1

Tråd: Master och operatörer och band

Nu har jag testat vår nya mast på berget på andra sidan åkern. Först såg det illa ut för enbart 2G fungerade. Men så märkte jag att Ålcom (som är min operatör) enbart stöder 2G och 3G medan masten enbart stöder 2G och 4G. Det är Tele2 och Telenor som byggt masten och då jag satte in Comviqs kort i modemet så började det fungera med 4G (93 % och 48 Mbit/s).  Men mobiltelefonen är ganska långsam. Visst får jag 4G i den också om jag betalar fyra gånger mer per månad. Men jag kan ringa röstsamtal och får hålla mej till surfande via modemet (E392).

SIM-kortet i min nya mobiltelefon (Moto G3 med Android 6.0) är ett bekymmer för jag vill inte byta det så ofta eftersom mobilen i princip skall vara vattentät och alltför mycket bråk med locket kan försvaga tätheten. Nu är ju de nya EU-priserna i kraft och om ett år skall det vara lika billigt (eller dyrt) att surfa och ringa i hela EU. Det väntar jag förstås på som på solens uppgång. Men som jag märkte så är det fortfarande litet problem med vilken operators kort man använder på olika platser.

Just nu verkar Comviqs kontantkort vara billigast. Jag har också Telias Refill som borde fungera i hela Norden men det gör det inte. Det går att ringa i Finland men försöker jag surfa så kommer det bara "Problem med dataanslutbarhet. Servern kunde inte kommunicera ..." Jag har inte hunnit bråka med kundservice om det ännu men tydligen så fungerar systemet inte riktigt enligt ritningarna. Så åker ni utomlands så lita inte alltför mycket på reklamen.

2

Sv: Master och operatörer och band

Den fria roamingen som Telia erbjuder gäller bara abonnemang, det är ingen hemlighet.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: Master och operatörer och band

Visst, men surfen borde åtminstone fungera. Jag fick också nyss meddelande till mitt Refillkort att jag kan surfa *utomlands* för max 49 kr/dygn. Problemet är att det inte alls går att surfa ... Måste ringa kundtjänst (gratis enligt meddelandet) bara jag får tid.

4

Sv: Master och operatörer och band

Ja, självklart bör surfen fungera om du har saldo som tillåter det, eller att du betalar mot faktura.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.