1 Senaste redigerad av okean (2016-12-02 22:13:47)

Tråd: Huawei B593 + Hallon: Problem med anslutning

Jag har köpt en router Huawei B-593-S som Tele 2 använder. Jag har låst upp den utan problem enligt deras instruktioner, men när jag skriver säkerhetsnyckel vid anslutning till internet går det inte. Jag skriver den 11-siffrig kod som finns på baksidan av routern (WLAN-key (WPA/WPA2)) men det funkar inte. Jag hade också ändrat APN (data.tre.se) när jag gick in på routerns hemsida (192.168.1.1). Jag förstår inte vad som inte stämmer. Mitt sim-kort är från Hallon.

2

Sv: Huawei B593 + Hallon: Problem med anslutning

Hur menar du godkänns nyckeln, men det fungerar ändå inte eller godkänns inte nyckeln.
Fungerar det med nätverkskabel ?

3

Sv: Huawei B593 + Hallon: Problem med anslutning

1951 skrev:

Hur menar du godkänns nyckeln, men det fungerar ändå inte eller godkänns inte nyckeln.
Fungerar det med nätverkskabel ?

När man måste ansluta sig till internet får man fråga om säkerhetsnyckel till nätverk och jag skriver den 11-siffrig kod som jag har på baksidan av routern, dvs WLAN-key. Men jag blir inte uppkopplad. Jag undrar om jag måste ange någon annan kod eller om jag måste ändra någonting mer någonstans förutom APN.

4

Sv: Huawei B593 + Hallon: Problem med anslutning

Nyckeln du skriver är bara för WLAN-kommunikation mellan din telefon/surfplatta/dator och routern.
Än en gång fungerar det med nätverkskabel till datorn?
Vad får du för indikeringar på framsidan av routern, ser det ut som routern och sändaren har hittat varandra.

5

Sv: Huawei B593 + Hallon: Problem med anslutning

Det låter lite som att din router kanske inte blivit upplåst trots allt utan den kanske fortfarande är operatörslåst till Tele2?
Fick du en kod för att låsa upp routern? Har du provat att mata in den när den frågar efter "säkerhetsnyckel till nätverk"?

6

Sv: Huawei B593 + Hallon: Problem med anslutning

svenix skrev:

Det låter lite som att din router kanske inte blivit upplåst trots allt utan den kanske fortfarande är operatörslåst till Tele2?
Fick du en kod för att låsa upp routern? Har du provat att mata in den när den frågar efter "säkerhetsnyckel till nätverk"?

Hej. Ja, jag fick en upplåsningskod från Tele2 och då låste jag upp routern. Jag har nyss testat att mata in denna upplåsningskoden men det funkade inte heller, Jag fick också IMEI-nr men jag tror inte att det inte duger, eller hur? Jag har en nätverkskabel till router.

7

Sv: Huawei B593 + Hallon: Problem med anslutning

1951 skrev:

Nyckeln du skriver är bara för WLAN-kommunikation mellan din telefon/surfplatta/dator och routern.
Än en gång fungerar det med nätverkskabel till datorn?
Vad får du för indikeringar på framsidan av routern, ser det ut som routern och sändaren har hittat varandra.

Ja, jag har kopplat routern med en nätverkskabel. Routern lyser grönt i Mode. WLAN och WPS lyser blått i routern.

8

Sv: Huawei B593 + Hallon: Problem med anslutning

Problemet är löst. Det handlade om att aktivera dataroaming i routerns administrationssida.

9

Sv: Huawei B593 + Hallon: Problem med anslutning

Nej, problemet är inte helt löst som jag trodde. Jag kan ansluta mig till internet med nätverkskabeln till routern, men utan kabeln är det samma sak som tidigare. Jag förstår inte varför den 11-siffriga koden som finns på baksidan av routern (WLAN-key (WPA/WPA2)) inte fungerar. Måste jag ändra flera inställningar eller?

10

Sv: Huawei B593 + Hallon: Problem med anslutning

Äntligen är problemet löst. Det som ställde till det var att jag i routerns webbgränssnitt hade kryssat i "Vitlista" för mitt SSID i Inställningar i Åtkomshantering för Wi-Fi. När jag kryssade i "Svartlista" alla SSID då började det trådlösa nätverket fungera.