1

Tråd: Ersätta "proprietär" fiberrouter

Vi har "fått" en Inteno FG500 av föreningen och Netatonce.

Min tanke är att skaffa en ovpnbox och min tanke vore att ersätta routern med en medieomvandlare.
Frågan är då om det finns sfp-modul med sc/pc kontakt påstås funka med en DELTACO SFP 1000Base-BX-U , 1310tx/1550rx, 20km enligt en kille som är i "lite onåd" hos Netatonce. (beacon72 på flashback) Men den modulen har två kontakter och jag har bara en kabel. Räcker det med att stoppa i inkommande i vilken som av uttagen?

Troligtvis får jag i så fall såga upp mitt telefonnummer hos dem och få ett nytt om det går för att lösgöra mitt nuvarande nummer.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

2

Sv: Ersätta "proprietär" fiberrouter

Kolla om du har dubbel fiber - den ena för upptrafik och den andra för nedtrafik. BX-U är däremot en burk där upptrafiken (TX) går på en våglängd och nedtrafiken (RX) på en annan våglängd i samma fiber. Möjligen används den andra fibern enbart för TV ? Svårt att säja utan att känna till nätet.

Men en BX-U SFP-modul borde ha bara en kontakt ... Våra SFP-moduler har en LX-kontakt.

3 Senaste redigerad av pererikl (2016-03-13 12:16:54)

Sv: Ersätta "proprietär" fiberrouter

Bara en fiber. Även tv går där i. (som jag iofs inte har) Kan ju undra varför den har två anslutningar.
Men det vekar nog vara en korrekt modul.
Tillsammans med en TP-Link MC220L borde det bli en någorlunda billig ersättare.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

4

Sv: Ersätta "proprietär" fiberrouter

Vilken modell har du ? Jag kollade på Deltaco SFP-C0017 (1000Base-BX-U , 1310tx/1550rx, 20km) och den har bara en kontakt. Den andra är pluggad som sej bör på en BX-U.

5

Sv: Ersätta "proprietär" fiberrouter

nhu skrev:

Vilken modell har du ? Jag kollade på Deltaco SFP-C0017 (1000Base-BX-U , 1310tx/1550rx, 20km) och den har bara en kontakt. Den andra är pluggad som sej bör på en BX-U.

Då är det väl löst! Tack!!! <3

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

6 Senaste redigerad av idgforum (2016-12-30 10:39:28)

Sv: Ersätta "proprietär" fiberrouter

Nu ger Net at Once möjligheten att köpa en Inteno XG6846BYA så man kan använda vilken router som man vill utan att mecka med AP-mode eller dubbel Nat.

Funkar bra hemma hos mig!

Tyvärr får man punga ut med 1300 kr men tycker att det var värt detta.  Vill man kunna använda telefonen får man köpa till en ip-telefon box och NaO säljer eller lånar ut en beroende på vad man har för abonnemang hos dem.

http://www.netatonce.se/guider/inteno_fg500_xg6846.php