1

Tråd: Hur gör jag?

Hur tusan trollar man med IP-adresserna för att få ihop det?

Jag har som huvudleverantör av mitt Internet Net1, därifrån kör jag med en nätverkskabel in i min Dovado Pro.
Vidare har jag ett 4G modem med Telia som backup (Auto failover) samt som skickar statusrapporter via SMS.

Men jag kommer inte åt Net1 modemet "inifrån" Dovadonätverket.
Loggar jag in via WiFi direkt på Net1 så kan jag ju surfa runt i dessa inställningar.

Dovadon får 192.168.0.3 från Net1,
Medan i Dovadon har jag 192.168.1.x
Netmask på båda 255.255.255.0

Hur tusan skall jag ställa för att lösa detta så jag kan komma åt Net1 inifrån Dovadons nätverk?

2

Sv: Hur gör jag?

Du måste nog i Net1 routern lägga upp en statisk route till 192.168.1.0/24 nätet med 192.168.0.3 som gateway. Om det går, jag har ingen aning om vad det finns för inställningar i en Net1 router.
Problemet verkar vara att Net1 routern inte har en aning om att det finns ett 192.168.1.0/24 nät bakom 192.168.0.3.

3

Sv: Hur gör jag?

svenix skrev:

jag har ingen aning om vad det finns för inställningar i en Net1 router.

Så här ser det ut i routern:
http://www.net1.se/globalassets/kudserv … manual.pdf

4

Sv: Hur gör jag?

Walo skrev:

Hur tusan trollar man med IP-adresserna för att få ihop det?

Jag har som huvudleverantör av mitt Internet Net1, därifrån kör jag med en nätverkskabel in i min Dovado Pro.
Vidare har jag ett 4G modem med Telia som backup (Auto failover) samt som skickar statusrapporter via SMS.

Men jag kommer inte åt Net1 modemet "inifrån" Dovadonätverket.
Loggar jag in via WiFi direkt på Net1 så kan jag ju surfa runt i dessa inställningar.

Dovadon får 192.168.0.3 från Net1,
Medan i Dovadon har jag 192.168.1.x
Netmask på båda 255.255.255.0

Hur tusan skall jag ställa för att lösa detta så jag kan komma åt Net1 inifrån Dovadons nätverk?

Du får tänka så här:
Dovadon är "router" för Dit hem-nätverk,
Dovadon är "default gateway" för hem-nätverk,

Net1 modemet är "default gateway" för Dovadon,
4G modem med Telia är "backup gateway" för Dovadon,

(Du skrev ej om det går att nå Telias modem från hem-nätverk,...?)

Alltså dom inställningar som skall göres är i Dovadon,...
(och jag har inga susning)
Fast,... på detta forum finns forum för just Dovadon, och Sam virkar ju väldig kunnig så varför inte försöka med tråden där,...?
(om nu manualen för Dovadon är bristfällig eller lite vag)

<ole>

5

Sv: Hur gör jag?

ole2 skrev:

(Du skrev ej om det går att nå Telias modem från hem-nätverk,...?)

Teliamodemet behöver jag inte komma åt, där behöver man inte göra några inställningar.
Det är bara i NET1 routern jag behöver komma in från Dovado-hållet. wink

6 Senaste redigerad av svenix (2016-08-26 07:18:43)

Sv: Hur gör jag?

Walo skrev:

Så här ser det ut i routern:
http://www.net1.se/globalassets/kudserv … manual.pdf

Du behöver gå in under Advanced Settings -> Routing och följa punkt 3.4.2.9 i manualen. Tryck på Add New och lägg till en route med  Destination 192.168.1.0 Netmask 255.255.255.0 Gateway 192.168.0.3 Metric 1 och Interface LAN(br0) .

För att kunna skriva in nätmasken måste du troligen dra ner rullgardinen som det står Host på på bilden och där välja Net istället. Målet är att du ska få till något som liknar tredje raden i exemplet på bilden, fast med dina uppgifter.

7

Sv: Hur gör jag?

Vad är anledningen till att du väljer  att använda 2 olika subnät?