1 Senaste redigerad av tradlos (2016-08-01 11:27:47)

Tråd: Bandbreddsbegränsning (chromecast) m.m.

Hej alla sommarglada!

Kör Huawie B593 som saknar kontroll för dylikt.
Försökt med ljus och lykta hitta en användarmanual för deras 5186 för att se om funktionen finns men hittar ingen och efter samtal med Huawie så verkar det bara vara så, ingen manual men heller ingen bandbreddsbegränsning.

"Problemet" är att chromecast kör fullt ös när ex.vis netflix appen satt upp strömmen, och så vitt jag sett på några posts på googles support sidor går det inte att sätta ex.vis 720p eller en begränsning på använt data i själva chromecast'en om du kör en app.
Lite tricks temp fix från dator, men använder surfplatta själv och ändringen överlever inte boot såvitt jag förstår, och äldre tips.

Så efter lite letande så ser just nu Zyxel LTE3301 ut som ett alternativ då man kan i två steg knyta en bandbredds begränsning mot en mac adress såvitt jag kan se i manualen.

Det jag då kommer att sakna är att kunna skicka sms (telia och tror jag?) från routern för att se surfmängd, för i första och enda versionen av manualen står inget om sms support.
Men i en utgåva av firmware så nämns sms så har någon denna router och kan bekräfta om det "nu" alls finns sms support?

Och har ni i så fall uppgraderat till senaste (6) istället för (3) som står på en del sidor och hur bra fungerar den i övrigt med telia?
Länk från Kjell o,
(länk funkar inte så ref. från ex.vis Kjell o för (3))
Firmwares hos zyxel,
(länk funkar inte så zyxel's ftp för (6))

Tack på förhand för svar!


-tradlos