1

Tråd: Utrustning -Förstärkning av Mobilsignal, Mobilt bredband & Wifihotspot

Hej!
Jag bor i Härjedalen & är begränsad av både mobil täckning, mobilt internet (bredband) & operatörer med stationära bredband.
Sedan jag flyttade hit har jag kommit ifrån teknik utvecklingen så vet nästan ingenting inom området.

Min önskan är att kunna förstärka "signalerna" helst till flera enheter.

När jag åker utanför byarna/samhällena  så tappar man mobilsignalen eller så är den bristfällig, likadant är det med de mobila internetuppkopplingen & de är inte alltid dessa försämras på samma ställe.
Skall barnen lyssna på tex spotify, eller surfa online då man är ute & åker är detta hopplöst, eller om man bara är ute i skogen & vill hämta uppgifter om något.
Likaså den mobila telefonimottagningen då man antingen skall ringa eller väntar samtal blir lika problematiskt.
Här vet jag inte ens vilken/vilka signaler som skall förstärkas, 3g, 4g, GSM (men är inte de nätet nedlagt?) osv.

Vad rekommenderar ni för utrustning & vilka våglängder bör ingå?

Vad de gäller Wifi & fast bredband skulle jag vilja kunna förstärka Wifi till flera enheter.
Jag har idag ADSL med begränsad hastighet pga jag bor för långt ifrån "stationen", runt 10/2mb/s & när grabben skall spela "Call Of Duty" så tappar han ofta uppkopplingen. Vad jag förstått så beror de främst på den lägre hastigheten, den som skickar data, för den brukar ibland sjunka under 1 & då uppstår främst problematiken.
Nu är de en granne som har fiber några hundra meter bort som jag pratat med om att ansluta mig till. Emellan oss är de rätt så fritt & bara lite buskar eller undervegetation som är lättröjt.
Dessa fiber är inte utbyggt till min del av byn då den inte anses tillhöra tätbebyggt område...
Till detta vet jag att de finns "wifi amplifiers", 1-8w har jag sett. Även olika riktade antenner.
Men jag vet inte i vad jag ska ansluta Förstärkaren/amplifern till för att dela nätverket till flera i hushållet.
Måste jag använda mig av en "extra" dator med "2" antenner, en som jag tar emot signaler med å väljer anslutning med & som är kopplad till förstärkaren. Den andra antennen som jag delar anslutningen med.
Antenn, parabol eller flatantenn eller finns de några andra rekommendationer.

Vilken utrustning bör jag ha för att dela till flera enheter samt vilken typ av antenn rekommenderas?

Repeater är jag obekant med, har den något interface där man kan välja anslutning, känns inte som de är rätt grej heller.

2

Sv: Utrustning -Förstärkning av Mobilsignal, Mobilt bredband & Wifihotspot

Många frågor men allt har varit uppe tidigare på forumet.

Internet i bil: Rekommenderar en fickrouter som Telias MF910. Den har dubbla antennutgångar. Till den kopplar du två magnetfotsantenner för der band som huvudsakligen används, förmodligen 800 MHz. Multibandsantenner är oftast mycket sämre än angiven spec. Allt över 4-5dBi är ljug. Routern ger info om vilka frekvensband som används så att man kan ta rätt antenn

Telefoni i bil: Vill man ha optimerad funktion tar man och kopplar in en tvåvägs inlineförstärkare mellan en telefon och takantenn. Se Novero Multimode Compenser. Den är godkänd i Tyskland och risk för störande självsvängning är mycket liten eftersom telefonens radio ansluts med kabel till testkontakt på telefonen, lämpligen en samsungmodell. Patchkabel för antennkontakten köper man från Australien. Signaldata kollas med appen Network monitor av parizene. Där ser man om 3G eller GSM används. Jag skulle satsa på 900 MHz antenn för GSM för bäst räckvidd. GSM nätet är inte nedlagt men en del av 900 bandet används för 4G eller 3G. Voice over IP i glesbygd är svårt eftersom det kräver god bredbandstäckning och avancedad utrustning, se Vox Medievalis.

Wifi till granne ett par hundra meter bort: Den seriösa lösningen är utrustning från Ubiquiti. Kolla in deras Nano stations. Du ska kunna få mycket hög fart på länken. Ubiquti har användarforum så att du kan zooma in på rätt utrustning.

En annan möjlighet vore att lägga fiber i skogen, lätt nedgrävd. Kabel bör man undvika för åskans skull.

Väl inne i hemmet går signalen till en kraftfull router/acesspunkt, t ex Asus eller TP-link. Sonens speldator ansluts helst med nätverkskabel för att undvika latens som flerhopp wifi ger. Är det svårt att dra nätverkskabel kan man köra Ethernet över elnätet med home plug system. Jag förordar Devolos grejor.

Undvik wifi-repeatrar, de är inte optimala för ett bra nätverk men lättsålda i butik

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Utrustning -Förstärkning av Mobilsignal, Mobilt bredband & Wifihotspot

Tackar för ert svar
Även om de var skrivet om tidigare så fick de mig att hitta tidigare inlägg & utvecklas i termer som för mig varit okänt big_smile

4

Sv: Utrustning -Förstärkning av Mobilsignal, Mobilt bredband & Wifihotspot

Det är inte lätt att hitta bland alla inlägg, återkom vid behov med en frågeställning i sänder. Undvik information overload.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.