1

Tråd: Nu surfar, ringer, sms:ar och mms:ar du till samma pris som hemma

http://www.telia.se/privat/aktuellt/sur … fasomhemma

Detta gäller när du befinner dig i Norge, Finland, Danmark, Estland, Lettland eller Litauen. Ingår automatiskt för alla kunder med mobilabonnemang och mobilt bredbandsabonnemang från Telia, helt utan extra kostnad och oavsett abonnemangsform.

För den som har liknande tjänst som tillägg tidag kan ta bort den direkt eller så avslutas de automatiskt.

http://www.telia.se/mediaObject/telia-se/foretag/produkter-sidor/healthcare/fearofroaming_500x400_v1/original/fearofroaming_500x400_v1.png

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

2

Sv: Nu surfar, ringer, sms:ar och mms:ar du till samma pris som hemma

Tyvärr gäller det inte kontantkort. Och ringer du över en gräns så blir det utlandssamtal.

3

Sv: Nu surfar, ringer, sms:ar och mms:ar du till samma pris som hemma

innebörden av texten är väl att det inte ska kosta som utlandssamtal om man har abonnemang.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Nu surfar, ringer, sms:ar och mms:ar du till samma pris som hemma

Telias Frågor och svar:

Vad händer om jag ringer från Sverige till Norden ?

"Då betalar du som för ett vanligt utlandssamtal.

Du hittar kostnader för samtal från Sverige till utlandet via länken nedan:
Klicka här."

5

Sv: Nu surfar, ringer, sms:ar och mms:ar du till samma pris som hemma

Detta är ganska smidigt faktiskt. Samma prislista som om man befinner sig i Sverige i ovan nämnda länder. Gäller till en början för abonnemang - men kommer nog framöver också börja gälla kontantlösningar.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

6

Sv: Nu surfar, ringer, sms:ar och mms:ar du till samma pris som hemma

Grymt smidigt faktiskt och bra av Telia. Ingen annan operatör i sverige erbjuder ju detta.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7

Sv: Nu surfar, ringer, sms:ar och mms:ar du till samma pris som hemma

De har bara insett det oundvikliga efter EU:s beslut att roamingavgifterna upphör år 2017 inom EU. Men så länge man måste betala extra för utlandssamtal så byter jag kort.

Sedan finns ännu faran för att operatörerna prioriterar sina egna kort. Jag har Ålands mobiltelefon som i princip har en viss "gratis" trafik i Sverige men jag upplever den som långsammare än motsvarande svenska kort.

Och så har vi kvar problemet med roaming *inom* landet ... I Finland använder jag Ålands mobil därför att de är den enda operatör som använder två nätverk (DNA och Elisa) på fastlandet och jag får betydligt bättre täckning med dem än med någon annan operatör. Rent tekniskt är det idioti att inte använda samtliga nätverk utan varje operatör bygger ut sitt parallells basnät varvid alla ändå har ofullständig täckning. DAgs för lagändring.

8 Senaste redigerad av Discover (2015-12-20 10:29:04)

Sv: Nu surfar, ringer, sms:ar och mms:ar du till samma pris som hemma

/Discover behöver inte upprepa föregående inlägg/

Ganska dåligt att operatörerna ska kunna använda varandras nät i samma land, t.ex så skulle det ju betyda att Tre kan åka snålsjuts på Telia i norra sverige där de inte orkat bygga ut själva.

Då är det bättre att operatörerna bygger gemensamt istället, som 3GIS eller Net4Mobility.


Dock tror jag inte det är någon skillnad i hastighet för oss svenskar som använder Soneras nät i Finland, det är ju trots allt samma operatör i båda länderna men olika namn (varumärken) bara.
Telia i Sverige och Sonera i Finland.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

9

Sv: Nu surfar, ringer, sms:ar och mms:ar du till samma pris som hemma

Det är nog större skillnader än så. Telia och Sonera fungerar fortfarande som två skilda bolag. Man ser det överallt i olika strategier och system.  Till exempel så bygger Telia fiber i Sverige men ytterst motvilligt i Finland.

Det är väl klart att en operatör måste betala hyra för att använda andras nät men poängen är att det skall vara möjligt. Det är ju lag på att också andra skall få använda telefonnätet också. Snart kommer troligen lagar om att fibernätet skall öppnas också. SÅ varför inte mobilnätet ?

Det enda förståndiga hade varit att de hade byggt gemensamt nät allt från början. Det är en infrastruktur som bildar vad ekonomerna kallar "naturligt monopol" och alla försök att tvinga in konkurrens leder bara till elände. Som vi har sett.

10

Sv: Nu surfar, ringer, sms:ar och mms:ar du till samma pris som hemma

Enligt Sonera så kan man få obegränsad surf på sitt abonnemang om man betalar ett tillägg på 6 euro/mån (nästan 60 kronor) MEN det gäller enbart inom Finland. Annars är maximala trafikmängden 20 GB för det dyraste abonnemanget 27 euro/månad eller 1 GB för det billigaste 15 euro/mån. Dessa gäller troligen i Norden också (?).

11

Sv: Nu surfar, ringer, sms:ar och mms:ar du till samma pris som hemma

Det där med att ringa har förändrats. Jag sitter på en hotellterrass i Bukavu
vid Kivusjön i Kongo, uppkopplad med en MF93D router till Rwandas 4G nät några km bort och ringer med MobileVoip för 4 öre i minuten till fasta telefoner och mobiler i Sverige. Perfekt ljudkvalitet vid SINR 7 dB, RSRP -115 dBm

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Nu surfar, ringer, sms:ar och mms:ar du till samma pris som hemma

Har någon testat de Telia Refill-kort som säljes på Tradera för 3 kr (+7 kr. frakt) ? Man skall få ett år med 0,5 GB/mån om man aktiverar/laddar med 50 kr. Låter litet för bra för att vara sant.
Jag försökte kolla vad surf inom Norden kostar för Telias kontantkort men kom in i en slinga utan prisangivelse på Telias nätsidor.
Sonera skall bli rent Telia men det gäller troligen bara juridiken. Soneras kontantkort går att ringa med i Sverige men surf kostar extra.
Fast man vet aldrig - systemen tycks ändras hela tiden.

13

Sv: Nu surfar, ringer, sms:ar och mms:ar du till samma pris som hemma

/Avser föregående inlägg/


Jag har flera gånger köpt sådana Telia Refill-kort på Tradera för c:a 30:- och de har fungerat som utlovat.