1 Senaste redigerad av jonasolof (2016-06-29 18:41:42)

Tråd: Dela på fiberanslutning - hur göra med TV

Telefonidelen löser jag nog  hellre med självständig voip men TV väcker frågor. Att dela med grannen är samma sak som om man har flera TV apparater i ett hem och folk vill se olika program. Är TV-utgången från  routern en slags lananslutning så att man kan ansluta flera enheter, ev via switchar och TV-mottagarna sedan kan anslutas till olika kanaler, t ex SVT, BBC eorld och vad nu tjänsteleverantören råkar ha i sitt utbud. I så fall vore det bara att dra en kabel till grannen vilket inte är så långt.

Inser att ett till problem kan vara att komma åt videokameror mm om zitius/telia inte ger publik ipadress. Får då bli vpn-lösningar, möjligen Proxicast men där är kanske farten flaskhals?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Dela på fiberanslutning - hur göra med TV

Tv levereras på fasta vlan som operatören valt, om man tar tex Telia som ett exempel.
Sen är det en box per tv som gäller.
Jag har Telia via öppen fiber och det verkar vara en fast adress hur det är med zitius vet jag inte.

3 Senaste redigerad av svenix (2016-06-29 19:52:23)

Sv: Dela på fiberanslutning - hur göra med TV

Det finns också oberoende leverantörer av TV-kanaler som ska fungera bara man har tillgång till internet i någon form t.ex. https://magine.com/se/splash eller http://www.dplay.se/kanaler/

4 Senaste redigerad av Discover (2016-06-30 05:05:25)

Sv: Dela på fiberanslutning - hur göra med TV

Där jag bor sköter Zitius om "stadsnätet" (ett annat nät än GavleNet) och jag kan välja fast ip, men har valt att inte göra det och får istället 4 st ip-adresser.

Lite konstigt så kan jag inte välja Telia som operatör fast Telia äger Zitius.

Har inte kabel-tv via fibern utan sådan finns i huset via koax från Com Bort.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5

Sv: Dela på fiberanslutning - hur göra med TV

Mera i kategorin TV på nätet:  http://www.filmon.com/tv/
Bl.a brittiska, franska, tyska fria kanaler

6 Senaste redigerad av nhu (2016-06-30 11:50:42)

Sv: Dela på fiberanslutning - hur göra med TV

Personligen anser jag att satellit är den enda riktiga TV-distributören. Satellit passar utmärkt för TV där en enda ström kan distribueras till miljoner utan extra kostnader eller problem med bandbredden. Nätet är inte alls lämpligt för TV eftersom det krävs mängder av strömmar som innehåller ungefär samma data. Och då avser jag gammaldags TV. Det är en helt annan sak med strömmande video där det nästan måste finnas en ström per kund.

Och, jo, jag har satellit-TV själv.

Det finns väl en hel del oberoende levernatörer av TV på nätet så man behöver inte ha nånting med operatörerna att göra. Jag har en Motorola-burk som jag kan se på TV med över nätet helt oberoende av operatörer men den ligger mest och samlar damm eftersom jag använder satellit-TV. Den är i alla fall bra att ha som reserv. Jag betalar bara då jag ser på nånting (en månad och en kanal åt gången). Jag betalar över nätbanken och om några sekunder öppnas kanalen jag betalat för.

7

Sv: Dela på fiberanslutning - hur göra med TV

Kan du se utlandsspärrad TV med motorolaburken, t ex amerikansk eller brittisk?

Jag har också satellitTV men det är rätt dyrt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Dela på fiberanslutning - hur göra med TV

Bara de kanaler jag betalar för. Och bara de kanaler som firman Maxivision erbjuder.  Satellit-TV är inte billig men jag har  lokalpaketet så det går an. Sedan har jag en stor parabol som jag använder för att se på fria kanaler från utlandet (italienska, turkiska och ryska). Men för det mesta har jag inte tid att se på TV så mycket. Den fungerar närmast som sömnmedel :-).

Nån gång ser jag via nätet på SVTplay (fungerar bra för allting via min proxy i Bromma).  Men bara om jag missat nånting riktigt intressant program.