han pratade juh med telia om om adsl förut, men då han bor ute i skogen samt dom ska ta bort den fasta linjen så finns det som inget annat alternativ än mobilt.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

10

Sv: Bredband via mobilnätet: 100 GB från 329 kr/mån

pedrosso skrev:

han har 30mbit ner och 10mbit upp så han är riktigt nöjd , med net1 hade han som bäst 5mbit ner och och 2mbit upp samt det var på natten då alla sov, han pratade juh med telia om om adsl förut, men då han bor ute i skogen samt dom ska ta bort den fasta linjen så finns det som inget annat alternativ än mobilt.

Det var bra hastighet.

Hur är det med IP-adressen ? Är den publik eller NAT ?

Min vdsl lina ger mig 30 ner & bara 4 upp, tycker det är lite långsamt så man kanske skulle nappa på  bredband via 4G istället, eller så aktiverar jag fibern, vet inte hur jag ska göra än.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

11

Sv: Bredband via mobilnätet: 100 GB från 329 kr/mån

Vad är anledningen till att du kör fiber 100/100 eftersom det verkar vara hastighet du är ute efter.

12

Sv: Bredband via mobilnätet: 100 GB från 329 kr/mån

ingen aning och han vet inte hur han kollar det , han är nöjd så länge han kan se youtube och streams .

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

13

Sv: Bredband via mobilnätet: 100 GB från 329 kr/mån

A-Man skrev:

Vad är anledningen till att du kör fiber 100/100 eftersom det verkar vara hastighet du är ute efter.


Frågar du mig ?

Den enkla anledningen till att jag inte använder fibern är dels att jag inte kan välja Telia som operatör där, samt så är inte driftsäkerheten tillräcklig för mig. 4G är betydligt mer driftsäkert, samt så gör jag inte av med så stora mängder data att jag behöver fri surf.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

14

Sv: Bredband via mobilnätet: 100 GB från 329 kr/mån

Discover skrev:
A-Man skrev:

Vad är anledningen till att du kör fiber 100/100 eftersom det verkar vara hastighet du är ute efter.


Frågar du mig ?

Den enkla anledningen till att jag inte använder fibern är dels att jag inte kan välja Telia som operatör där, samt så är inte driftsäkerheten tillräcklig för mig. 4G är betydligt mer driftsäkert, samt så gör jag inte av med så stora mängder data att jag behöver fri surf.


Kommer inte ihåg vad jag kommenterade det var i december för nästan ett år sedan smile

15

Sv: Bredband via mobilnätet: 100 GB från 329 kr/mån

G-Man skrev:

Får man ens en publik ip... Av muttelia.

Det bör man kunna få, speciellt då man får det på xDSL idag, samt så erbjuds publik ip-adress på mobilabonnemang, jag fick det då jag frågade om jag kunde få det.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

16

Sv: Bredband via mobilnätet: 100 GB från 329 kr/mån

Känns ju som att den lösning som erbjuds till företag är mer prisvärd än erbjudandet till privatpersoner.

När de 250 GB tagit slut så sänks hastigheten till 1 Mbit/s.
Bättre det istället för tvärstopp.

https://www.telia.se/foretag/aktuellt/f … p1_foretag

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.