1

Tråd: Huawei E5186s-22a Tele2

Har öppnat en ny tråd här. Jag har tidigare skrivit en del på Modem Huawei men tycker att tråden borde ligga under Router Huawei.
Har även öppnat tråden med Tele2 eftersom programvaran varierar mellan olika operatörer.
Jag har nu först och främst 2 problem:

1. Tele2 har låst routern till endast 4g. Det går alltså inte att få 3g!
    Någon som vet om det går att lösa med något program eller annan firmware?

2. Har problem med att port forwarding. Enligt Tele2 ska man använda virtuell server det är samma sak som port forwarding.
    Har fyllt i wan- och lan port och lan ip-adress. Testat med "open port check tool" och portarna ska vara öppna enligt det.
    Jag har öppnat portarna 8001, 8001, 8099 och port 80 till min vu+ box men det funkar inte. Det funkade när jag hade Telenor och
    router dwr-923. Kan det vara så att portarna inte är öppna trots att "open port check tool" visar det?
    Finns det något annat enkelt sätt att kolla om portar öppna om man inte kan lita helt ut på "open port check tool".

/brian

2 Senaste redigerad av terminator (2015-08-12 21:12:43)

Sv: Huawei E5186s-22a Tele2

Angående nr 1 kan du testa följande som brukar fungera på på Huawei (kräver Firefox):

1. Gå till sidan där du väljer nättyp
2. Högerklicka på det gråa fältet där du väljer nät
3. Välj "inspect element"
4. En texteditor öppnas nu och en rad markeras
5. Leta upp egenskapen "disabled" på den raden, dubbelklicka och skriv sedan något annat (vad som helst), tryck sedan enter
6. Du bör nu kunna ställa in valfri nättyp, gör det och spara sedan

Samma "hack" fungerar även för att lägga till funktioner till billigare routrar/modem, mitt E3351-modem har t.ex. port forwarding, SIP ALG och massa annat påslaget trots att modemet är det absolut billigaste Tre säljer.

3

Sv: Huawei E5186s-22a Tele2

Klistrar tråden på grund av tipset om redigering via firefox

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Huawei E5186s-22a Tele2

terminator skrev:

Angående nr 1 kan du testa följande som brukar fungera på på Huawei (kräver Firefox):

1. Gå till sidan där du väljer nättyp
2. Högerklicka på det gråa fältet där du väljer nät
3. Välj "inspect element"
4. En texteditor öppnas nu och en rad markeras
5. Leta upp egenskapen "disabled" på den raden, dubbelklicka och skriv sedan något annat (vad som helst), tryck sedan enter
6. Du bör nu kunna ställa in valfri nättyp, gör det och spara sedan

Samma "hack" fungerar även för att lägga till funktioner till billigare routrar/modem, mitt E3351-modem har t.ex. port forwarding, SIP ALG och massa annat påslaget trots att modemet är det absolut billigaste Tre säljer.

I näverksinställningar står det

Näverk

Förvalt läge   endast 4G  (detta är en rullgardin men det finns bara endast 4G att välja)

Har provat ditt tips men det fungerar tyvärr inte.

Försökte klistra in bilden men det fungerade inte.

/brian

5

Sv: Huawei E5186s-22a Tele2

Okej, det är troligen lite olika beroende på vilken firmware som är laddad, Tele2 har troligen tagit bort options istället för att gråa ut dem. Testa detta istället:

- Gå in på sidan där du väljer nät och tryck ctrk + shift + k
- Välj fliken "Network" i debug-rutan som kommer upp
- Tryck på "save" i Huawei-interfacet utan att ändra något och bekräfta att du vill spara
- I Network-listan kommer en POST-request mot en endpoint som heter net-mode, tryck på den
- Tryck på "Edit and Resend"
- I "Request body" ser du alla parametrar du kan skicka till modemet. I <NetworkMode> har jag värdet 00 för alla nät och i <NetworkBand> har jag 3FFFFFFF (dvs alla band) vilket är samma som via Huaweis klassiska AT-kommandon. Testa att lägga in dessa hos dig. Jag har även något som heter LTEBand men den är tom, troligen för att mitt modem ej stödjer LTE.
- Tryck på Send är du är klar. Modemet kommer koppla ner och upp och sen är inställningarna sparade.

Råkar du låsa till något konstigt band och ej kommer ut på nätet längre kan du alltid fabriksåterställa modemet så kommer inställningarna att återgå.

6

Sv: Huawei E5186s-22a Tele2

terminator skrev:

Okej, det är troligen lite olika beroende på vilken firmware som är laddad, Tele2 har troligen tagit bort options istället för att gråa ut dem. Testa detta istället:

- Gå in på sidan där du väljer nät och tryck ctrk + shift + k
- Välj fliken "Network" i debug-rutan som kommer upp
- Tryck på "save" i Huawei-interfacet utan att ändra något och bekräfta att du vill spara
- I Network-listan kommer en POST-request mot en endpoint som heter net-mode, tryck på den
- Tryck på "Edit and Resend"
- I "Request body" ser du alla parametrar du kan skicka till modemet. I <NetworkMode> har jag värdet 00 för alla nät och i <NetworkBand> har jag 3FFFFFFF (dvs alla band) vilket är samma som via Huaweis klassiska AT-kommandon. Testa att lägga in dessa hos dig. Jag har även något som heter LTEBand men den är tom, troligen för att mitt modem ej stödjer LTE.
- Tryck på Send är du är klar. Modemet kommer koppla ner och upp och sen är inställningarna sparade.

Råkar du låsa till något konstigt band och ej kommer ut på nätet längre kan du alltid fabriksåterställa modemet så kommer inställningarna att återgå.

Har testat detta men vet inte om jag har gjort rätt.
När jag trycker på fliken nätverk kommer dessa fält upp längst ned på sidan:
Metod ,Fil, Domän,Typ,Storlek och tider i ms.
Trycker nu på verkställ och bekräfta.
Nu startar nätverket om och inställningar har registrerats, men inga ändringar.
Det går ej att logga ut från routern den har hängt sig.
Stänger Firefox. Nu kommer jag bara in på 192.168.1.1 vad jag än skriver i webbläsaren.
Gör router strömlös och slår på den igen.
Det tar tid innan wifi nätet kommer upp igen men nu fungerar routern igen min inga ändringar.

/brian

7

Sv: Huawei E5186s-22a Tele2

Port forwarding fungerar nu!
Vem man pratar med på Tele2 support är ett lotteri.
Första gången fick jag en instruktion om hur man öppnar portar. Testade men fick det inte att fungera.
Kontaktade sedan support igen och de sade att de inte hade support på portar och att jag skulle vända mig till
Huaweis support för att de är återförsäljare av routern. Jag sade då att Huawei kan väl inte veta om Tele2 har låst
några portar, fick då svar igen att de inte lämnar support på portar(lönlöst att fortsätta disskutionen).
Mejlade till teknisk support och fick svar att jag skulle ringa upp.
Ringde och fick svar att inställningar för port forwarding bara i virtuell server och att de inte hade stängt
de portar till min vu box. De portar som är stängda är 22,23,8080 och några till. Även ping till routern är stängt
p.g.a ddos-attack.

/brian

8

Sv: Huawei E5186s-22a Tele2

Har fått enuppdatering. Nu kan man välja nätverk. Det går nu att välja 2g,3g och 4g med olika frekvenser.

/brian

9

Sv: Huawei E5186s-22a Tele2

Det är inget bra med operatörsbrandad firmware i routrar. Jag väljer AVM där allt finns.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Huawei E5186s-22a Tele2

Enligt den enkla men grundläggande principen: ta aldrig råd(givning) från den som också säljer den konsumentprodukt Du funderar på att köpa !

AVM:s support är makalös; i mitt fall hittade de, efter ett par veckors avancerad felsökning, ett ovanligt systemfel hos min telefonioperatör vilket denne med största sannolikhet varken skulle gjort sig besvär(tid/kostnad) att analysera eller än mindre erkänna....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

11

Sv: Huawei E5186s-22a Tele2

Vart är bästa stället att köpa en AVM6820 eller en 6840 och vad är det som skiljer dom åt?

12

Sv: Huawei E5186s-22a Tele2

För mig funkar E5186s-22a med Tele2 kanon. Har haft den snart ett år och har i princip aldrig krånglat.
Problemet mer Tele2 är att de inte lämnar support om man inte har köpt routern genom dom. Man får inte publik ip-adress
om man inte har deras router och det var anledningen till att jag köpte denna router. Priset 1495 sek tycker jag är ok och den har de funktioner jag behöver.

/brian

13

Sv: Huawei E5186s-22a Tele2

Gå till www.avm.de och titta (välj lämpligt språk t.ex. engelska); här finns en jämförelsefunktion mellan de olika modeller Du lägger in. Mina båda 6840:or har jag köpt från tyska Amazon (www.amazon.de). Notera att modellerna finns både i tysk och internationell version där den tyska får uppgraderingar betydligt snabbare än den internationella pga. en mycket stor och fr.a krävande hemmamarknad (enligt det gamla talesättet att i varje tysk finns det en ingenjör). Den tyska versionen har tyska som språk (logisk och enkel tyska) medan den internationella bl.a har engelska.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

14

Sv: Huawei E5186s-22a Tele2

6820 finns bara i en version, internationell och tysk är samma. Obs att 6820 bara har inbyggda antenner. Inga externa antennkontakter. Det ordnar man med tillbyggnadssats från FTS Hennig

https://www.fts-hennig.de/netztechnik/r … -6820.html

Routern finner man t ex hos amazon.de eller hos Hennig.

Den stora fördelen med 6820 är att den har fler 4G band inkl 900 och även GPRS och 3G. Dock bara en LAN port som är gigabyteport.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Huawei E5186s-22a Tele2

Dum fråga angående denna router! Vad är lösenordet för att komma in på inställningarna? Har gjort en reset men admin admin fungerar inte. Har tyvärr inte kvar manualen.

16

Sv: Huawei E5186s-22a Tele2

Kolla > https://en.avm.de/fileadmin/user_upload … man_en.pdf
...sida 27 wink

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

17

Sv: Huawei E5186s-22a Tele2

Tänkte dock på E5186 smile

18 Senaste redigerad av Micke (2016-07-10 09:18:29)

Sv: Huawei E5186s-22a Tele2

Sorry!!! Kolla här: http://setuprouter.com/router/huawei/passwords.htm
[OT] Hade också problem med min D-Link router: http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=7052

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

19 Senaste redigerad av tndb (2016-07-12 10:57:24)

Sv: Huawei E5186s-22a Tele2

lAlA skrev:

Tänkte dock på E5186 smile

På baksidan av E5186 ska där sitta en klister etikett där admin lösenordet står precis på luckan du tar bort för att koppla in externa antenner (gör på min iaf tele2 brandad)

20

Sv: Huawei E5186s-22a Tele2

tndb skrev:
lAlA skrev:

Tänkte dock på E5186 smile

På baksidan av E5186 ska där sitta en klister etikett där admin lösenordet står precis på luckan du tar bort för att koppla in externa antenner (gör på min iaf tele2 brandad)

Japp där ska det sitta

Fiber 1000/100  Router Netgear R7000 med Merlin XWRT for the R7000

21

Sv: Huawei E5186s-22a Tele2

Testade för ett par veckor sedan ställa in Connectivity standard LTE(4g) och Frequency band LTE advanced i LTE-watch, inställningen blev då LTE advanced band/ 44. Har mellan 60-23 Mbit/s ned och 15 Mbit/s upp. Det är stabilt. Kan man kolla på något sätt att det verkligen är LTE advanced? I routern ser man bara att det är 4g 2600 Mhz. Det är Tele2.


/brian

22

Sv: Huawei E5186s-22a Tele2

Ska ha kommit en ny firmware som gör att man kan ställa routern i bryggat läge men jag lyckas inte hitta själva firmware filen. Hittade infon här http://www.lteforum.at/mobilfunk/huawei … t-da.5569/ och det är version 21.306.01.07.22 om någon snubblat över denna? smile

23

Sv: Huawei E5186s-22a Tele2

här har du Tools och olika firmware

https://mega.nz/#F!fUYB3LiQ!lS35ocsbiJy … Q!7F4FWK7D

Fiber 1000/100  Router Netgear R7000 med Merlin XWRT for the R7000

24

Sv: Huawei E5186s-22a Tele2

wikings1 skrev:

här har du Tools och olika firmware

https://mega.nz/#F!fUYB3LiQ!lS35ocsbiJy … Q!7F4FWK7D

Känner till den men där finns inte HUIGate firmwaren, har lyckats få tag i den dock och kan köra bryggat läge nu!
Huawei routern är hyffsat bra som router men tyvärr blir det problem att komma åt enheter i hemmet med den externa adressen (tex om man har kameror etc med en dyndns/noip adress så måste du använda den lokala ipadressen för att titta på den hemma och kommer ej åt den om du skulle knappa in ditt dns namn)
http://imgur.com/a/oupdX

25

Sv: Huawei E5186s-22a Tele2

Jag har precis skaffat denna router och behöver kunna köra i bryggat läge, skulle du kunna dela av dig med programvaran ?

Mvh
Tobias

tndb skrev:
wikings1 skrev:

här har du Tools och olika firmware

https://mega.nz/#F!fUYB3LiQ!lS35ocsbiJy … Q!7F4FWK7D

Känner till den men där finns inte HUIGate firmwaren, har lyckats få tag i den dock och kan köra bryggat läge nu!
Huawei routern är hyffsat bra som router men tyvärr blir det problem att komma åt enheter i hemmet med den externa adressen (tex om man har kameror etc med en dyndns/noip adress så måste du använda den lokala ipadressen för att titta på den hemma och kommer ej åt den om du skulle knappa in ditt dns namn)
http://imgur.com/a/oupdX