1

Tråd: Vilken mobil för Android 6.0 ?

Jag gillar min gamla Samsung Gio men den börjar ohjälpligt bli för liten. Det ryms inte program (appar) i den mera. Och så har den usel batteritid. Men det lilla formatet gillar jag. De stora klumpiga nya mobilerna tänker jag inte köpa hur smarta de än är. Men Android 6.0 vill jag ha främst på grund av att Doze ökar på standby tiden. Jag struntar blankt i batteritesterna för jag tänker inte se på video dygnet runt - egentligen inte alls. Och kameran kan flyga och fara.

Så var hittar jag en mobil med Android 6.0 i litet format och gärna med mycket lång standby tid redan utan Doze (över 500 timmar). Och så får radiodelen vara känslig också (bra antenner) för där jag rör mej är det mest usel signalstyrka. Sedan kan vi strunta i icke-utbytbara batterier. Batteriet skall kunna bytas ut. Punkt. Om inte annat så med lödkolv.

Inte så lätt för trenderna tycks gå alldeles åt fel håll ur min synvinkel sett. Samsung lär ha en vikbar på kommande men bara i Asien. Egentligen vill jag bara ha en mobil dator av det minsta formatet (under 5 tum). Jag tänker köra G-NetTrack och liknande appar på den samt förstås mobilt BankID. Helst vill jag ha en vatten- och slagtålig men det blir då bara en dålig kompromiss så jag fortsätter med min gamla Xcover med riktiga mekaniska knappar på telefonsidan.

Ja, inte tänker jag betala 6000 kronor för något med en massa onyttigt skräp ...

2

Sv: Vilken mobil för Android 6.0 ?

Denna borde få android 6.0 och är billig.
http://www.elgiganten.se/product/mobil- … arison2989

http://m3.idg.se/2.1022/1.640769/test-lg-easy-smart

3

Sv: Vilken mobil för Android 6.0 ?

Tack för tipset ! Jag måste väl vänta nån månad innan 6.0 rullas ut men den ser intressant ut. Möjligen är lagringsutrymmet för litet. Det har varit ett problem med Gio som annars är OK.

4

Sv: Vilken mobil för Android 6.0 ?

Skärmen fick riktigt dålig kritik

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Vilken mobil för Android 6.0 ?

Jo, men skärmen bryr jag mej inte om så länge man ser nånting på den - åtminstone text. Tyvärr har jag helt andra kriterier än alla testare. Ofta helt motsatta. Jag började titta på Motorola Moto G och Huawei P8 Lite. Det är svårt att få fram uppgifter om standby batteritid men P8 Lite lär ha kring 500 timmar. Det är sämre än LG G2 med hela 900 timmar men det går an. Jag vill i alla fall vara säker på att den får Android 6.0 med Doze.

P8 Lite har två SIM-kort och det gillar jag för det är ett elände att byta hela tiden. Förstås blir det bättre då roamingpriserna blir desamma i hela EU om två år. Skärmen är dålig men det gör detsamma. Kameran är bra men det gör också detsamma. Minne finns det 16 GB och priset är litet på 2000 kronor. Mer betalar jag inte. Batteriet är det ett helvete att byta (moderkortet och allt annat måste bort) men det kan jag fixa.  Den är litet stor (3cm längre än min Gio) men det får man leva med i dagens läge.  Känsligheten får man inga uppgifter om tyvärr.

6

Sv: Vilken mobil för Android 6.0 ?

Varför behöver du mer batteritid än ett dygn eller två?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Vilken mobil för Android 6.0 ?

För att jag inte vill ladda hela tiden. Min Android ligger på bordet till 95 % och man kommer aldrig ihåg att ladda den. Så då man åker nånstans så är eländet urladdat. Till vardags så använder jag inte androiden alls utan min stöt- och vattentåliga Xcover. Jag använder alltså inte androiden alls som telefon utan som en bärbar dator i litet mindre format.

Förr använde jag en minibärbar på stan men det är betydligt bekvämare med en android som ryms i fickan. Och då är allt över 5 tum ganska bökigt. Jag ser aldrig på video med den så då är Doze perfekt för jag får mera standby batteritid och det är vad jag behöver - inte taltid eller surftid även om dessa gärna kan vara så bra att man klarar en dag på stan. Ofta använder jag androiden för mätsystemet hemma (pannrum mm.) och övervakningskamera. Också övervakning av fibernätet är viktig (fjärrstyrning över http).

Som sagt så är jag en mycket ovanlig användare av smartmobil och de flesta tester är helt irrelevanta för mej.

8

Sv: Vilken mobil för Android 6.0 ?

Det blev en Moto G3 med Android 6.0. Jag har nu använt den i ett halvår och är relativt nöjd. Batteritiden är bra. Den behöver laddas bara var tionde dag ungefär men så använder jag den mycket litet. Det kanske viktigaste är Mobil-ID och Swish som fungerar utmärkt. En del nya appar som inte rymdes i gamla Samsung Gio har jag också installerat men använder dem sällan.

9

Sv: Vilken mobil för Android 6.0 ?

Kan rekommendera Huawei P8 Lite bra pris just nu sen de släppte P9 Lite.

10

Sv: Vilken mobil för Android 6.0 ?

oneplus 3 är mycket bra   3690 ink frakt

Fiber 1000/100  Router Netgear R7000 med Merlin XWRT for the R7000