1

Tråd: Nya priser inom EU

Så småningom börjar EU:s beslut inverka på priserna och det intresserar mej storligen då jag åker fram och tillbaka mellan Sverige och Finland. Den 15 mars inför Comviq en ny prislista som är gemensam för abonnemang och kontantkort. Det verkar bli billigare för mej som har kontantkort och enklare också (gäller Fastpris och Amigos). Jag kan till och med börja använda Comviqs kontantkort i Finland.

Men det är ännu för tidigt att dra slutsatser. Jag misstänker att vi får se fler ändringar i priserna inom EU hos fler operatörer. Den här våren skall jag i alla fall testa olika operatörers kontantkort i bägge länderna och se hur de fungerar i praktiken. Speciellt intressant blir det att kolla hur Comviqs kort fungerar i Finland. Kommer jag att ha lika bra täckning och hastighet som Ålands mobil ? Jag har en liten misstanke att operatörerna prioriterar sin egen trafik framom andra operatörers ...

2

Sv: Nya priser inom EU

Tele2 har roamingavtal med TeliaSonera iaf, troligen får de inte lika prio i nätet som de egna kunderna, fast det beror väl säkert på hur mkt Tele2 betalar.

Jag bytte direkt till Telia när de införde fri roaming. 3 vill ha 199 kr för 500 mb, löjligt dyrt, med Telia streamar jag just nu film över 4G i Åbo skärgård... det hade varit helt otänkbart med någon av de övriga operatörerna på grund av priset.


Dessutom får jag bra fart i Mariehamn där 4G+ är aktiverat, oftast får jag 200 Mbit/s där.
Dessutom har ju Telia bra pris på surf, 100 GB för 249 kr.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: Nya priser inom EU

Discover skrev:

Dessutom får jag bra fart i Mariehamn där 4G+ är aktiverat, oftast får jag 200 Mbit/s där.
Dessutom har ju Telia bra pris på surf, 100 GB för 249 kr.

Var hittar du 100 GB för 249:-?

4

Sv: Nya priser inom EU

De nya EU-priserna kan få stora konsekvenser. Jag kollade Comviq kontantkort i Finland och det fungerar bra. Inte blir det heller så dyrt och priserna är på väg neråt. Men huvudsaken är att jag får bättre täckning än med något finländskt kort eftersom Comviq (Tele2) använder ALLA mobilnäten  !

Så snart kommer alla att börja köpa utländska kort för att få bättre täckning ...

5

Sv: Nya priser inom EU

???

Alla operatörer tjänar numera ingenting på samtal, förutom på dumskallar som inte fattat att man kan kommunicera via data och inte fattar att man ska slå av data när man kommer till ett annat land.

Så att det blir roaming på samtal spelar ju mindre roll, jag kan inte se att EU's direktiv gäller dataroaming?

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

6

Sv: Nya priser inom EU

Hur gör du  utomlands då? Är man en dumskalle om man köper prepaid data också?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7 Senaste redigerad av plun (2016-02-27 22:35:42)

Sv: Nya priser inom EU

jonasolof skrev:

Hur gör du  utomlands då? Är man en dumskalle om man köper prepaid data också?

Jo jag är helt övertygad om att du vet vad  "prepaid data" är för något.

Sen har vi en massa "okunniga" som inte vet någonting smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

8

Sv: Nya priser inom EU

Kolla tabellen för roamingavgifter på

http://europa.eu/youreurope/citizens/tr … dex_sv.htm

Enligt den blir datanedladdning den 30 april 2016  samma som nationell avgift + max 5 cent. Och efter den den 15 juni 2017 helt utan roamingavgift.

Till exempel Comviq har ett paket för "EU-surf" som kostar 45 kr. för 0,1 GB och 145 kr. för 0,5 GB. Inte speciellt billigt men surfpriserna blir de samma som i Sverige efter 15 juni 2017.

Men poängen är att det går att använda kontantkort utomlands OCH att man då har tillgång till alla de utländska mobilnäten (ifall operatören har gjort avtal). Och det är TÄCKNINGEN som för mej har största betydelsen eftersom vi har usel täckning här i byn. TeliaSonera fungerar inte alls.

9

Sv: Nya priser inom EU

Efter 2017 kan operatörerna ta ut avgift om man använder sitt simkort utomlands mer än tillfälligt. Låter glasklart.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Nya priser inom EU

Hmm, det är väl en tolkningsfråga vad "tillfälligt" betyder ...  Och vad avgiften är. Det blir intressant att jämföra olika operatörer.

Jag ser det som en övergångsperiod för riktningen är mot en gemensam marknad - även om det kommer en hel del bakslag. Och hur blir det med operatörer som verkar i flera länder ? Det finns en del redan nu men troligen kommer det allt fler som köper upp operatörer i andra länder.

11 Senaste redigerad av Discover (2016-02-28 23:05:44)

Sv: Nya priser inom EU

Job skrev:
Discover skrev:

Dessutom får jag bra fart i Mariehamn där 4G+ är aktiverat, oftast får jag 200 Mbit/s där.
Dessutom har ju Telia bra pris på surf, 100 GB för 249 kr.

Var hittar du 100 GB för 249:-?

Här:

http://www.telia.se/privat/erbjudanden/surf-top-up

(Den gäller även utomlands i de länder Telia har fri roaming)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

12

Sv: Nya priser inom EU

nhu skrev:

Hmm, det är väl en tolkningsfråga vad "tillfälligt" betyder ...  Och vad avgiften är. Det blir intressant att jämföra olika operatörer.

Den definitionen är inte satt ännu utan sätts i sommar av EU-politikerna. Jag har hittills sett ett förslag (tror det var från Ungern) som ansåg att 10 MB och 30 minuter samtal per ÅR är acceptabel fair use, därefter skall det kosta extra. Förhoppningsvis har de flesta EU-politiker en smartphone idag och inser att dessa siffror är absurt låga.

13

Sv: Nya priser inom EU

Telias vintersurferbjudande är också tillfälligt. Slut i mars.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Nya priser inom EU

jonasolof skrev:

Telias vintersurferbjudande är också tillfälligt. Slut i mars.

Jo, därför tankar jag på med vintersurfen den 10:e mars, då har jag 200 GB surf som gäller i 90 dagar.
Köper paketet 2 ggr.

Telia hade ett sommarsurferbjudande förra sommaren iaf och det blir troligen något liknande i år igen.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

15

Sv: Nya priser inom EU

terminator skrev:

...... 10 MB och 30 minuter samtal per ÅR är acceptabel fair use, därefter skall det kosta extra. Förhoppningsvis har de flesta EU-politiker en smartphone idag och inser att dessa siffror är absurt låga.

10mb är en webbsida en gång...
Humor,
Bara google's, facebook, twitter m.m tracking scripter är det nästan, som de flesta sidor använder.
För att inte säga bakgrundsbruset från tex android mot google servrar.

Ja, det verkar inte helt genomtänkt med 10mb.

16

Sv: Nya priser inom EU

Orban gillar inte roaming av något slag så det är väl en markering

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.