1 Senaste redigerad av janip81 (2017-03-05 15:13:20)

Tråd: Antenn för 12-15km 4G Sonera 1800MHz

Kanske nån här kan hjälpa mig, jag är inte så insatt i 4G tekniken så jag frågar på.

Det är så att vars jag bor i Haparanda har vi jäkla dåligt nät och jag kan inte få snabbare än 24/2 så jag har ett finskt Sonera 4G med obegränsat data dock bor jag utanför stan inåt landet ca 12-15 KM från masten. då är frågan hur pass dyr/avancerad antenn behöver jag för denna sträcka och vilka farter kan jag mellan tummen o pekfingret få?

Har nån ideer på antenner? ekonomin är inte den bästa så jag försöker hålla ner kostnader.

* inga berg i vägen näst intill fri sikt mot masten då den är på ett köpcenter just vid gränsen

(Finskt 4G prepaid via Sonera kostar 17,90euro 31 dagar med obegränsad data, ja jag frågade Sonera va gränsen är för denna obegränsade och fick till svar 999999999,9999999Gb så det är lite skillnad från Svenska 4G gränser)

2

Sv: Antenn för 12-15km 4G Sonera 1800MHz

wow, bra abonnemang.. ja nä, obegränsat finns inte här... jag har bara 100GB att slösa bort för 199kr/mån. Klarar mig så länge jag inte kollar på IP-TV eller liknande.

Men du.. du vet att mhz betyder "milli" va?
m = milli   (0,001)
M = Mega  (1 000 000)
Bara tänkte så du inte sökte på en 1,8Hz (STORT "H" ) antenn..

3

Sv: Antenn för 12-15km 4G Sonera 1800MHz

thesweboy skrev:

wow, bra abonnemang.. ja nä, obegränsat finns inte här... jag har bara 100GB att slösa bort för 199kr/mån. Klarar mig så länge jag inte kollar på IP-TV eller liknande.

Men du.. du vet att mhz betyder "milli" va?
m = milli   (0,001)
M = Mega  (1 000 000)
Bara tänkte så du inte sökte på en 1,8Hz (STORT "H" ) antenn..

Jo jag borde kunna hålla reda på dessa, El installation samt el/tele teknisk linje i Gymnasiet men tänker inte på när jag skriver smile ändrat detta i tråden. (måste sluta slarva!) smile

4

Sv: Antenn för 12-15km 4G Sonera 1800MHz

janip81 skrev:

Kanske nån här kan hjälpa mig, jag är inte så insatt i 4G tekniken så jag frågar på.

Det är så att vars jag bor i Haparanda har vi jäkla dåligt nät och jag kan inte få snabbare än 24/2 så jag har ett finskt Sonera 4G med obegränsat data dock bor jag utanför stan inåt landet ca 12-15 KM från masten. då är frågan hur pass dyr/avancerad antenn behöver jag för denna sträcka och vilka farter kan jag mellan tummen o pekfingret få?

Har nån ideer på antenner? ekonomin är inte den bästa så jag försöker hålla ner kostnader.

* inga berg i vägen näst intill fri sikt mot masten då den är på ett köpcenter just vid gränsen

(Finskt 4G prepaid via Sonera kostar 17,90euro 31 dagar med obegränsad data, ja jag frågade Sonera va gränsen är för denna obegränsade och fick till svar 999999999,9999999Gb så det är lite skillnad från Svenska 4G gränser)


Hur är avståndet till en mast i Sverige då ? Vad jag sett på sonera.fi  så är det fri roaming på Soneras abonnemang precis så som Telia i Sverige har.

Tänkte att det kanske är närmare till en Svensk mast, eller förstår jag fel om det kanske är en Finsk mast du ska rikta mot ?

Ev ska jag skaffa ett Sonera obegränsat abonnemang, ska prata med en vän i Finland.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5

Sv: Antenn för 12-15km 4G Sonera 1800MHz

Discover skrev:
janip81 skrev:

Kanske nån här kan hjälpa mig, jag är inte så insatt i 4G tekniken så jag frågar på.

Det är så att vars jag bor i Haparanda har vi jäkla dåligt nät och jag kan inte få snabbare än 24/2 så jag har ett finskt Sonera 4G med obegränsat data dock bor jag utanför stan inåt landet ca 12-15 KM från masten. då är frågan hur pass dyr/avancerad antenn behöver jag för denna sträcka och vilka farter kan jag mellan tummen o pekfingret få?

Har nån ideer på antenner? ekonomin är inte den bästa så jag försöker hålla ner kostnader.

* inga berg i vägen näst intill fri sikt mot masten då den är på ett köpcenter just vid gränsen

(Finskt 4G prepaid via Sonera kostar 17,90euro 31 dagar med obegränsad data, ja jag frågade Sonera va gränsen är för denna obegränsade och fick till svar 999999999,9999999Gb så det är lite skillnad från Svenska 4G gränser)


Hur är avståndet till en mast i Sverige då ? Vad jag sett på sonera.fi  så är det fri roaming på Soneras abonnemang precis så som Telia i Sverige har.

Tänkte att det kanske är närmare till en Svensk mast, eller förstår jag fel om det kanske är en Finsk mast du ska rikta mot ?

Ev ska jag skaffa ett Sonera obegränsat abonnemang, ska prata med en vän i Finland.

Det skall vara fri roamin på ett abbonemang men jag tog nu prepaid (för test och märkte sen att man inte kunde ansluta mot svenskt nät)

JA, jag vill helst rikta mig på finsk mast, men kanske borde kolla om man ska ha ett abbonemang istället och roama, bara dom inte begränsar hastigheten då? (kan man ens begränsa hastigheten vid roaming?)

6

Sv: Antenn för 12-15km 4G Sonera 1800MHz

Funkar bra och har god riktverkan

https://www.wifi-shop24.com/JARFT-4G-/- … -Outdoor_1

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Antenn för 12-15km 4G Sonera 1800MHz

Beställde två Yagi-36 (kina) riktbara antenner som jag ska koppla på gamla analoga tv antenn stolpen jag har kvar på huset, får se hur detta funkar.

8

Sv: Antenn för 12-15km 4G Sonera 1800MHz

funkade det? Har du någon info om antennerna?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Antenn för 12-15km 4G Sonera 1800MHz

Yagi 36

http://antenna.evercomtech.com/en/2-265 … 84997.html


Hejåhå vad vi kränger på!

19 element ger 28 dBi och två frekvensband där den högre frekvensen inte är en multipel av den lägre. Dessa angivna prestanda är ljug och inte tekniskt möjliga.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10 Senaste redigerad av E Kafeman (2017-04-10 13:53:38)

Sv: Antenn för 12-15km 4G Sonera 1800MHz

Bra jagat jonasolof och det är helt rätt, denna tillverkare är en som inte ser det som nödvändigt att data och själva produkten ska ha något med varandra att göra.

Antennen på bilden ser ut som 900MHz utan monterad reflektor. Säljer man okomplett antenn där reflektorn är ett extra tillbehör?
Hittade på annat håll att bommen skulle vara 1300mm vilket då kan stämma med antagen frekvens och antalet element.
Under förutsättning att det finns en bra reflektor kan max gain på väldesignad antenn med dessa spec. uppgå till 15dBi vid 900 MHz.
Dålig design och man kan förlora åtskilliga dB.
Uppgivet gain, 28dB, betyder ingenting, då ingen enhet är angiven. Ange gain gör man genom att ange t.ex. dBi eller dBd där (i) resp (d) ger en referensnivå. Lite som att ange temperatur utan att ange om det är mätt i C,F eller K. Det är så pass grundläggande för den som sysslar med antenner att man inte gör det misstaget.
Därmed kan vi utesluta att denna antenn-tillverkare själv har kompetenser i hur man mäter antenner. Förmodligen äger man inte ens en tumstock så att man kan ange bom-längden som teknisk data. Inte ens bilderna är mycket att förlita sej på då de är små och odetaljerade.

Ser inga tecken på att denna antenn på något sätt skulle vara designad för två band. Valfri alternativ antenn fungerar minst lika bra vid 1800MHz. Multibands Yagi är tekniskt möjligt men stjäl oftast prestanda från grund-antennen och utseendet avviker kraftigt från en normal Yag-antenn. Här syns inga sådana tendenser. Det är en 900 MHz antenn, inget annat.

Utförliga datablad med diverse mätkurvor kan ge bättre uppfattning av tekniska datas trovärdighet. Finns inga datablad, är angiven data mer eller mindre överdrivna. Finns ingen tillverkare som underskattar sina omätta produkter.
Här finns inte ens en komplett antenn på bilden, eller kan det vara så illa att det är det på bilden som levereras och inget mer

Ett sätt att försöka få grepp om ifall tillverkaren är en högteknologisk antenn-utvecklare eller egentligen lika gärna kunde syssla med att böja ståltråds-galgar är att läsa fliken "om företaget". I detta fallet visas där som första bild en Agilent nätverkare, som är ett viktigt och dyrt mätinstrument, som kräver bra tekniskt kunnande för att hantera rätt, när man utvecklar antenner. Instrumentet visar några märkliga signaler på displayen, men det mest intressanta är att den visar detta utan några mätkablar anslutna.
Denna hemsidan är inte värst för på somliga Kines-sidor har man inte ens en nätkabel till instrumentet, samtidigt som någon mäter på en antenn och samma mät-instrument återkommer på flera olika saiter. Man stjäl/lånar bilder av varandra på både mätinstrument och mätdata, men det är helt normalt.
Har dock intrycket att Taiwan generellt är lite bättre på att vara uppriktiga och korrekta med specifikationer jämfört med fastlands-Kina, men tydligen finns undantag.

Får hoppas att TS iallafall får något i brevlådan som är en hygglig antenn för 900 MHz och till ett lågt pris.
En välgjord Yagi, värdet är inte alltid bara det ökade gainet utan även dess mycket djupa noder och höga fram-back-förhållande, så med rätt inriktning kan man med lite tur undertrycka oönskade basstationer och ändå förbättra den önskade basstationen.
Om målet är att maxa prestanda på 1800 MHz, så är det enklast att bara glömma dessa antenner och beställa på nytt.
Du kan säkert sälja dessa antenner som 900 MHz antenner, vilket de kan vara utmärkta till, så det är nog inga pengar förlorade om du inte betalt några jättesummor.

Så här kan en dubbelband Yagi se ut. Man ser tydligt att det är två sorters sprötlängder som delar samma bom.
Jämför med denna Yagi för 1800 MHz. 200kr inkl frakt.

11

Sv: Antenn för 12-15km 4G Sonera 1800MHz

Det blir 400 kronor. den panelantenn för 1800 inkl 3G som jag länkade till kostar ca 500 och då får man en beprövad antenn som jag av egen erfarenhet vet har bra riktverkan och gain.

Förresten märkte jag något lustigt igår. Jag brukar plocka 4G från en 1800 mast 6 km bort. Men den cellen finns inte längre kvar. Istället har operatören lagt in ett antal 800 celler vilket inte alls fanns kring mig här i perifera förorten för ett år sedan. Har inte varit med om förut att celler försvinner. PCI döps om ja men försvinner nej

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Antenn för 12-15km 4G Sonera 1800MHz

Radioceller är uppenbarligen volatila....   I fjol fick jag till min stora överraskning plötsligt hyfsad signal och bra hastigheter (typiskt 40/20) från Telias nyetablerade 4G1800-cell på toppen av Kinnekulle  i Västergötland med distansen cirka 40 km. Efter ett par veckor minskade man cellytan och min mottagning återgick till en lokal (distans 8 km) 4G800-cell med betydligt bättre signal men samtidigt betydligt sämre hastigheter. För en dryg månad sedan ökade cellytan åter för 1800-basen på Kinnekulle till den ursprungliga med samma trevliga hastigheter som i fjol. Samma antenn och inga vegetationsförändringar och därtill tydlig förändring av täckningskartan till den ursprungliga cellytan bekräftar att man gjort något.
Med hänsyn till stationens mycket höga position kan jag bara gissa att man efter celletableringen i fjol plötsligt blev bekymrade över möjliga interferensproblem och "skruvade ned volymen" men sedan åter kommit på bättre tankar och nu kör för fullt igen. Till saken hör att två av cellsektorerna gemensamt täcker betydande ytor av Vänern och därför rimligen inte har särskilt nedtiltade antenner; på täckningskartan syns nu, liksom i fjol, den abrupta cut-off-gränsen för signalen långt ut över Vänerhavet. Den tredje cellsektorn - som jag hänger på - har uppenbarligen fått behålla samma tiltvinkel som de båda andra riktade ut över Vänern. Varför man inte valt att tilta ned denna sistnämnda sektorantenn kan jag bara spekulera i men kanske är anledningen att dess undre lobgräns faktiskt ligger så högt att interferensstörningar på angränsande och väsentligt lägre belägna 4G1800-celler inte är något problem ?  Att jag kan utnyttja signalen beror kanske på att min egen mottagarposition också är väldigt högt belägen. För detta talar att jag som regel blir uppkopplad mot Kinnekullebasen även i bilen när den står utanför garaget men sedan redan efter cirka hundra meters brant nedförsbacke från min P-plats utanför garaget tappar Kinnekullebasen och i stället blir upphängd på en närliggande 4G800-cell. Visst är radiovågor fascinerande !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

13 Senaste redigerad av E Kafeman (2017-04-11 14:10:37)

Sv: Antenn för 12-15km 4G Sonera 1800MHz

Jo den patchpanelen ser ut att vara ok. Baserat på ytterformat räknar jag med att den innehåller 8 delpatchar vilket ger ett teoretiskt max gain på ca 16 dBi
Lite avräkning på naturliga förluster och man kan nog hamna på 14 dBi, så angivna 17dBi antyder att antennen är omätt men man högg teoretiskt max möjligt värde och interpolerade ett hack uppåt.
Helst vill man gärna se ett uppmätt data-blad och uppmätt av en verklig tillverkare. JARFT verkar vara WiFi-shops eget importmärke. Vill man ha väl dokumenterad märkes-antenn ökar givetvis prislappen avsevärt utan att prestandan nödvändigtvis är nämnvärt bättre.

Man får se upp med okända Kines-antenner. Denna antennen gör att man får varmgång i koaxkablarna även med antennen gömd i källaren. Med utlovat gain riskerar man få ut mer effekt än vad sändaren lämnar.
Viktigt med lågförlust koaxkabel, så kabeln inte brinner upp.
Uppgiven bandbredd är tilltagen i underkant då jag förmodar antennen har utlovad prestanda över hela bandet, vilket det nu är.

14

Sv: Antenn för 12-15km 4G Sonera 1800MHz

Skulle man sälja bilar så sade man att bilen flyger.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Antenn för 12-15km 4G Sonera 1800MHz

Skulle man sälja bilar så sade man att bilen flyger.

Forumets fel att det blir dubbla inlägg.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Antenn för 12-15km 4G Sonera 1800MHz

Radera ett av de inlägg som blir dubbelt då, så brukar jag göra.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

17

Sv: Antenn för 12-15km 4G Sonera 1800MHz

Visst, det är ju trist att behöva se samma text upprepad direkt men här vore det bättre om felet i forumprogramvaran rättas till.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.