1

Tråd: Hur ställa in min Tiny (om det går)

Körde tidigare med en Tiny och ett modem med en 8-portars switch (med flera datorer och en NAS inkopplad) i det ena huset.
Via Tinys WiFi fick en bärbar dator och en surfplatta tillgång till både NASen och internet i huset bredvid.
Även en WiFi-extender finns i detta hus.

Nu har jag bytt Tinyn mot en Huawei E5172. Det visade sig dock att E5172 hade för svag WiFi-signal, så varken dator eller extender fick någon signal.

Jag kopplade då in Tinyn med WAN-anslutning till switchen och fick efter lite trixande tillgång till internet men inte mitt eget nätverk.

Kan jag på något sätt ställa in Tinyn så att den kommer åt både internet och mitt egna nätverk?

Tacksam för tips!

2

Sv: Hur ställa in min Tiny (om det går)

Ingen som har några idéer?

3

Sv: Hur ställa in min Tiny (om det går)

Använd den nya routern som accesspunkt, dvs koppla tinyn till LAN-sidan. Kör med samma SSID och password men olika kanaler så har du nytta av båda.

Avaktivera DHCP i huaweiroutern och ge den en ip-adress utanför tinyns dhcp range så att du vet var du når den.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Hur ställa in min Tiny (om det går)

Tack för tipset!

Begrep inte mycket men jag gör ett försök i alla fall.