1

Tråd: TP-link M7300 med 3 Startpaket med 10GB för 399:-

Kjell & Co erbjuder nu en 4G-router med Tre startpaket 10GB för 399:-.

Ser ut som ett fynd i mina ögon. Billigt för en 4G-router och TP-Link brukar göra hyfsade grejor. Nån som har provat? Jag har beställt en för att testa.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dato … ket-p97300

2

Sv: TP-link M7300 med 3 Startpaket med 10GB för 399:-

Låt oss höra. kan man låsa på band?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: TP-link M7300 med 3 Startpaket med 10GB för 399:-

jonasolof skrev:

Låt oss höra. kan man låsa på band?

Ska testa det när jag får den.

4

Sv: TP-link M7300 med 3 Startpaket med 10GB för 399:-

Jag har nu gjort en kort test av M7300 4G router som kom idag. I korthet är det nog en lite enklare sak än vad jonasolof önskar sig. wink

Den har inga externa anslutningar för antenner och menyerna är relativt enkla och medger inte speciellt många inställningar. Vad gäller att låsa på band finns endast 4G preferred, 4G only eller 3G only.

På plussidan kan sägas att den verkar relativt gedigen i sedvanlig TP-Link klass. Den är helt olåst och innehåller förinställda profiler för de flesta svenska operatörer. Jag testade med ett Telia-SIM och det var inga som helst problem. Inom 30 sek var jag uppkopplad mot Telias nät.

Sammanfattningsvis tycker jag den duger som enklare 4G router att ta med på semesterresor och liknande vilket var mitt tänkta användningsområde. Det var lätt att ansluta till mobilnätet och enkelt för klienterna att koppla upp sig via wifi.

Om man har lite större krav och söker anslutning för externa antenner eller möjlighet att låsa på visst frekvensband ska man nog titta på andra modeller.

5

Sv: TP-link M7300 med 3 Startpaket med 10GB för 399:-

Hur bra är WIFI på en sådan? Täcker den ett normalt hus eller måste man i princip sitta brevid? Om man kopplar den via USB, kan den då kopplas till en Dovado router och bara använda TP-Linken som ett USB-modem typ?

6

Sv: TP-link M7300 med 3 Startpaket med 10GB för 399:-

Köpte en sådan TP-Link M7300 med 3 startpaket nu i julas hos Kjell.com. Jag har ingen tillräcklig signal här från 3 som operatör.  Bytte därför ut 3s simkort till ett från Telia. Efter lite trixande så fungerar nu denna TP-Link långt över förväntan. Använder den halvpermanent till mina laptops.
Prövade just nu med Bredbandskollen som visade 30,21/19,64 Mbit/s.  TP-Link M7300 låg då i fönster i riktning mot dold mast ca. 3km bort. Laptopsen på bord inne rummet.
Så bra värden får jag sällan med Huawei E3276 direkt i datorn.
Den bör väl täcka in normal villa.