1

Tråd: Äntligen stabil Net1-uppkoppling igen!

En gång i tiden var jag mycket nöjd med gamla D50-modemet, det gick långsamt men var stabilt och framförallt pålitligt.

Övergången till R90-routern (och den tekniken) blev en grym besvikelse, allt blev mycket sämre (för mig) med undantag för möjligheten till Wifi och trots tre garantibyten av router.

Jag är övertygad om att det fanns ett problem på sändarsidan, möjligen med den mast jag var uppkopplad mot (Högvålen) som Net1 inte kunde eller ville lösa, något med dual-carrier tekniken som fick min router att gå bananas.

Efter alla problem med R90 var därför förväntningarna låga när jag för fem dagar sedan anlände till fritidshuset och startade upp nya G4-routern (fick den i höstas men har inte haft tillfälle att installera förrän nu).

Håller fortfarande andan, men efter fem dagar med stabila 7-8 Mbit ner och 2,0-2,5 Mbit upp, under stora delar av dygnet och utan hängningar och omstarter, känns det som på den gamla goda tiden igen!

2

Sv: Äntligen stabil Net1-uppkoppling igen!

Ropa inte hej ännu - men helt klart är att Net1:s rigida trafikhantering i kombination med det ovanliga greppet att begränsa antalet klienter per sektor har resulterat i att nätet nu är stabilare; märker själv en låg, men påtagligt stabil, kapacitet över hela dygnet (2-4 DL/1-3 UL) vilken fungerar utmärkt som reservlina. Dygnsvariationerna i hastighet är nu också betydligt mindre hos Net1 jämfört med t.ex Telia vilket också tyder på lite olika kundkategorier. Lägg till detta att flera besvikna/vilseledda kunder som trodde att de kunde surfa obegränsat i hög fart nu insett realiteterna och avslutat sina abonnemang. Net1:s styrka ligger inte i den typen av intensiv volymtrafik. Hoppas den här tendensen fortsätter.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3

Sv: Äntligen stabil Net1-uppkoppling igen!

Klokt råd Vox medievalis, men efter den dramatiska förbättring jag upplevt de här dagarna är det lätt att bli euforisk.

Enligt Net1s täckningskarta finns det fortfarande lediga platser på "min" mast, återstår alltså att se vad som händer när masten är "fulltecknad". 

Vore intressant att veta om någon kör mot en "fulltecknad" mast och vilken hastighet de normalt får ut? Även om många andra faktorer påverkar kan det kanske ge en fingervisning om vad som är att vänta.