1 Senaste redigerad av PerSan (2016-04-24 11:43:38)

Tråd: Modemets postadress påverkar uppkopplingshastigheten!

Undrar om många har problem med detta utan att förstå varför?

För mig var det en total överraskning när jag hittade följande på Net1s hemsida.

”Kan jag använda uppkopplingen med obegränsad data i min stuga? Ja, men det kan resultera i långsammare surfhastighet eftersom det inte är din primära adress. Om du vill ha en högre hastighet i stugan med denna uppkoppling kan du registrera den som din primära adress. En administrativ avgift tillkommer då som engångskostnad.

Vi reserverar en plats i nätet för dig för att garantera en bra användarupplevelse, i närmaste mast, i ditt område. Om din uppkoppling med obegränsad data används på andra master, har de kunder som har sina platser där förtur. Det kan resultera i att hastigheten på din uppkoppling sänks.”

Nu måste i alla fall jag kolla vilken adress modemet i mitt fritidshus är registrerat på, så det inte är på bostadshuset 30 mil bort .

2

Sv: Modemets postadress påverkar uppkopplingshastigheten!

Semimobilt bredband... Vad är avgiften? Vad säger Vox Medievalis som använder Net1 i bil för VoIP?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Modemets postadress påverkar uppkopplingshastigheten!

Sedan drygt 1,5 år kör jag inte Net1 i bilen för VoIP utan Telia 4G. En orsak var att VoIP kräver  konstant väldigt stabil signal och eftersom storcellsystemet har väldigt många "skuggfickor" där rundstrålande takantenner inte klarar av att hålla förbindelsen öppen när klienten ständigt förflyttar sig blev det oacceptabla problem. Fick jag handover till en hårt belastad bas blev det tvärstopp under kanske de följande 15 km körning tills nästa tillräckligt lediga bas tog över. Problemet fanns inte för några år sedan och är grundläggande givetvis beroende på den ökade kundtillströmningen som därmed omöjliggjorde högkvalitativ mobil trafik. Dock har jag fortfarande ett abb. (Företag Bas på 1 Gb/månad) som stationär failover och det fungerar utmärkt med rejäla riktantenner utan att jag har behövt anmäla primärbas; å andra sidan ser naturligtvis nätets olika loggar att den routern konstant är ansluten till den aktuella basen.... Detta abb. går inte längre att nyteckna och - än märkligare - de nya olika företagsabb. som hade prioklassning vilka blev ytterligt kortlivade. I vilken prioklass dessa "gamla" abb. nu är placerade lär man väl aldrig få reda på men jag gissar trots allt att de kan ligga uppkopplade mot valfri bas utan begränsningar/nedklassning inom ramen för abonnemangens volymgräns och därmed forfarande är "fullt mobila". Av de nuvarande tre företagsabonnemangen är ett "obegränsat" men låst till en primärbas medan de båda andra sannolikt är "fullt mobila" men begränsade till M2M-bruk och därmed mycket låga volymer.

Ett sätt att kolla vilka/vilken bas som är överbelastad(e) är att, på Net1:s hemsida, söka på användningsort varvid närmaste (om än inte alltid den lämpligaste !) basen dyker upp med beskrivning om den är öppen för fler abonnenter eller stängd.
Tyvärr har ju Net1 inte längre några abb. för definierade/begränsade volymer som kan användas fritt mot valfri bas förutom just de båda M2M-abonnemangen som dock knappast är användbara för annat än stabil men kapacitetsmässigt väldigt begränsade volymer vilket man också tydligt säger i beskrivningen för dessa abb. Orsaken är naturligtvis en dygd av nödvändigheten - den tillgängliga bandbredden klarar inte att leverera en garanterat stabil uppkoppling med den förbrukningsprofil som en normalt privatkund har annat än för ett fåtal abonnenter per basstationssektor.

Bottom line blir därmed att Nett1 idag är perfekt för mycket stabil och säker (fr. a stationär) uppkoppling med små transmissionsvolymer (typiskt M2M med fast IP) och hyfsat för "vanlig" stationär konsumentanvändning utan reell garanti för någon transmissionshastighet alls - dvs en sorts "vilda-västernabonnemang" baserat på överloppskapacitet inom en definierad basstationssektor. Gemensamt för alla abb. är den oöverträffade täckningen/räckvidden.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

4

Sv: Modemets postadress påverkar uppkopplingshastigheten!

Intressant att de tillfällliga radioskuggorna blir mer märkbara med 450 LTE än med tidigare CDMA teknik och soft thandover. Finns många möjliga förklaringar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Modemets postadress påverkar uppkopplingshastigheten!

Jonasolof: Avgiften är 299 kr/mån + router (1 495 kr vid köp och vid hyra 50 kr/mån) + 59 kr/mån för telefoni (om man vågar sig på det...)

6

Sv: Modemets postadress påverkar uppkopplingshastigheten!

Fast bara om det finns ledig kapacitet i masten, finns inte det kan du inte skaffa ett abonnemang.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7

Sv: Modemets postadress påverkar uppkopplingshastigheten!

Jonasolof: soft handover som det fungerade under CDMA rev.B innebar överraskande fina växlingar mellan basstationerna/sektorerna medan LTE 450 ibland kunde innebära en radiotystnad på inemot 30(!) sekunder vid handover som dock i de flesta fall faktiskt genomfördes. Den mänskliga faktorn gjorde dock att samtalspartnern då trodde jag var borttappad och (redan !) hade kopplat ned samtalet när denna verkliga hard handover var slutförd ! Vid hard handover mellan (Telia) LTE800 och LTE 800/1800 märks i de flesta fall nästan ingenting; vid peaktime kan dock någon eller ett par sekunders avbrott märkas men det är inte särskilt vanligt. Skillnaden mellan de båda LTE-systemen är/var i det här hänseendet anmärkningsvärd. Gamla analoga NMT klarade i normalfallet den här operationen på 1-5 sekunder.
Jag ser definitivt fram mot att soft handover implementeras i kommande LTE-revisioner.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

8

Sv: Modemets postadress påverkar uppkopplingshastigheten!

På Net1s hemsida står att kunder som har sina platser där får förtur och att det kan innebära lägre hastighet. Det kan tolkas som att man ändå får teckna abonnemang.

Om någon är beredd att acceptera så dåliga villkor kanske de inte säger nej?

9

Sv: Modemets postadress påverkar uppkopplingshastigheten!

Vox,

Arkitekturen i LTE bygger på hard handover vilket gör nätet mindre komplext. Har dusett några indikationer på att soft handover skulle komma att införas? Det vore i så fall ett underkännande av hela upplägget för LTE.

http://parklands-wireless.blogspot.be/2 … st-in.html

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Modemets postadress påverkar uppkopplingshastigheten!

Fick idag ett seriöst svar från Net1 på min fråga om hanteringen av gamla abb. vad gäller primärbasfördelning mm. Svaret innebär att abb. tecknade före "primärbasreformen" inte rangeras till någon speciell cell utan kan användas i hela nätet med bibehållen prioritet. Uppenbarligen finns det därmed en separat övergripande kvot/prioklass för "icke "primärbasanknutna" abb. Allt annat vore egentligen avtalsbrott men det är ju inte fel att ha fått en bekräftelse på att ingångna avtal faktiskt upprätthålls....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

11

Sv: Modemets postadress påverkar uppkopplingshastigheten!

Intressant info Vox medievalis. Inte för att jag förstår hur de kan köra både nya och gamla priomodellerna parallellt men får känslan av att det kan vara idé att behålla mitt gamla privata 20Gb/mån "Alltid-abonnemang". Tänker jag rätt där måntro?

12

Sv: Modemets postadress påverkar uppkopplingshastigheten!

Mja, de flesta mobilnätssystem innehåller möjlighet till olika prioklasser och - uppenbarligen också - knytningsmöjligheter till olika basstationer. Hur många av de "gamla" prioklasserna som Net1 nu tillämpar vet de sannolikt bara själva men för inte så länge sedan fanns det t.o.m en möjlighet att vid speciella lägen (kris ?) att få ett företagsabb. där man i princip fick full prio på en viss basstationssektor dvs. man fick ha den för sig själv !  Vad detta skulle kosta har jag ingen aning om. I dagsläget erbjuder man inte heller några företagsabb. med högsta prio vilket man gjorde fram till dess att "primärbasreformen" sjösattes.
Att alla "gamla" abb. är befriade från primärbasknytning torde vara säkert och därmed de enda som idag är helt mobila utan någon nedprioritering i nätet. Om det sedan bland dessa abb finns interna prioriteringar (t. ex företag vs. privat) vet jag inte men eftersom dessa "gamla" abb ursprungligen hade olika prio och villkoren för dem inte ändrats borde en sådan prioriteringsordning alltjämt finnas kvar.
De båda nuvarande M2M-abben gissar jag tillhör den övergripande gräddfilen men med (givetvis) lågt satta hastighetsbegränsningar och i varje fall det ena med primärbasanknytning.

Bottom line: ja, eftersom gamla och därmed inte primärbasknutna abb idag kan användas fritt i hela nätet utan risk för nedprioritering och upp till den maximala månadsvolymen utan konkurrens från "obegränsad-surfabonnemangen" borde de bli eftertraktade. Jag skulle nog hålla hårt i ett gammalt "Alltid-abonnemang" !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

13 Senaste redigerad av PerSan (2016-04-27 21:26:04)

Sv: Modemets postadress påverkar uppkopplingshastigheten!

Vox Medievalis, en stor eloge för ditt sätt att beskriva sammanhanget på ett så begripligt sätt. Det var många frågetecken som rätades ut där och det stärker mig i beslutet att behålla det gamla abonnemanget. Visserligen inte fri surf men går att fylla på med Mb om det behövs, så det räcker för mina behov. När man befinner sig i en vit fläck för övriga operatörer är man trots allt tacksam för Net1.

14

Sv: Modemets postadress påverkar uppkopplingshastigheten!

I min diskussion om primärbasanknutna abb. har jag kanske uttryckt mig inexakt. Primärbasanknytningen gäller inte bara till en basstation utan t.o.m till en av (de tre) sektorerna på en specifik basstation vilket innebär att Net1 kan fördela klienterna och därmed belastningen jämnare inte bara per bas utan också inom basens totala täckningsområde.

Vad det här innebär för den som råkar hamna mellan två sektorsgränser och lider av frekvent sektorshandover är en intressant teknisk fråga.

Att Net1 drivit den geografiska lastfördelningen så här finmaskigt är faktiskt ganska smart och beror naturligtvis på att man både vill och måste utnyttja den begränsade bandbredden optimalt. Nästa intressanta fråga blir då om även andra operatörer, trots mer bandbredd, så småningom kommer att vilja diversifiera abonnemangen genom att t.ex variera prissättningen för sektorsprioriterade (borde vara rätt term i stället för primärbasanknutna !) i förhållande till geografiskt fria abonnemang där de förra i så fall rimligen borde bli billigare givet samma trafikvolym ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

15

Sv: Modemets postadress påverkar uppkopplingshastigheten!

I LTE används inte begreppet basstation. Varje cell är en EnodeB.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.