26 Senaste redigerad av Sam (2014-12-13 22:38:26)

Sv: Olåst 42Mbit/s modem for only 99kr!

östengurka skrev:

Varför skall man köpa ett 3G-modem när det inte klarar 4G?
Vill gärna köpa för att är så billigt, men det klarar ju inte 4G.....

Östen

Bra fråga.

1) Bara för att vi är enda land i världen (som jag vet) där man kan få tag på olåst 42Mbit/s 3G modem för mindre än vad mobiloperatörerna betalar Huawei. 50kr, are you kidding me??

2) Det är en liten USB sticka som rymmer i ett tjockare plånbok, bra för nödkopplingar.

3) Perfekt för M2M, ifall man har någon router som sitter ute någonstans och kommer inte köra för mycket trafik. Jag tror att det fortfarande går att skaffa årssurf från Telia för 99kr/år (500MB/mån ingår).

4) Bra att ha med i utlandet eftersom den är olåst och "expendable" ifall man tappar bort den.

5) Bra som backup/failover modem i routern, eller om man vill kunna SMS in/ut med/utan mobiltbredband.

6) Man kan alltid låna ut den till vänner/släkt på besök, ha permanent i bilen, båten, osv.

Annars vad gäller 4G modem - bästa dealen för ett olåst modem hittar man på Ebay. Kostar lite över 300kr:

http://www.ebay.com/itm/Neu-Huawei-E337 … 35e19ff885

Sam / Team DOVADO

27 Senaste redigerad av Discover (2014-12-13 23:47:42)

Sv: Olåst 42Mbit/s modem for only 99kr!

Det riktigt fina med 3 är ju också att hela 3GIS nätet uppgraderas med ny hårdvara för att klara upp till 32 Mbit/s.

Är väl bara Tele2 som inte lägre satsar på 3G ?

Telenor & 3 med 3GIS dessutom bygger 3 3G i samband med 4G &
Telia satsar ju själva på 3G i samband med 4G utbyggnaden.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

28

Sv: Olåst 42Mbit/s modem for only 99kr!

Packade upp modemet idag, och va litet det var det blir nog inte så mycket tunnare.
Otroligt smidigt krävdes ingen installation alls bara logga in i modemet och ändra APN. ändrade även från Auto till manual så det inte kopplar upp aautomatiskt men funktionen är perfekt om man kör en server då kopplar den upp igen när det bryts.

29

Sv: Olåst 42Mbit/s modem for only 99kr!

Någon som vet ifall denna USB modem E3551 fungerar med Asus eller TP-Link 3g/4g routrar?

Tacksam för snabb svar!

30

Sv: Olåst 42Mbit/s modem for only 99kr!

Förmodar att det är E3351 du menar.
Det fungerar utmärkt med det mesta jag har provat bl.a TL-MR3420v2 standard, TL-MR3420v1 och NEXX-WT3020F båda med ROOTer.
Den sistnämnda en microrouter som med detta modemet ryms i näven - mycket behändig.

31

Sv: Olåst 42Mbit/s modem for only 99kr!

WT3020F ser bra ut med två lan-portar och wifi. Modellen sägs i skrift stödja 3G modem men i den ryska youtube videon loggar han in i user-interface och där står att det 3G/4G.


http://youtu.be/bztP4GS8xOk

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

32 Senaste redigerad av Mark III (2016-01-21 10:05:16)

Sv: Olåst 42Mbit/s modem for only 99kr!

Provade med Huawei E3372 HiLink som fungerade bra med standard firmware.
En anledning till att jag flashat till ROOTer är att det inte gick att stänga av WiFi (!).

33 Senaste redigerad av mannen (2016-02-22 15:30:06)

Sv: Olåst 42Mbit/s modem for only 99kr!

Någon som vet om E3351 har voice-funktion? Skulle gärna använda den tillsammans med Asterisk för att ta emot mobilsamtal och skicka vidare till SIP.

34

Sv: Olåst 42Mbit/s modem for only 99kr!

För de flesta nyare modem står det "Data & SMS service" i spec'en.
Jag har kollat några Huawei-modem med DC-unlocker där DC för vissa anger "Voice feature: not supported in current firmware",
men bl.a för 3351 inte en rad om Voice, så betrakta möjligheten med det modemet som obefintligt.

Kolla ev vidare här: https://miapple.me/fritzbox-setting-up- … dem-stick/
(det bygger iofs på Fritzbox, men dock GSM-gateway och det finns några vidare länkar)

Ditt projekt låter intressant - berätta gärna vidare i VOIP-avdelningen här.

35

Sv: Olåst 42Mbit/s modem for only 99kr!

Håller med MarkIII
Vore intressant att utreda möjligheten att skicka GSM-samtal till IP-telefoni. Jag har en AVM 7390 i Sverige och två i Belgien och en drös modem.

Det blir dyrt när folk ringer mig på mitt svenska GSM-nummer och jag är utomlands. Det vore fint att kunna medflytta teliasamtal till ett sim i usb modem i adsl-routern och få över samtalet på voip. Telia tog bort möjligheten att fjärrstyra vidarekoppling för många år sedan men mobilen har jag  med mig och kan styra medflyttning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

36

Sv: Olåst 42Mbit/s modem for only 99kr!

VOIP är förmedling av data-paket på samma sätt som andra IP-paket. Det lär fungera med de flesta modem.
Själv har jag backup på routern, ifall fibern skulle gå ner, då flyttas all data-trafik inkl VOIP över till 3G via en gammal USB-sticka, Huawei E1750.
Däremot kan det saknas protokoll i modemen för t.ex. stöd av VoLTE vilket är IP-paket med lite speciell struktur.
Vill man få sina GSM-samtal över till VOIP via LAN finns särskilda modem för ändamålet. Ett exempel.
Det fungerar utan problem att sedan ta emot samtal och ringa via valfri bredbands-uppkopling till den egna mobilltelefonens VOIP-app.

37

Sv: Olåst 42Mbit/s modem for only 99kr!

Är det någon som lyckats stänga av HiLink på detta modem (E3351s-2)?

Jag har provat med "http://192.168.1.1/html/switchProjectMode.html" men det fungerar inte!

/Östen

3's 4G

38

Sv: Olåst 42Mbit/s modem for only 99kr!

östengurka skrev:

Är det någon som lyckats stänga av HiLink på detta modem (E3351s-2)?

Jag har provat med "http://192.168.1.1/html/switchProjectMode.html" men det fungerar inte!

/Östen

Provade du att utföra AT kommandon som krävs efter att du gått in på sidan?

39

Sv: Olåst 42Mbit/s modem for only 99kr!

Det som händer när jag stoppat in modemet och installerat drivrutinerna är att det skapas ett nätverkskort "Remote NDIS based Internet Sharing Device" i enhetshanteraren (Windows 7).

När man laddar sidan "http://192.168.1.1/html/switchProjectMode.html" skall det så vitt jag hittat på nätet skapas två okända enheter under "Portar (COM och LPT)" i enhetshanteraren. Det är dessa serie-portar man sedan använder för att kommunicera AT-kommandon till modemet efter att man installerat drivisar för dem.

Dessa portas skapas inte, utan man hamnar bara åter på modemets startsida, när man försöker gå till "switchProjectMode.html".

/Östen

3's 4G

40

Sv: Olåst 42Mbit/s modem for only 99kr!

Prova detta.

https://www.riecktron.co.za/en/information/55

41

Sv: Olåst 42Mbit/s modem for only 99kr!

Nu har jag lyckats få modemet att skapa de två serieportarna, i stället för den nätverksport (USB) som den normalt visar.
Det var detta man tidigare kunde åstadkomma med "http://192.168.1.1/html/switchProjectMode.html" men denna möjlighet verkar vara borttagen i E3351.

Jag följde beskrivningen på denna sida och fick då igång serieportarna.

Tyvärr verkar också AT-kommandot "AT^U2DIAG" vara bortkopplad i E3351, vilket skall användas för att byta mod.
Så där var det stopp igen.....

/Östen

3's 4G

42

Sv: Olåst 42Mbit/s modem for only 99kr!

AT^U2DIAG=0
AT+CFUN=4
AT+CFUN=6

Det fungerade inte med ovan, det var inte så att du bara glömde lägga till =0?

43

Sv: Olåst 42Mbit/s modem for only 99kr!

Tack A-Man för tipset, det fick mig på rätt spår även om det inte var detta som var problemet!

Problemet var att när jag skrev AT^U i putty fick jag ett tyskt Û.
Därför skrev jag i stället två ^^ och raderade det sista för att få ^U.
På grund av detta fick jag felmeddelande. Det blir tydligen error när man raderar något man skrivit i putty.

Jag klistrade därför in kommandot AT^U2DIAG=0 i putty och då fick jag OK som svar!

Tyvärr så är förändringen man åstadkommer inte beständig!

Så fort modemet resettas med antingen
AT+CFUN=4
AT+CFUN=6
eller att man tar ut och sätter i modemet i USB-porten så återgår det till HiLink-läget. sad

/Östen

3's 4G

44

Sv: Olåst 42Mbit/s modem for only 99kr!

Du kunde kanske skrivit in cirkumflexen med ascii-kod, dvs alt och siffror. Så skriver jag in cedilj  ç på PC för att slippa byta språk i tangentbordet. På ipad kan jag skriva in fristående cirkumflex ^

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

45

Sv: Olåst 42Mbit/s modem for only 99kr!

Då detta modem såldes av 3, så bör det väl ha stöd för 3G 900 Mhz ?

En kompis är på jakt efter ett 3G modem och jag har ett liggandes, dock finns inte SUNAB-nätet där han bor, men 3G 900 från Telia finns.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.