1 Senaste redigerad av Discover (2017-01-16 17:05:09)

Tråd: Val av antenn på hemsidan

Jo, någon här som har Net1's "lägenhetsantenn" ?

http://www.net1.se/privat/kundservice/t … /antenner/

Jag har sedan tidigare en yagi-riktantenn med 10 m antennsladd från Net1 som fungerar mkt bra, från i stort sett noll mottagning till i stort sett full mottagning.
Men då den antennen ingår i en fast installation så skulle jag behöva en till riktantenn för "mobilt bruk". Alltså en antenn som man tar med sig och skickar upp på några meter maströr tillfälligt vid behov.

Har Net1's stora bilantenn sedan tidigare vilket fungerar bra under färd.

Så jag undrar om någon här inne har erfarenhet av den antenn som Net1 kallar för "lägenhetsantenn" på sin hemsida.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

2

Sv: Val av antenn på hemsidan

Varför inte pröva att bygga en quad?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Val av antenn på hemsidan

Dels vill jag inte bygga, å sen ser en sådan antenn inte så smidig ut.

Tycker att lägenhetsantennen ser smidig ut, lätt att stuva ned i nån väska ihop med modemet t.ex.

Avståndet till bästa mast (enl täckningskartan) är ca 33 km och orten modem + antenn delvis ska användas i har bara "bastäckning"

Orten är Horndal. Täckningskartan tycker att masten i Hedesunda är bäst alternativ.

Antennuppsättningen ska vara tillfällig och någon helg / vecka åt gången.

Fri surf får jag med Net1's fritidsabonnemang.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4

Sv: Val av antenn på hemsidan

Storleken på biquad jämfört med panel-antennen går på ett ut. Biquaden får något bättre riktverkan och mindre backlob, dvs högre gain.
Biquaden är enkel att bygga, men kräver ändå stor noggrannhet om man ska få bra prestanda. Just på grund av riktverkan måste antennen fästas upp stabilt och man måste veta eller mäta för att hitta rätt riktning.
Om man inte vill släpa på en antenn i packningen, så går det också bra. Det räcker med enbart antenn-kabel. Är idealiskt för fritidsbruk. Förse kabeln med ett snöre och hissa upp den så högt det behövs, ingen inriktning behövs.
Gain kan bli bättre än ""lägenhets-antennen".
Koaxial collinear antenn kallas antenn-typen. De sista 2-3 meterna av din antennkabel klipps upp ungefär i ungefär 30 cm långa bitar som sedan sätts ihop igen, fast med varje led skiftas så att innerledare ansluter till ytterledare. Täck varje skarv med epoxy och krymplslang så det blir tåligt och vattentätt. Förse toppänden med en ögla för en kastlina, så antennen lätt kan hissas upp i ett träd.
Vill man ha en egenbärande antenn är det vanligt att man trär in kabeln i ett plast-rör som kan skruvas fast mot ett hus t.ex. Vid transport rullas antennen ihop och tar obetydlig plats.
För 450-470 MHz krävs mätnoggranhet tillräcklig för att kunna hantera en tumstock.
Verktyg att skala kabeln snyggt samt löda ihop igen tillkommer.
Skulle lödverktyg saknas så går det ändå, med passande antennkabel.
Det blir sämre draghållfasthet men det går.
Beräkna storleken på antennen här.
Prova att göra antennen och jämför prestanda med din nuvarande antenn, innan du köper den måttligt prisvärda panel-antennen.
I värsta fall har du fördärvat några meter koaxialkabel, men med lite tur har du en idealisk fritids-antenn, så länge det finns träd eller flaggstänger i närheten.

5

Sv: Val av antenn på hemsidan

En sådan enkel antenn skulle vara perfekt att ha med sig om det bara är att rulla ihop den.

Tänkte ha 6 meter maströr så att antennen kommer upp en bit, det har jag idag till min yagi som är fastinstallerad, skulle nog gå bra med 7,5 m också.

Dock har jag inte möjlighet att bygga något själv.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: Val av antenn på hemsidan

Collinearantennen kan ha högt gain men är rundstrålande. Förstärkningen kan göra att det fungerar bra ändå. Ett billigt teleskopmetspö kan användas för höjd.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Val av antenn på hemsidan

jonasolof skrev:

Collinearantennen kan ha högt gain men är rundstrålande. Förstärkningen kan göra att det fungerar bra ändå. Ett billigt teleskopmetspö kan användas för höjd.

Rundstrålande antenner har jag, så riktantenn är det som är aktuellt.

Ska ringa Net1 idag å prata lite med dem.

Någon som vet om det går att göra som hos Telia, att som privatperson teckna företagsabonnemang ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

8

Sv: Val av antenn på hemsidan

Den collineära antennen är en riktantenn i vertikalled med en smal lob. Häng den horisontellt. Eller en horisontell och en vertikal för diversity.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Val av antenn på hemsidan

Pratade med Net1 idag iaf, och man kan inte teckna företagsabonnemang som privatperson.

Tanken var att ha ett obegränsat företagsabonnemang då det fanns ledig kapacitet i masten som täcker Gävle.

Men kommer använda Net1's Fritidsabonnemang istället, största fördelen med det är att man har friheten att ta med abonnemanget, det är alltså inte bundet till en specifik mast, som det vanliga abonnemanget med fri surf.

Priser, Fritid:
1 dygn, 79 kr
2 dygn, 99 kr
7 dygn, 199 kr
30 dygn, 499 kr

Har utöver Fritidsabonnemanget ett 20 GB abonnemang för 149 kr samt 3 st Iblandabonnemang som inte kostar något så länge hårdvaran är avstängd.

Ska ev beställa lägenhetsantennen.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.