1

Tråd: Blockning inkommande portar BBB

Hej,

Har BBB sedan några år och är inne på min tredje router. Hur jag än går till väga får jag inte någon av routrarna att svara på inkommande trafik trots aktivering av tjänster och öppnandet av portar. Jag får en publik IP från BBB och har varit i kontakt med dem två gånger där de bedyrar att de inte blockar några inkommande portar. Någon som har någon kännedom om BBB och sanningshalten i deras påstående? Känns som att jag har uttömt alla andra möjligheter.

2

Sv: Blockning inkommande portar BBB

Antagligen har du inte publik IP-adress. Det är ganska ovanligt med publik IP-adress nuförtiden på mobilt bredband.
Har du kollat vilken IP-adress du får på sidor som https://www.whatismyip.com/ och jämfört med den du ser i routern? Skiljer de = icke publik IP.

3

Sv: Blockning inkommande portar BBB

Om du går in på någon av sidorna som gör en portscan får du något listat som öppet?

4

Sv: Blockning inkommande portar BBB

Tip >>> http://www.t1shopper.com/tools/port-scan/  wink

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

5

Sv: Blockning inkommande portar BBB

Hej, Jo, jag får en publik IP-adress. Det beror på vilken APN man använder. Portscanningen visar inget. Den svarar inte på någonting och det går att se i brandväggsloggen att det inte blir någon träff på relevanta regler. Får man publik adress med tele2s mobila bredband? Tänkte det skulle vara värt att testa i så fall.

6

Sv: Blockning inkommande portar BBB

frippe123 skrev:

Hej,

Har BBB sedan några år och är inne på min tredje router. Hur jag än går till väga får jag inte någon av routrarna att svara på inkommande trafik trots aktivering av tjänster och öppnandet av portar. Jag får en publik IP från BBB och har varit i kontakt med dem två gånger där de bedyrar att de inte blockar några inkommande portar. Någon som har någon kännedom om BBB och sanningshalten i deras påstående? Känns som att jag har uttömt alla andra möjligheter.

Om du kör med services.telenor.se som apn så kommer du ej kunna nyttja s.k portforwarding utan antingen lämnar du apn tomt så autodetectas det alternativt använder du internet.telenor.se

Kör själv med portforwarding på mitt bbb 4g och det funkar kalas

7

Sv: Blockning inkommande portar BBB

Har fått svar till sist från bredbandsbolaget. Det visade sig trots allt att de blockerade inkommande portar för mig då jag hade en gammal "aktivering". Känns bitterljuvt då jag hållit på med det här till och från I över ett år och varit I kontakt med BBB flertalet gånger där de kategoriskt hävdat att de inte blockerar inkommande portar. Problemet är i alla fall löst.