1 Senaste redigerad av whowho (2016-06-21 07:41:25)

Tråd: Problem med antenn och störningar i bil

Jag skulle vilja ha en bra uppkoppling i bilen. Vill ha ett Wi-Fi i bilen. Då kan ungarna och alla andra titta på film, spela spel etc.

Jag har testat med några olika modem och routrar men det har inte fungerat bra.

Ett problem jag har haft är t.ex. störningar från det mobila bredbandet till FM radion i bilen. Ett annat problem har varit dålig bandbredd. Ibland har uppkopplingen varit så dålig att den inte har fungerat alls.

Jag har testat med tre olika modem. Ett ZTE MF93D ett Netgear Aircard 785 och ett Huawei E8377.  Inte någon har fungerat tillfredsställande. Har testat både med och utan extern antenn.  Den externa antenn jag har testat med är en Diablo TS9 4G-antenn med mimo. Har även testat många olika placeringar av antennen.  Dom flesta med dåligt resultat. 

Någon som har ett tips?

2

Sv: Problem med antenn och störningar i bil

Välj ett modem där du kan låsa på band, således ej Netgear.

Jag föredrar Telia 800 på långresa.

Den antenn du köpt funkar inte bra. kabeln är för lång och spröten kan omöjligen ge 7 dBi på alla band.

Jag testade dina spröt med magnetfot och MF93 D när jag satt som passagerare i bil mellan Kalmar och Stockholm. Funkade sämre med sämre SINR än tyska 5 dBi magnetfotsantenner för 800 och en till MF93 D. Kollade samtidigt med två smartphones.

För störningarna så pröva wifi 5 GHz och lägsta effekten: testa även olika band.

Jag har sldrig upplevt störningar på bilradion av wifi. Kommer de via radions antennkabel kan man använda lågpassfilter.

Står nu på flygplatsen i Catania efter tio dagars rundtur med bil på Sicilien utmed kuster och i bergen. Använde denna gång en ny MF910 för att testa, så MF93D och AC785 blev oanvända. Har funkat bra med 3G/4G. Fick bättre täckning vid behov med två AVM paddelantenner (förmodligen optimerade för 800 och 2600). Använd fot på instrumentbrädan var Kjelles andra fot "antennfot mimo, pigtails för TS9 tillkommer, med bara en meter kabel. Behövs 900 eller 1800 spröt finns det på trådlost.se.

Vi körde spotify och två google maps, TV ibland via VPN. Har funkat bra utom  djupa dalar utan täckning. Vi har använt wifi hela tiden vi körde och resten av den vakna tiden också. Råkar ha ett kontantkort som inte tar slut så vi behövde inte spara.

Vilken operatör?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Problem med antenn och störningar i bil

Jag kom här om dagen på varför jag har fått problem med störningar.
Det har alltså både varit störningar i radion i bilen och dålig bandbredd.
Dvs radion har låtit dåligt när jag har försökt att använda mobilt bredband med wifi.
Men jag har även haft problem med dålig hastighet på det mobila bredbandet och wifi.

Felet låg i spänningsmatningen till modemet.
Jag matade modemet via en 12Volt-USB laddare som laddade modemen (jag har testat två olika modem som båda hade inbyggt batteri).

Det visade sig att USB-laddaren var av mycket dålig kvalitet och störde ut såväl radio som mobilt bredband!
När jag bytte till en annan laddare så försvann störningarna!

Det var alltså en sån här laddare från Deltaco som jag använde.
Varning, köp inte en sån från Deltaco!
https://www.itsajten.se/uploads/thumbnails/13-9806_1.jpg_400x400.jpg

Nu har jag bytt mot en snarlik från Kjelle
och vips så försvann störningarna.
https://www.kjell.com/se/image/Product_235986sv/full/1

Den från Deltaco har sannolikt en mycket dålig EMC avstörning.
Sånt skräp borde inte få säljas!

Skönt att ha hittat källan till störningarna.
Nu kan jag testa vidare med olika antenner och olika inställningar.

Jag höll nästan på att ge upp pga störningarna... sad

4

Sv: Problem med antenn och störningar i bil

Laddaggregat är prime suspects när det gäller störningar. Laddaren till min kinesbyggda elscooter störde FM på femtio meters håll.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.