1 Senaste redigerad av andreasd083 (2016-05-12 19:34:19)

Tråd: Funkar denna antenn till 4G 900 mhz?

Försöker förstärka Tele 2 4G på 900 Mhz. Skulle denna funka till en upplåst B593 från telia? Blev erbjuden att köpa två importerade

AMXY-8090-17 890-960MHz 17dBi Directional Yagi Antenna CDMA GSM antenna


Brand Name:    AMEISON
Certification:    RoHS and REACH Compliant by Exemption
Model Number:    AMXY-8090-17
Frequency range(MHz):    890-960
Bandwidth(MHz):    70
Gain(dBi):    17
Element:    16
Half-power beam width(°):    H:32 V:30
Polarization:    Horizontal or Vertical
Lightning protection:    DC Ground
Input connector type:    TNC Male or Requested
Clamp:    U-shape

ameison-antenna.com/sell-1092291-890-960mhz-17dbi-directional-yagi-antenna-cdma-gsm-antenna.html

Hur funkar den om jag skulle byta till Telia som kör både 800 och 900 där jag bor?

2

Sv: Funkar denna antenn till 4G 900 mhz?

En för mig okänd antenn men den annonseras kraftigt över alibaba. Hittar inget pris. Längd och övriga uppgifter OK men finns inget polardiagram. Om den funkar beror bl a på kvaliteten i anslutningen. Kan vara värd köp och det vore intressant om den testades eftersom det är ont om bra och billiga antenner för 900-bandet.

Telia kör inte 4G på 900. För 800 hittar du mimopanel för drygt 500 kr.

Om du inte tar dem är jag intresserad av att köpa för att testa. Jag har redan 900 yagis men de är dyra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Funkar denna antenn till 4G 900 mhz?

Ameison är faktiskt en av världens största producenter av yttre antenner.
Dess antenner produceras och säljs främst i Kina.
De är en av de fabrikat som kopieras av andra kines-tillverkare, mer eller mindre bra.
Att något kopieras brukar vara en kvalitets-stämpel så god som något.
Är det lågpris via t.ex. Ali-express och det ingår 10 m koxaialkabel, räknar jag med att det är återförsäljaren som hängt på billigaste kabeln han kunde hitta, snäppet över ringledning. Kan fortfarande vara bra köp om man byter kabeln.
För 2-300 kr inkl frakt för antennen är kvalitetskabel omöjlig.

Det är naturligtvis överdrivna gain-siffror. Enklast kan man kolla på en Yagi-antenns längd.
Oavsett hur väl själva antennen är designad så kräver Yagi-gain en viss längd och 17 dBi@900MHz ryms inte på en meter, som i detta fallet är egentliga bom-längden mätt från första reflektor till sista direktor.

Om priset är rätt är det en ok antenn men enligt kinesiskt maner är kvalitets-granskningen vid produktion inte alltid i den nivån vi förväntar oss och aluminiumet är tunt så det tål inte alltid att fiskmåsar använder den som landningsbana.
Kolla efter lösa element och sådant innan du skruvar upp den.

Om en Yagi-antenn är ditt bästa val beror på hur din mottagningssituation ser ut.
Yagi-antenn ger normalt bra fram-back-förhållande, ren polarisering och hyggligt gain om det finns någorlunda fri sikt mot basen.
Kan vara mer svårplacerad där din lokalt bästa mottagning finns på huset. Då kan panel-antenner var smidigare alternativ, evt. till kostnad av ett sämre fram-back-förhållande.