1 Senaste redigerad av Harley (2016-02-14 13:30:53)

Tråd: Hur monterar man dubbla Net1 riktantenner?

Hej!

TL;DR
Hur gör jag för att montera två yagi riktantenner från Net1 på en mast?
Ska de vara parallella och stående båda två, eller ska en vara "liggande"?
Isåfall vilken ska vara högst upp och hur långt i mellan de två antennerna ska det vara tomrum?
Eller ska de vara vinklade typ 45° åt vart håll som man ser på vissa andra LTE antenner? (kan inte länka men googla bilder på "LTE antenna" så får man fram några yagi antenner som är lite vinklade)

Det är som sagt, Net1's egna riktantenner det gäller, så kallad "Villaantenn" på deras hemsida.
Kan hittas under kundservice > teknisk-support > antenner.
Kan tyvärr inte ringa Net1 och fråga om detta då jag inte har mobilmottagning där jag bor.



Köpte en riktantenn då jag bor ute i skogen, och monterade den på ett 6m högt rör. Detta var dock inte nog för jag hoppar mellan torn och som bäst är uppe i 4mbit på natten mellan ca klockan 2 och 7.
På dags tid kommer jag alltså upp till, som bäst, ca 2mbit, men mer vanligt är att jag ligger på ca 0.5-1.5mbit.

Jag har inte låst fast röret utan har det rörligt och har fått fram ca var det är bäst att rikta den, dock så är detta inte alltid det samma då snö och annat gör mycket på sig, så jag justerar riktningen dagligen.

Jag har nu pratat med Net1 i veckor (tar en stund då jag måste köra några mil för att få mobiltäckning) och de tycker vi ska se om antennen är defekt, så jag får en ny utskickad.
Jag har läst ett inlägg här om att någon använde två antenner samtidigt och med MIMO och LTE så låter det ju rimligt att det ska gå.
Net1 höll med och tyckte jag skulle testa med två om jag kunde, innan jag skickar tillbaka den andra antennen.

Självklart är jag medveten om hur mycket problem Net1 har, försöker bara få det så acceptabelt som möjligt då jag inte har något alternativ.

Tack så hemskt mycket för er tid!

2

Sv: Hur monterar man dubbla Net1 riktantenner?

En vertikalt och en horisontellt är nog bäst att börja med. Spelar nog ingen roll vilken som sitter överst. En meter mellan dem.
Hur många element har de där antennerna som kalla villaantenn (knäppt namn)?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Hur monterar man dubbla Net1 riktantenner?

jonasolof skrev:

En vertikalt och en horisontellt är nog bäst att börja med. Spelar nog ingen roll vilken som sitter överst. En meter mellan dem.
Hur många element har de där antennerna som kalla villaantenn (knäppt namn)?


Tack så mycket för ditt svar!
Net1's "villaantenn" är alltså en yagi riktantenn på 10,5dBi, 450Mhz, med 1 reflektor, dipol, och 4 direktorer.

Ska testa och sätta upp antennerna i veckan, antingen på måndag eller tisdag tror jag, beroende på när den kommer fram.. ska om tidigare köp är att döma av på måndag.

4 Senaste redigerad av E Kafeman (2016-02-15 01:47:30)

Sv: Hur monterar man dubbla Net1 riktantenner?

Jo det stämmer att antennerna en bit isär och 90 grader mellan varandra duger som första utvärdering. Kolla med endast en antenn om det är någon vinkling som ger bättre signal, då det i detta fallet verkar vara viktigare med signal överhuvudtaget, än att få hög skillnad på antennernas inbördes isolation. Långa avstånd till basstationen gör ofta att vertikal orientering av antenn-spröten ger bättre signal.
Det kan även finnas mindre skillnader på signal beroende på vilken av modemets ingångar som väljs.
Det verkar på beskrivningen att du har långt avstånd till bas-masten. Då är det nog inga direkta fel på din antenn.
Om det är långt avstånd, med obetydliga hinder i närområdet, relativt fri sikt, inga träd eller berg som begränsar, blir det viktigaste att få så stark signal som möjligt. För det behövs högt gain på antennen, samt låga förluster på kortast möjliga antennkabel av god kvalitet.
Att utnyttja bägge antenningångarna för diversitets bör ge hastighets-vinst men fortfarande lika instabil mottagning, eller ingen alls vid dåligt väder.
För bättre genomsnittlig hastighet, som kan fungera vid olika typer av väder samt att minska problemet med att det hoppar mellan olika bas-stationer behövs mer gain (förlustfri riktverkan). Ett sätt att få det är att använda två antenner som stackas, dvs kopplas samman för att agera som en enda antenn. Det är dessvärre lite komplicerat att lyckas med då det krävs mer än att bara koppla samman koax-kablar och totala förbättringen är 3dB jämfört med en enkel antenn, vilket du nog inte är nöjd med. # dB är fördubblad signal-styrka men det förfaller som att du skulle behöva betydligt mer.
I princip, ju längre antenn av Yagi-typ, ju bättre signal men för 3 dB förbättring måste antenn-längden dubblas, om antennen i övrigt är bra designad. Det blir stora antenner om man ska öka gain med 10 dB jämfört med vad du har nu.
Det som skulle kunna ge lite mer signal än Yagi är parabol-antenn, men antennen måste ha stor diameter vid 450 MHz, typ 3 meter eller mer för att ge bra gain. Bägge dessa antenn-typer  finns beskrivna på nätet hur man kan bygga dessa själv. Har ingen länk men leta efter antennbyggen på sidor för radio-amatörer, då det är ett populärt amatörband som ligger strax under 450 MHz. Om man inte är så van vid antenn-byggen så kan Yagi-antennen från Net1 vara bra utgångsmaterial att förlänga med en längre bom. Här finns måtten för att bygga en 10 meter lång Yagi som utlovar 9-10 dB bättre signal än Net1's alternativ.

För både Yagi och parabol, går det använda samma struktur för att bygga så att man kan nyttja två polarisationer för ökad data-hastighet.
Det blir lite mer kompakt jämfört med att bygga två separata antenner.

Ett problem med antenner med nålspetsliknade riktverkan är att de måste byggas stabilt för kunna riktas optimalt utan att vinden får för stor inverkan. ju mer riktverkan, ju större risk att man helt missar signalen från basstationen.
Vill man inte bygga själv finns liknande antenner att köpa, fast man tar rätt bra betalt.
Några timmar i snickarboden lönar sej rätt bra och är man bara noggrann med måtten så ska det fungera bra.
Skulle det var så att du bor i en djup dalsänka eller har andra hinder i riktning mot basstationen och därför har dålig signal, fungerar det även mindre bra med dessa antenner med uttalad riktverkan. Då är enda möjliga förbättringen att flytta runt antennen tills bästa signal hittas. Det märks även om du roterar en Yagi-antenn, och det inte är någon riktning som är definitivt bästa, eller ens pekar mot basstationen.

Angående telefonera, så har jag kört IP-telefoni på medium stabilt 1Mbit bandbredd. Fungerar bara det inte jittrar för mycket. Du borde kunna ringa hemifrån med nuvarande bandbredd.
Det kostar inget att göra ett provsamtal direkt på hemsidan här och tycker du att det fungerar kan man lägga upp ett konto där man sedan ringer både fast och mobilt för 1 öre minuten+uppkopplingsavgift 40 öre. För att skaffa ett konto där är det förbetalning som  gäller, 130 kr.
Headset med mikrofon är ett måste om man ringer via datorn, då det annars blir rundgång. Man kan även köra IP-telefoni mha programvara i mobilen vilket då fungera som vanlig telefoni. Zoiper är en bra programvara som är gratis om man har Android-lur och finns även för PC. Det behövs även att mobilen ska kunna koppla upp sej mot ditt lokala nätverk eller någon annan form av bredband. Skype är en liknande programvara som finns till de flesta typer av datorer och telefoner, fast det blir lite dyrare om man ska ringa utanför Skype-nätet, och det kräver lite mer bandbredd för att fungera bra.

5

Sv: Hur monterar man dubbla Net1 riktantenner?

Frågan om längre yagis var uppe nyligen. Carant gör prisvärda stora som Vox Medievalis gav goda vitsord. Länken är nu klistrad. Finns att köpa från Polen också.

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 586#p68586

Den tio meter långa yagin i länken ovan är intressant men gjord för amatörbandet 70 cm. Den blir nog för smsl i frekvensgången för att fungera som tänkt på Net1. Men tanken är kul. Nu står det dessutom att man kommer upp i över 20 dB med fyra antenner i array vilket är höjd eller sidstackade. Tvingas man gå till sådana längder är nog internet över satellit ett bättre val, Twoway, se tråd.

Det finns kinesiska paraboler för 450 men det är totalt overkill för oerfarna för att inte tala om problemen med monteting på hus.

Dubbla antenner på 450 gör signalen stabilare vlket vi fick mycket erfarenhet med tidigare Icenet och D35 routern med övervakningsprogramnet RF status monitor. Effekten av snabb fading motverkas. I bästa fall får man mimo med dubbla radiokanaler. Annars diversitetsvinst. För maximal diversitetsvinst tror jag att horisontellt/vertikalt är bäst med bra avstånd mellan antennetna. Visserligen kan man få diversitetsvins t via polarisaionsåtskillnad genom korsade yagiantenner men jag tror att det finns en vinst med att placera dem ett par meter i från varandra, kanske i sidled.

Om man vinklar dem +-45 grader är det optimalt för mimo men suboptimalt för upplänken vid fading eftersom antennerna  i masten bara kommer att ta emot signal i det ena av polarisationsplanen. detta eftersom routern bara sänder på en utgång. Så länge som det är bra signal i fadingcykeln vinner man 3 dB på att ligga i rätt polarisationsplan men sedan vid ett minimum kan den andra antennen i masten inte ta emot bra eftersom 90 grader fel polarisation i princip släcker ut signalen.

Polarization fading har studerats vad gäller radiovågors studs i jonosfären men katten vet i vilken mån fading nära jordytan som vid mobil kommunikation också innebär varierande polarisation.   diskussioner om variationer i polarisation vid rician och Raleigh fading ligger på en akademisk nivå som jag avstår från att ge mig i kas med.

en sak är att polarisationsdiversitet är bra vid GSM och 3G för handhållna apparater där antennen kan ligga i vilke plan som helst. Fasta antenner är en annan sak och borde leda till andra optimeringar. 

Enligt min erfarenhet i nät med LTE nät med 10 MHz nominell bandbredd behövs SINR/SNR bättre än 6-7 för att Voip ska fungera. Sedan får inte jitter (variationer i latens/ping) vara för stort. Undvik dålig wifi. En bra app för smartphone att testa med är MobileVoip med Sipdiscount som operatör. Insatt belopp kan vara några euro. Räcker länge om man testar till fasta telefoner. 1 krona för 20 minuter.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Hur monterar man dubbla Net1 riktantenner?

Notera att en full antenn uppges till  Enskild antenn uppges till 21,5 dBi. 4 stackade blir teoretisk ytterligare +6 dB, 5 dB kan nog vara rimligt för totalt 26-27 dBi. Nu framgår inte bandbredden, men 10-20 utanför 70-cm bandet är det nog inget jätteras i gain då stora Yagi-strukturer är svåra att få idealt smalbandiga. Främst är det direktorerna tjocklek som måste ha viss tjocklek. Jämför Yagi för TV/UHF som kan vara flera hundra MHz breda, vilket man typiskt uppnår genom att utforma direktorerna som breda paddlar.

Det har varit mycket funderingar kring dubbla antenner och hur de ska förhålla sej, orientering mm för bästa diversitets-vinst.
Det finns många former av diversitet och många former av underliggande protokoll hur denna diversitet ska kunna nyttjas.
Antenn-diversitet innebär att det finns informations-skillnad mellan två eller flera antenner.
Två väl linjär-polariserade antenner kan vinklas så att de ser två helt olika kanaler i samma frekvensutrymme.
För LTE kan man man nyttja upp till 20 dB skillnad. Det går sällan få så bra skillnad. För det krävs optisk sikt utan vare sej mark eller sidoreflexer samt avsaknad av interfererande sändare.
Däremot är det inte ovanligt att en viss polarisation dämpas mindre i stadsmiljö resp i skog. Inte helt oväntat dominerar ofta vertikal polarisation i skog. Är det dessutom dålig mottagningsförhållanden kan det vara så att vinkelrät polarisation, i förhållande till den som ger bäst signal, är för dålig för att vara användbar. Istället för att ha en död antenn kan det då vara bättre vinkla även den till fungerande position. Det finns fortfarande lika mycket diversitetsvinst att göra eftersom plats/fas/polarisations-diversitet sällan går skilja på i en komplex miljö.
Åtskilliga studier har gjort på komplexa miljöer och tum-reglerna är att upp till 10 våglängder inbördes antenn-avstånd finns diversitetsvinster men ytterligare distans ger inte så stor ökad utdelning. Det är distansen i sej som är intressant, så i princip kan det vara två antenner efter varandra. Ett undantag är korspolariserade dipoler där man kan få högre polarisations-diversitet även i komplexa miljöer.

De antenner jag designar ska även de ha en diversitets-vinst om det ska vara någon mening med mer än en antenn.
Skillnaden är att mina antenner ska rymmas i något handhållet så diversitet genom placering kan sällan skilja mer än någon cm. Eftersom antennerna delar jordplans-strömmar försvårar det ytterligare att få någon skillnad i informationen som resp antenn tar emot. Det finns i huvudsak två parametrar som ska uppfyllas för dessa antenner, hög effektivitet och hög isolation. Isolation är svårt att åstadkomma men lätt att mäta, man matar in signal i den ena antennen och ser hur mycket av signalen som återfinns i den andra antennen. Det ger max möjliga skillnad som antennerna var för sej kan uppfatta av en mottagen signal. Att antennerna ska vara effektiva för inkommande signal samtidigt som de inte ska "höra"varandra är lite motsägelsefullt och kan vara svårt att åstadkomma. Kundönskemålet ligger typiskt på 6-10 dB isolation och minst 50% verkningsgrad.
Det man som designer kan påverka med alldeles för kort avstånd mellan antennerna är deras fas och polarisation. Ett sätt att göra detta är att införa en tredje passiv antenn, vars uppgift är att neutralisera strömmarna som går från den ena antennen till den andra.
Generellt finns inga mer ideala antenn-avstånd eller polariseringar i en komplex miljö. Det är först när inte luften är en soppa av mixade reflexer och polarisationer som man kan nyttja att t.ex. orientera antenn-polarisationen i samma plan som den sändande antennens polarisation för tydligare diversitets-vinst.
I synnerhet för mobiltelefoner så vet användaren sällan något om antennernas möjliga begränsningar utan förväntar sej samma funktion oavsett hur telefonen är roterad.
För fas/polarisation/plats-diversitetsvinst är det sällan så att en av dessa parametrar är mer avgörande än en annan i en komplex miljö.
Ovan text är lite hård förenkling och tar inte upp frekvens-diversitet, protokoll, LTE lager eller basstationens lite annorlunda antenn-krav och framförallt inte hur väl underliggande radio-protokoll kan nyttja diversitet eller stackning.

Appen MobileVoip är en inlåsning i Dellmont-sfären med noll möjligheter utöver detta. Jag tar inte i den med tång. Tunnling, CODEC, integration och strömförbukning i mobilen är ett par av punkterna där den brister.
Möjlighet till parallella konton, vidarekoppling, flerparts konferans, altenativa portar och watchdog saknas.
Så vitt jag vet finns inte heller möjlighet att koppla ett vanligt telefon-nummer till kontot för möjlighet till inkommande samtal.

Däremot kan man få utgående nummerpresentation att fungera med annat telefonnummer som man förfogar över.
Tunnlingen är bra om man stöter på hotspots som är begränsade till att endast kunna surfa (flygplatser/hotell) och i somliga länder där VOIP-trafik är blockerat i ordinare bredbanden pga censur.
Flera konton är en nödvändighet för mej. När jag inte kan svara på min hemtelefon flyttas det över till min mobil.
Jag har både fasta och mobila telefonnummer i Sv/Da/USA/Kina så att många av mina kunder kan nå mej via från deras synpunkt inrikes samtal. Allt kopplas till min VOIP-app, eller i verkligheten görs inte detta utan hemma har jag en dator-server som bevakar alla konton och vid inkommande samtal skickas vidare till rätt person i familjen.
På de flesta Android-telefoner behövs iofs ingen app alls då VOIP-stacken redan finns installerad.
Det är bara att knappa in vilken server man vill använda så har man en minimalistiska VOIP helt integrerad med vanliga adressregistret och telefon-funktionen. Förmodligen även det mest strömsnåla alternativet.

Zoiper och CSIPSimple är de dominerande VOIP-apparna, gratis och med god funktionallitet och kräver inte så mycket av telefonen varken av dataresurser eller batteri. Vissa CODEC får man dock betala extra för.
Annat alternativ med betal-version är Bria som var tidigt ute med enkelt hanterbar och väl fungerande video över VOIP vilket gjorde dom populära. Bria kommunicearde från början via jabber-protokollet men hanterar nu jabber parallelt med SIP/VOIP.
Samtliga dessa kan hantera flera konton samtidigt, även konton från Dellmont, och finns i versioner för PC/MAC/Android/Iphone/Symbian.
Symbian är för mej fortfarande aktuell eftersom jag på resor brukar stoppa på mej en Nokia E51. Då har jag telefon-förbindelser i veckor, utan att behöva ladda och den tar minimalt med plats i resepackningen.

Ang. Voip, Sipdiscount har samma ägare som Cosmovoip och ytterligare ett 50-tal säljare av VOIP-konton. Ägare är Dellmont Sarl med säte i Luxemburg. Man franchisar ut ett 50-tal varianter: http://www.mobilevoip.com/supported_brands
Det som i huvudsak skiljer de olika subbolagen åt är taxe-upplägget.
Det finns även de till Dellmont närstående bolagen, Betamax GMBH, Finarea SA och DAR communication som har liknande upplägg med tydlig geografisk uppdelning av marknaden.
Alla dessa bolagen styrs i praktiken från Köln i Tyskland.
I USA finns andra liknande franchising-aktörer, men som inte har något med dessa bolag att göra.

Bandbredds-behovet för VOIP styrs helt av vilken CODEC man väljer, om man nu har app som duger till det. Extrem-codecs klara sej på mindre än 2 kbit/s med fortfarande väl förståligt tal. Normalt är 16-160kBit/s.
Jitter och paket-förluster kommer utanpå. Jitter ger fördröjning och i värsta fall kastade paket. Har man en dålig lina med snål bandbredd kan det var stor ljudmässig vinst att välja en riktigt smal-bandig codec.
Dessa codecs som är extremt snål med bandbredd kan man hör exempel på när man kommunicerar vid bemannade raket-uppskjutningar.
Det är ett nyansfattigt ljud, låg dynamik, men fortfarande med god uppfattbarhet. Man väljer detta eftersom man får lite säkrare ljudöverföring under en längre tid, vid kraftiga störningar typ vid passage genom atmosfären.

7

Sv: Hur monterar man dubbla Net1 riktantenner?

Vad tros om att använda en helixantenn på den sändande sidan av en 4G router i de (i och för sig ovanliga) fall där SINR och RSRQ varierar snabbt och kraftigt? EnodeB sänder linjärt polariserat över sina +-45 polariserade antenner. Har man hor/ver polarisering på sina egna antenner förloras i alla fall 3 dB, lika mycket som förlusten med en helixantenn. Vitsen är att med den cirkulärt polariserade (axiala) helixantennen förloras aldrig mer än dessa 3 dB medan en linjärt polariserad antenn som råkar sitta rätt placerad vid fading kan vara 90 grader felpolariserad varvid ingen signal tas emot, den andra antennen kanske har rätt polarisering men där råder just då fadingminimum, dvs svag signal.

Vid mottagning använder routern båda antenningångarna, dvs en linjärt polariserad antenn och en helixantenn. Vid hor/ver montering av routerantennern som brukar rekommenderas på avstånd från basstationen så finns ändå ingen decoupling pga skild polarisation. För övrigt kan MIMO fungera i alla fall om SINR är mycket bra. Avståndet mellan antennerna kan också spela roll för att åstadkomma decoupling.

enligt erfarenhet är det tydligen svårt att komma upp i över 15dBi gain med en enkel helixantenn. en ganska vanligt konfiguration är fyra stackade i en fyrkant. Det skulle då kunna ge ca 20 dBi för vilket det annars krävs en parabol. 
Det finns mycket artiklar om helixantenner. De är populära för videolänken i FPV-flyg eftersom reflekterade signaler inte tas upp pga växlat rotationsplan. Även för GPS används cirkulär polarisation för att släcka ut reflexer. I mobilsammanhang är basstationens antenner linjärt polariserade och någon utsläckning av reflekterad signal av det skälet bör inte äga rum.

Om det finns en rotatorisk komponent i fading bör helixantennen klara det också eftersom den inte bryr sig om den linjärt polariserade signalens plan, alla plan tas emot lika. 

helixantenner är mycket bredbandiga.

Om man lindar en tråd runt ett rör påverkar den dielektricitetskonstant materialet i röret har. Antennens frekven sänkls i förhållande till luft,

Det vore kul om någon hågad hembyggare ville testa en helixantenn på t ex 800-bandet.


Lite artiklar

http://users.ece.gatech.edu/~az30/Downl … ission.pdf

1280 Helix för videolänk i FPV

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1377791

En helix för 868 MHz

http://www.winklerantennenbau.de/heli868.htm

Några från wimo.de

http://www.wimo.com/helix-antennas_e.html

Bra tysk dimensioneringssida

https://de.wikipedia.org/wiki/Wendelantenne

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Hur monterar man dubbla Net1 riktantenner?

Det finns ingen vinst med någon särskild polarisation om miljön är ett svårt hopkok av reflexer utan någon direkt-signal.
En vänster-cirkulär antenn kan undertrycka höger-cirkulär signal, likväl som en horisontal-polariserad antenn undertrycker vertikalt polariserade signaler i samma grad.
Praktiska mätningar brukar visa på att för linjära signaler dämpas vertikal polarisation mindre än horisontal polarisation i många miljöer med kraftig fading och avsaknad av direkt signal i någon riktning. Det kan vara skog där trädstammar agerar polarisations-filter eller stadsmiljö där metall-strukturer typ elledningar, gatljus-stolpar agerar reflektorer medans huskroppar i betong till viss del agerar både absorbent och reflektor för alla polarisationer.

Att använda antenn med kraftig riktverkan är sällan fel, om utrymmet finns, men i komplex miljö kan det vara svårt att få förväntat gain. Cirkulärt polariserad antenn tillför sällan något som man inte bättre kan uppnå med en linjär-polariserad antenn.

Möjligt gain för axial helix eller relativt linjärpolariserad Yagi av större längd handlar mycket om hur man kan hantera förluster pga radiatorernas utformning. Av egen erfarenhet, bägge antenn-typerna är svårare att hantera med ökande frekvens då mått blir mer kritiska och radiatorernas tjocklek blir mer betydande relativt våglängden om man ska ha mekaniskt stabil lösning.
För själv-byggare är helixen betydligt svårare att komma i närheten av förväntat resultat om man saknar mätresurser.
12 dBi uppmätt gain för en helix är inte helt lätt att uppnå ens med kvalificerade mätinstrument, men en Yagi med det gainet bygger jag mha tumstock.

En mer intressant antenn för självbygge är korspolariserad Yagi som är en flexibel design som kan behovs-anpassas på flera sätt även efter att antennen byggt.
Den kan ges hög polarisations-diversitet även i mer komplexa miljöer och man kan i efterhand välja en mängd olika driftmoder, linjärt h/v eller valfri cirulär polarisation enbart genom att skifta kablar.
I princip är det omöjligt för två antenner placerade med tillräckligt stort avstånd från varandra för att inte lasta varandra att uppnå hög polarisations-diversitet om inte omgivningen är absolut polarisations-homogen,  men när dipolerna sitter på samma bom kan man fintuna för maximal polarisations-isolation. Bättre än så blir det inte.
Antenntypen är lätt att utvidga i efterhand genom att lägga till längre bom eller stacka med flera liknande antenner.
Eftersom den är lättbyggd för höga gain är den mycket populär bland EME-amatörerde som kommunicerar på detta sätt. EME står för "earth-moon-earth". Det långa överföringsavståndet, 2 ggr avståndet till månen, gör att sträckförlusterna blir mycket stora.
För mer jordnära bruk kommer helix-antenner mer till sin rätt när det finns optisk sikt. Dess symmetriska strålningslob gör den populär både på satelliter och som markföljande antenner som då klarar en lägre elevations-vinkel då den undertrycker markreflexer, vilket annars ger problem med t.ex linjär Yagi-antenn. Vid punkt-till-punkt wifi med optisk sikt är den också ett populärt alternativ till främst parabol-antenn.

Helix-antenner ska helst inte ha något annat än luft som huvudsaklig dielektrisk-komponent i stommen och särskilt inte nära själva ledaren. Linda helix på vp-plaströr är t.ex. inte lämpligt om man vill nå bra prestanda, men man ser det ofta på amatör-sidor.
Radio-vågor som passerar  material med hög dielektricitetskonstant sänker våglängdens fysiska längd, eller egentligen så är det vågens utbredningshastighet som är lägre än i luft. Det medger kompaktare antenner för antenn-konstruktioner där elementlängden är beroende av våglängden. Nackdelen är att allt material med högre dielektricitetskonstant också har högre resistiva förluster relativt luft, så antennen blir mindre effektiv. En tillämpning där man anser fördelarna med reducerad storlek överväger den reducerade prestandan är för t.ex. inbyggda GPS-antenner, sk patch-antenner med keramisk kärna med hög dielektricitetskonstant. Värden för e i området 20-40 är vanliga. Keramiskt material med högre e-värden finns men förlusterna ökar och antennens bandbredd blir då hårt reducerad.
För helixens del, med plaströr som stomme kommer det bli en del av antenn-strömmen som utbreds relativt luft, medans en annan del bromsas i utbredningshastigheten av plastens egenskaper. Dessa bägge olika utbredningar kommer i slutänden att delvis arbeta mot varandra eftersom de får olika faslägen i sin utbredning.

9

Sv: Hur monterar man dubbla Net1 riktantenner?

Mycket intressant. Om man bygger en korspolariserad yagi (för t.ex 450 eller 800-bandet) är det både bekvämt och stabilt att göra bommen av fyrkants aluminiumprofil, borra in direktorerna (typiskt 5 mm aluminiumstång) i denna och fixera dem med lämpligt epoxilim - långtidshållbarheten bli förbluffande god (jag har använt metoden på flera hembyggda vanliga yagis). Vid korspolarisering och denna monteringsprincip kommer dock direktorer, dipol och reflektor för de båda polarisationsplanen att ligga förskjuvna från varandra i antennens längdriktning med i princip godstjockleken på elementen. Om jag fattat rätt borde detta dock inte spela någon roll - eller ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

10

Sv: Hur monterar man dubbla Net1 riktantenner?

Hur kopplar man bäst samman de båda korspolariserade yagiantennerna på en gemensam bom för att uppnå cirkulär polarisering?

Här är en del intressanta bilder

https://www.google.se/search?q=cross+po … F8jmQsM%3A

Mitt tankeexperiment med en cirkulärt polariserad antenn var att det kanske kan förekomma fading med en polarisationskomponent. Problemet är att den fading som är aktuell i 4G sammanhang är snabba förlopp som inte går att se med annat än speciell mätutrustning med millisekundupplösning - om ens det räcker.

Men det vore kul om någon testade med en korspolariserad yagi som kopplas för cirkulär polarisering. Funkar det inte så är det i alla fall en bra mimo-antenn. Det kanske t o m är mest praktiskt att komplettera en köpt yagi.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Hur monterar man dubbla Net1 riktantenner?

Ja här fanns ju förlagor......   
Allvarligt talat en väldigt intressant sida som dock behöver ägnas lite tid. Men jonasolofs fråga kvarstår - ännu.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

12

Sv: Hur monterar man dubbla Net1 riktantenner?

Biblioteket (!) kan på fjärrlån plocka hem Karl Rothammels "Antennenbuch"
(fanns fortfarande nå't ex. från 1984 för några år sedan på svenskt bibliotek)
Då utgiven på Deutsche Militärverlag (DDR) ISBN 3-440-04791-1

Det här var en klassiker redan på 60-talet tillsammans med ARRL handbook  - båda flitigt citerade i antennberäkningssammanhang.
"Antennenbuch" utges fortfarande - 13:e upplagan ca. 600:-
Exempel på Kreuz-Yagi
http://i.imgur.com/cAzfrHg.jpg

13 Senaste redigerad av E Kafeman (2016-02-26 10:23:50)

Sv: Hur monterar man dubbla Net1 riktantenner?

Fading i en statisk miljö, typ fast antenn, någorlunda vindstilla om skog och inte massa rörliga människor i antennens närhet, då är en död punkt platsen där reflexer från sändaren summeras till noll statisk.
Det sker inga dramatiska förändringar över tid. Graden av utsläckning beror inte heller på radio-protokollet. Det gäller således samma sak för rundradio på FM-bandet, WiFi eller något trådlöst telefon-system. Den döda punkten kan var död för enbart en specifik polarisation, men det är mer regel att är en polarisationsmod dålig går det inte kompensera signal-förlusten genom att skifta polarisation och förvänta sej mer än en marginell förändring på några dB åt ena eller andra hållet. Det förklaras bättre varför det kan bli så längre ned i texten.
Platsen för utsläckning-området är kraftigt frekvensberoende. Skiftar man frekvens något så flyttas det döda området flyttas en liten bit i rummet, men återkommer typiskt till samma plats ett flertal gånger om man söker igenom ett frekvensområde. Flyttningen eller det något kaotiskt återkommande 3D spridningsmönstret av fadade radio-signalens intensitet repeteras återkommande med något mindre än en halv våglängds avstånd.
För att minska dessa problem kan ett radio-system som bygger på ett flertal kanaler/frekvenser lära sej att en viss frekvens för tillfället fungerar dåligt och bör undvikas vid t.ex. frekvens-hopp. Så sker t.ex. i vissa BT-protokoll för att bl.a. undvika kanaler dränkta i WiFi. Sådant kognitivt lärande över stora frekvensområden kommer troligen att så småningom bli  ett protokoll som införs för 5G mer än vad man nu experimenterar med, och kanske ännu mer i 6G, som ett sätt att bättre utnyttja ostörda och obrukade frekvenser över stort frekvensområde. Detta då det i dag är ont om frekvensutrymme, trots att upp emot 90% av frekvensbandet 30-3000 MHz är obrukat och framtidens telefon vill kanske ha upp emot 500MHz kanal-bandbredd för extremt snabb data-överföring. Det finns oändligt med frekvensutrymme uppåt, men det är mindre intressant för annat än relativt korta överförings-avstånd och där optiska sikten finns.
Det är kanske lite tidigt att uttala sej om specifikationen för 6G, ifall det kommer alls, men det är i denna teknik-riktning många tunga namn funderar. Sök "cognitive radio+6G" för mer info.

Har lite svårt att förstå nyttan med att kunna strömma en 4-timmars film på några millisekunder till en mobil-telefon, om 6G nu skulle få 500 MHz kanal-bandbredd. Möjlig förklaring till att tekniken skulle drivas åt detta hållet är att de företag vars ekonomi är beroende av att sälja mobiler till konsumenterna har sålt konserverad gröt förr och är tvingade att försöka fortsätta sälja för att överleva.
Med rätt reklam går det skapa ett upplevt konsument-behov av en mobiltelefon som kan förbruka månadskvoten på sekunden. ;-)
____

Egentligen är det väl slarvigt att skriva om Yagi-antenner, det finns de som kraftigt skulle korrigera mej om jag skrev så i en rapport.
Den som egentligen utvecklade antenn-typen anses vara en som hette Uda och som jobbade med detta som ett utvecklingsprojekt på ett universitet i Japan 1924-26, men hans projektledare, Yagi, var den som signerade patent-ansökan och tog på sej ägande-rollen av antenn-designen.
En av mina arbetskollegor från Japan och som dessutom studerat på samma universitet som Yagi och Uda, anser att antenn-typen bör heta Uda-antenn.  Historiskt korrekt namn anses vara Yagi-Uda-antenn.

Vad gäller korspolariserade antenner så är mindre osymmetri i centrum av antennen pga bommens utförande utan större betydelse, då man kompensera det med avseende på det totala elementets geometri.
Störst problem brukar vara att kablar ska anslutas till flera dipoler som korsar i nära samma punkt, samt evt. behov av balun pga övergång från dipolens balanserade struktur till obalanserad coaxial. Det är viktigt att balansering blir bra och låga reflektions-förluster, vilket annars kan göra antennen mindre ren i sin polarisation.
Nu är det bara två dipoler som korsar i samma punkt så det är inte så svårt att lösa, antenner där tre eller även åtta dipoler korsar i samma punkt är inte ovanligt.

Vad gäller att använda olika koaxial-längder för att fasa antennerna inbördes, för ren cirkulär polarisation gäller 90 graders förskjutning, men det är inget man måste hålla sej till om man inte nödvändigtvis vill ha cirkulär polarisation.

Även 45 grader och noll graders fasning kan vara intressant beroende på vilken typ av diversitet man vill åstadkomma.
Ett för tillfället populärt utvecklingområde är 270 graders fördröjning mellan två dipoler för en form av tids-diversitet och där inbördes antenn-orienteringen 90 grader ger en summa-effekt på 360 grader.

Elliptisk polarisation bör nämnas då det är ett begrepp som har betydelse bl.a. vad gäller möjligheten till att skapa större antal kanaler/lager på en enskild frekvens. Det finns både höger och vänter-cirkulära varianter av elliptisk polarisation och med många olika grader av ellips-vinkel. Detta utnyttjas förutom inom radio-astronomin även i vissa radar och sonar-applikationer för att skapa mer detaljerad information förutom att man  har möjlighet till elektriskt styrbara sök-lober eller radar-svep med fast antenn. Är numera hett ämne för 5G. Man har möjlighet att i dessa  sammanhang dynamiskt justera varje enskild antennens fördröjning fast det sker helt i mjukvara, så det är ingen som behöver justera kabel-längderna för varje enskild antenn manuellt.

Ett annat exempel där man mäter en inkommande signals fasläge relativt ett antal Yagi-antenner är en typ av flygradar, där det sitter ett antal Yagi-antenner i slutet på landningbanan vars uppgift är att hålla koll på flygplans inflygningsvinkel. Dessa antenner finns på så gott som alla större startbanor, väl synliga men få verkar lägga märke till dessa.
Är detta en 5G-array som döljer sej i mörkret?


<Överviktigt att veta -->

Rent linjär eller cirkulär polarisation finns för övrigt inte för antenner mer än som en ideal tanke, alla verkliga antenner, även enkla fristående dipoler, har elliptisk polarisation.
</ Nu kan det glömmas igen.>

14

Sv: Hur monterar man dubbla Net1 riktantenner?

Det ser ut som ett försök att i en ubåt efterlikna spermacetivalens huvud:

"The most likely primary function of the spermaceti organ is to add internal echo or resonator clicks to the sonar echo location clicks emitted by the respiratory organs. This makes it possible for the whale to sense the motion of its prey as well as its position. The changing distance to the prey affects the time interval between the returning clicks reflected by the prey (doppler effect). This would explain the low density and high compressibility of the spermaceti, which enhance the resonance by the contrast of the acoustic properties of the sea water and of the hard tissue surrounding the spermaceti"

Redan i 4G LTE används val av frekvensområde inom band bl a för att undvika interferens.

Här är en billig korspolariserad yagi-uda för 800 Mhz, Bara att ordna matchningen

http://eshop.brennpunkt-srl.de/product_ … ducts_id=1

Det är osäkert om förskjutningen mellan respektive antenn medger cirkulär polarisation. Förskjutningen bör väl stå i förhållande till önskad fasförskjutning, Tyvärr lär den vara risigt gjord enligt foruminlägg.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15 Senaste redigerad av E Kafeman (2016-02-27 11:58:13)

Sv: Hur monterar man dubbla Net1 riktantenner?

Här är reklam för flygradar.
Nuvarande radar på en F-35 består av 1200 individuella antenner med egen sändare och mottagare.
Man kan följa 80 separata föremål i luften på upp till 400 km avstånd, följa och identifiera rörliga mål på marken, ge närmast fotografisk 3D markkontur
samt kan piloten använda radarn för att ringa hem, då den även utgör flygplanets bredbands-lina. Allt samtidigt.
Radarn arbetar över stort frekvensområde där ingen av de 1200 enheterna arbetar på samma frekvens och varje enhet byter frekvens slumpmässigt efter varje "ping". Det gör att det inte finns någon radar-signatur som visar planets egen existens.
Radarn arbetar kontinuerligt i tre olika moder, aktiv, passiv och indirekt. Indirekt mode är intressant eftersom stealth-plan har svårt att dölja sej för sådan radar.
Antennerna behöver inte mekaniskt svepa för sökning som i äldre stridsplan vars parabol som bäst kunde svepa och tracka ett eller två objekt inom en rätt snäv vinkel framåt.
Nu övervakass elektroniskt mer än 180 grader kontinuerligt.
En nackdel är att varje del-antenn behöver mycket cpu-kraft, ju mer ju data-kraft, ju mer information kan arbetas fram.
Beräkningsskraften är i stil med bättre hemdator. För varje antenn.
Denna radarn anses så värdefull att man låter den uppta stor del av flygplanet. Själva antennen väger  nästan inget men bakomvarande utrustning kostar fler hundra kilo, vilket är mycket dyrt i sådana här sammanhang.
Exakta prestanda för dessa radars är okänd och i ständig utveckling. USA/Frankrike/Ryssland är de som har värsta grejorna.

Det glider rejält från ämnet "Net 1-antenner". För att återknyta, när dessa flygplan pensionerats kan man hänga upp dom i träd så att de kan de agera i Net1's 5G-system då all teknik i princip redan finns på plats i flygplanet.
Återigen har teknik utvecklad för militära ändamål givit civila spin-offs.
Integritets-frågan, när telebolagen vet exakt var vi befinner oss får en intressant twist.
Dryga tele-abb.kunder med obetalda räkningar fixas på sekunden mha av trackande misil, fast även detta finns delvis redan i form av militära drönare som spanar mobil-signaler på sådana personer som USA vill stryka ur telefonkatalogen, så det är mest hur tekniken ska överföras till civilt bruk på ett snyggt sätt, hur man ska kunna få civila till att frivilligt bära mål-sändare. Någon klyftig millitärstrateg kom på, "låt oss kalla det 5G" smile .