1

Tråd: Mobilt bredband med öppna portar?

Hej,

Har Telia något abonnemang med öppna portar? Jag behöver ett mobilt bredband där jag kan hosta min ssh server, så jag behöver port 22 öppen. Jag har planer på att koppla bredbandet rakt i datorn så behöver egentligen ingen router, wifi osv, känns som mer krångel bara. När jag tittar på Telias sida ser jag inte så många olika modem/4g routrar, bara ett kontantkortsmodem(http://www.telia.se/privat/bredband/surfplattor-4g/produkt/zte-mf823) och vad jag har hört kan man inte få publika ipn med kontantkortsmodem. Och man behöver publikt ip för att kunna ta emot data över port 22. Så länge Telia inte har något sätt runt det? Vet ni om de har något annat modem för abonnemang eller vilken typ av router de kör med? Kan man öppna portar i dom?

Är det någon här som kör Telias mobila bredband och har portar öppna? Vad har ni för utrustning och abonnemang?

2

Sv: Mobilt bredband med öppna portar?

Med AVM router som 6840 kan du öppna valfri port mot en specifik extern IP adress. Och man kan göra det via fjärråtkomst till routern som i sig kan nås utifrån, så att den IP adress från vilken du vill nå hemmanätverket med sin server kan ställas in (och raderas när du är klar). Ur säkerhetssynpunkt verkar det bra att portöppningen bara sker mot en bestämd extern ip-adress. Tyvärr finns ingen tidsbegränsning inbyggd.

Vanlig portöppning till viss IP adress i LAN finns naturligtvis också med möjlighet till angivande av yttre och inre port. Vilka eventuella begränsningar som finns har jag inte kollat.

Disclaimer: Jag har inte testat portöppnng, bara kollat nu vlka möjligheter som anges via fjärråtkomst till routern.

Jag når t ex en AVM6840 som kör Telia 4G från ett adsl-abb och kan göra fjärrinställningar. I vad mån sedan Telia blockerar vissa portar vet jag inte. Min belgiska operatör blockerar default vissa portar men det kan jag häva via "min sida" hos operatören. Obekant om Telia har samma. Support bör kunna svara på det.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.