26

Sv: Problem med hastighet net1

Så antenner är inget bra då?

RSRQ påverkas av belastning i den egna cellen men det gör inte SINR

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27 Senaste redigerad av netmask (2017-01-11 20:39:41)

Sv: Problem med hastighet net1

Helt rätt!

Men det du påvisar är att man ska vara i spannet GULD-LÄGE och det är precis vad Ericsson, Siemens, Nokia m.m har jobbat på att minimera. Du ska ha okej mottaging och få bra överföring iaf, det finns tabeller på hur maximala bandbredden minskar beroende på signalstyrka (och brus som ska cancelleras), men den som dödar tabellen är överbelastning av enheter (har sett dom själv). Det man gör med antenner är att du endast räcker upp handen lite högre i massan, om jag ska vara krass.

Det många folk skriver in är att alla deras värden är okej (t.o.m. bra) och ändå får under 3 Mbit i hastighet och de detta är fördetmesta helt enkelt ett bråk av resurser.

Det JAG tycker du ska informera är att kolla upp om hastigheten ändras under tider då kapaciteten är på topp, tidig morgon och sen kväll/natt. För om man har bra tryck då, så är masten/cellen överbefolkad.

Om jag skulle kunna slänga in länkar/bilder så kan jag bevisa vad hur det ser ut vid överbefolkning. Dagtid runt 5-7 Mbit (Sämre på lov då skidjävlarna från Stockholm är här) på natten och morgonen kan jag klocka över 20 Mbit.

28

Sv: Problem med hastighet net1

Det är bra att du redovisar egna erfarenheter av hög belastning på enskilda celler. Där jag håller till på Öland beror den hastighet jag kan få på SINR och inte på belastning. Riktantenn ger högre signalstyrka från önskad cell och mindre interferens från grannceller. Jag kan koppla upp till flera olika celler om jag skulle behöva, vilka ser jag med AVM-router. För övrigt bestämmer SINR möjlig fart för det anslutet nära till grafen som Shannons teorem ger. Vid dålig SINR kan du inte få hög fart oberoende av hur lite belastad cellen är.

Sedan är det möjligt att masterna i glesbygd ännu inte anslutits med fiber och att mikrovågslänkarna har sämre kapacitet än den enskilda cellen skulle kunna ha.

Men för att sammanfatta ditt budskap så kan vi lägga till insikten att mobilt bredband fungerar bättre om stadsbor ger fan i att ge sig ut på landsbygden och belamra de magra mobila bredbandsresurserna. Du får väl hejda den temporära invandringen också. Det är sådana erfarenheter som verklighetens folk har och inget som stör mig i mitt elfenbenstorn (plus att jag har adsl och nu tillsammans med andra sett till att vi kommer att få fiber på Öland så att vi inte störs när det kommer några hundratusen turister på somrarna. Då ansluts även mobilmaster med fiber så kapaciteten på dem kommer att öka förhoppningsvis).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

29 Senaste redigerad av netmask (2017-01-14 15:40:06)

Sv: Problem med hastighet net1

Får be om ursäkt för den hårda tonen, men jag fick ett bryt då jag råkade komma in på en mast som jag aldrig lyckats komma åt, tor det helt enkelt blev något strul på min "preferred" mast. Denna ligger rakt i linje med min närmsta mast fast 2-3 mil bakom, hade för-jäkligt dålig mottagning (kom inte ihåg värdena men en-två pluppar på modemet).

Saken var att när jag hamnade på denna mast då dunkade hastigheten upp till 20-25 Mbit fastän jag hade dålig mottagning. Nu tror jag att det blev en extra boost om det faktiskt var så att min hemma-mast var helt nere och därmed inte störde signalerna. Dessutom bor det bara 70-plussare i området runt denna mast. smile

Iaf så säger Net1 samma sak, att man ska köpa en riktantenn fastän du kanske har 4-5 i mottagning och vips blir dom av med ditt problem i några veckor till en månad.

Väntar också på bya-fiber, förhoppningsvis under 2018 sen slipper jag bli frustrerad då sportlovet kommer igång.

30

Sv: Problem med hastighet net1

Så 70-plussare är per definition lågnivåförbrukare utan kvalitets- och kvantitetskrav ? Vore kul att höra mer om det statistiska underlaget för påståendet - kom igen !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

31

Sv: Problem med hastighet net1

Ja 70-plussare verkar vara mindre aktiva på internet än yngre generationer. Kvalitetskrav har dom säkert, men jag inte var ifrån du drar slutsatsen att dom inte skulle ha det?
Källa
https://www.iis.se/docs/Svenskarna_och_ … t_2016.pdf

32 Senaste redigerad av netmask (2017-01-20 00:20:18)

Sv: Problem med hastighet net1

Vox medievalis skrev:

Så 70-plussare är per definition lågnivåförbrukare utan kvalitets- och kvantitetskrav ? Vore kul att höra mer om det statistiska underlaget för påståendet - kom igen !

Som chucken påvisar är mängden online-tid, enligt statistik, mindre för äldre. Så om ordet 70-plus var stötande så får jag be om ursäkt och ändra uttalandet till 'de som surfar efter stickmönster samt en och annan titt på landet runt'.

Ärligt så är barnfamiljer högkonsumenter, så är enda reala valet för obegränsad internet-åtkomst Net1, för dom som inte har fiber eller ADSL. Om du dessutom bor i ett område med många andra barnfamiljer så är det ingen mening att ens försöka koppla upp en SETI-antenn på taket (som "plus" är frekvensbandet är mindre för net1 än de andra operatörerna).

Gissar på att 5G kommer ändra den i framtiden, men då är ungarna gamla nog att pappa får surfa hur han vill. Om inte bya-fiber hinner först då.

33

Sv: Problem med hastighet net1

Det går självklart inte att lösa problemet att prioritera mellan två celler som ligger i samma riktning med riktantenner. Då behövs proffsutrustning för mätning som kan låsa på viss cell. Sådan finns men kostar tiotusentals kronor. Dessutom vill man inte bara mäta utan även använda masten. Även om man kan låsa på cellen blir SINR dåligt p g a interferens från den mellanliggande masten.

Men så snart cellerna ligger 10-20 grader från varandra kan SINR förbättras med riktantenner.

Bästa illustrationen av effekten av interferens får man om man går från en cell till en annan med en enhet som kan visa SINR ett par hundra meter från en mast. I gränszonen överlappar cellerna varandra något. SINR störtdyker trots att mesta störningen bara kommer från en cell.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.