1

Tråd: AVM långtidsgraf visar inbördes påverkan av annan antenn

AVM-routrarna har en ny fw version på gång 6.40. Användare testar betaversionen.

Ospel har en AVM 6840 ansluten till  logpeiodiska antenner. 6 meter bakom satte han upp en liten antenn bredbandsantenn ansluten till en avm6820. Långtidsgrafen  viaar kraftig påverkan på RSRQ på 6840 som upphör när han tar bort antennen bakom. se inlägg efter 15 februari.

http://www.lte-anbieter.info/lte-forum/ … #post47794

Det finns nu möjlighet att dokumentera hur 4G-förbindelsen fungerar över tid. Det som saknas är möjlighet att även dokumentera snabba förlopp. Mätningarna sker knappt en gång per sekund. Möjligen begränsar processorbelstnimg.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: AVM långtidsgraf visar inbördes påverkan av annan antenn

Av diskussionen på anbieter-info att döma ser 6.40 definitivt intressant ut. Veckografen kan bli ett mycket bra tillhygge mot trilskande/blåljugande operatörer vid felsökning. Än mer fascinerande är dock att AVM vidareutvecklar mjukvaran så grundligt till en så förhållandevis "gammal" routermodell vilket bekräftar att ett välutvecklat grundkoncept som t.ex 6840 kan hänga med i många år om bara tillverkaren vill och inte bara är intresserad av att ständigt kränga nya och "förbättrade" modeller. Vore trevligt om andra tillverkare också månade om sitt varumärke och inte bara ständigt snubblade på sina egna ben när det går för fort.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3 Senaste redigerad av jonasolof (2016-02-17 13:18:18)

Sv: AVM långtidsgraf visar inbördes påverkan av annan antenn

AVMs firmware gäller alla deras modeller, f.n. fyra med LTE, sedan beror det på hårdvaran vilka ytterligare finesser som kommer med. 6840 är fortfarande den mest kompletta hårdvarumässigt. 6820 med cat4 och 2G, 3G är bra men de har bantat bort för mycket för att den ska vara en topmodell. På adsl-sidan följdes topmodellen 7390 av den ännu vassare 7490 men firmware utvecklas ändå för båda i jämna steg. Det här tillvägagångssättet gör användarna mycket trogna. Sådant kan netgear, huawei m.fl. strunta i som säljer via operatörer vilka har egna prioriteringar och ger sina kunder ett minimalt utbud av mestadels medioker utrustning som routrar utan möjlighet till bandval, endast en kontakt för yttre antenn osv.

Med den nya fw-versionen utvecklar AVM nu gränssnittet som automatiskt anpassar sig till smartphones men fortfarande är lättöverskådligt och lättförståeligt. Vidare tror jag att man slår ihop den tyska språkversionen med den internationella vilket är bra eftersom uppgraderingarna då kommer snabbare. Sedan är det inte bara buggfixar utan oväntade nyheter som förbättrad voip, avståndsangivelse till mast, fönster för antenninställning (båda!) och nu veckografen.  När kommer nyheter på B593-u12?

När ägde du en huaweirouter för eget bruk sist?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: AVM långtidsgraf visar inbördes påverkan av annan antenn

Täckningskartor kan vara mycket intressanta och ofta ställa frågor. Häromdagen råkade jag titta på Telias karta över 4g och närmare bestämt över Vänern där den lilla ögruppen Lurö förhållandevis nyligen fått en 4G-bas på 800. Basens täckningsområde är ganska litet, sannolikt för att begränsa interferensen eftersom täckningen för omgivande fastlandsbaserade basar når ganska nära den lilla ögruppen. Men - täckningsbilden är inte den traditionella med tre lober utan antyder sex radiellt jämnt fördelade. Vore intressant höra om någon kan kommentera detta eller om det bara är jag som ser lobspöken...

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

5

Sv: AVM långtidsgraf visar inbördes påverkan av annan antenn

Lurön ligger mellan Vänersnäs och vad nu halvön heter på västgötasidan. Till skillnad från andra basstationer på öar som har tre sektorer verkar den här ha sex. Men det är inget konstigt i och för sig, sådana smalare basstationsantenner finns. Telia har anledning att se upp med interferens över vatten. Kalmarsund är en enda soppa av interferens. För några år sedan registrerade min Nokia Lumia 920 åtta stycken teliaceller på 800 MHz vid Stora Rör. Telefonen fick ingen kontakt ändå, troligen på grund av för dålig SINR. Först när jag ställde mig bakom ett hus fick jag kontakt med en mast som jag visste låg en bit in på Öland.

För att återgå till Ospels registrering kan man undra hur antennen bakom kunde störa.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av danne (2016-02-18 09:02:41)

Sv: AVM långtidsgraf visar inbördes påverkan av annan antenn

FW uppgraderingarna har släppts samtidigt (Tysk/INT) de två senaste gångerna. OS 6.30 fungerar helt underbart även med TRE, de dagliga nedkopplingarna efter ca:23h45min märks inte alls. Förvisso ett nytt IP, men inga avbrott. Verkar fungera som en vanlig "förnyelse" växlar på samma sekund.

Ska lägga upp en bild på loggen nästa gång jag stoppar i TRE's simkort. Märkligt att TRE själv aldrig haft någon hårdvara som klarat detta, mig veterligen.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

7

Sv: AVM långtidsgraf visar inbördes påverkan av annan antenn

I Belgien får man gratis med en VDSL/TV box BBox3 med 2,4 och 5 GHz wifi när man har abonnemang. Men många tycker att boxen är så trist och stängd att de köper AVM adsl routrar för drygt 200 euro i alla fall för TV och telefoni inkl voip. Funkar perfekt. Jag har två 7390 i gång här liksom en till 7390 med Telia adsl på Öland. Även här finns mycket signalinfo om adsl-förbindelsen så man kan se om något funkar dåligt. Plus att man kan ställa in på nivå för högsta tillförlitlighet eller högsta fart. AVM spelar i en liga för sig.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.