1

Tråd: Finns det en enkel Mimo antenn till min MF93D med Telenor?

Hej

Har problem med låg bandbredd på mitt mobila bredband med mf93d hos Telenor. Jag har mycket lite kunskap så jag sätter värde på enkla och handfasta råd som kan ge mig bättre bandbredd. (Idag pendlar den mellan 3-10 MBit)
Gjort återställning av routern och uppgraderat till senaste versionen.
Prövat 2 mimoantenner från Kjell&Co (Diablo artnr 30068 och Macab artnr 30144) men ingen förbättring.

Bor i Bromma Stockholm så det borde finnas högre bandbredd tycker jag.

Någon som kan rekommendera en bra antenn?

Peggen

2

Sv: Finns det en enkel Mimo antenn till min MF93D med Telenor?

Vilket band fungerar bäst din MF93D. Testa med att låsa den på 800, 900 och 2600 och se var du får bästa SNR på information>nätstatus.

Ge RSRP, RSRQ och SINR. Notera även PCI.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Finns det en enkel Mimo antenn till min MF93D med Telenor?

Hej,

Är inta så bra på det här, men jag har för mig att Telenor support sa att frekvensen bara omfattar max 900 MHz och låste på det. Nätstatus är SNR 7.8, RSRP -95, RSRQ -9, SINR 8.8, PCI 457

Räcker siffrorna?

Peggen

4

Sv: Finns det en enkel Mimo antenn till min MF93D med Telenor?

Min erfarenhet är att antennens (ev. routern utan externa antenner) placering spelar oerhört stor roll.

Har provat på många ställen och inom en fönsterrutas storlek skiljer det 20-30 Mb/s i bandbredd beroende på antennens placering!

Prova att flytta antennen i steg om ca 1/2 våglängden (för 800 MHz ca 19 cm och för 2600 MHz ca 6 cm) och testa bandbredden.


/Östen

3's 4G

5

Sv: Finns det en enkel Mimo antenn till min MF93D med Telenor?

det räcker med att söka bästa SINR. den placeringen bör också ge bästa fart. Bra att du har en MF93D, den ger värdefulla mätvärden. Men får du verkligen både SNR och SINR? Det får inte jag med mina två äldre telenormärkta MF93D

Båda antennerna har ljughöga värden på förstärkning och långa kablar med höga förluster. Kjell & Co har inga bra antenner. Basta.

den här antennfoten har kortare kabel.Du behöver pigtails för SMA till TS9 övergång men det har du förmodligen redan.

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator … imo-p94785

För 900 MHz med MF93D har jag testat 900 spröt från trådlöst.se

http://www.tradlost.se/shop/RubberDuck- … 3-dBi.html

de funkar förmodligen något bättre än de spröt du har.

Men dubehöver betydligt bättre antennförstärkning för att komma upp i fart. SINR bör närma sig 20. Om det finns mkt interferens från andra celler kommer det inte att gå. Du bör absolut låsa din router på 800 och 2600 också för att se om det kan funka bättre. Håll routern utanför fönstret också för att få in signaler från flera håll. du låser i inställningar med routern frånkopplad. Du kan också göra en manuell nätsökning för att se om det finns signal på andra band.

När väl bästa band identifierats eller bra kandidaterfåtts fram är det dags att optimera antenn. en väsentlig fråga är om du kan använda riktantenn vilket förutsätter någorlunda fri sik mot mast, i alla fall inga hyreshus framför fönstret.

Ibland är det bättre med en svagare men ostörd signal på ett annat band, t ex 800, än starkare på 900.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Finns det en enkel Mimo antenn till min MF93D med Telenor?

jonasolof,

Du har rätt om SNR och SINR, jag ser nu bara SNR i status(måste ha blandat ihop dom). Frågan är var man hittar SINR-värdet eftersom det verkar vara så vitalt i antennoptimeringen?

För att låsa frekvensen så skriver du att router ska vara frånkopplad. Jag måste erkänna att jag inte vet hur man kopplar från och till, den automatansluter sig ju direkt?

Har du funnit någon mer omfattande manual än Telenors snabbstartsguide?

7

Sv: Finns det en enkel Mimo antenn till min MF93D med Telenor?

SINR och SNR används synonymt så slipper de att förklara att I står för interferens. I MF93D och många andra står SNR. AVM som är tysk ingenjörsglädje visar SINR men kallar antenningångarna för 1 och 2 istället för det korrekta Rx0 och Rx1. Som Einstein lär ha sagt, man kan inte förenkla så att det blir oklart.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Finns det en enkel Mimo antenn till min MF93D med Telenor?

jonasolof

Tack för dina råd. Jag kan nu se
- Har i princip bara tillgång till 900 och 2600 MHz. 900 går som tåget SNR 8-19 medan 2600 har dålig täckning (telenor bekräftar) SNR 1-7.
- Kör nu med 900 låst och jag har redan "vunnit" 1-2 staplar
- Går nu runt med routern samt en tredje variant av 4g-antenn, en Panorama Portable. Man lovar 2-3 dB och vi får väl se
- Vad säger du om lämplig rundstrålande? inomhusantenn för 900 MHZ? Det ser ut som ditt förslag igår med pinnar och antennfot  var helt rätt eller?
Hälsning Peggen

9

Sv: Finns det en enkel Mimo antenn till min MF93D med Telenor?

Panorama-antennen tror jag funkar ungefär som 900-spröten eller något sämre. Den har riktverkan trots att det sägs att den är rundstrålande. Även 900-spröten ställda i 90 graders vinkel har rikverkan tvärs planet genom de båda spröten.

Man använder helst inte rundstrålande antenner vid fast installation. När du reser kan du ta med de långa spröten från den första foten och sätta på den av mig rekommenderade med kortare kabel. då funkar det även på andra band.

du borde pröva en mimo riktantenn, frågan är bara vilken eftersom det är 900. Det finns en dyr poynting flerbandsantenn men den ger max ca 10 dBi. Forumdeltagaren Volmar gjorde en egen riktantenn som vekar ha blivit lyckad.

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 202#p64202

du närmar dig max fart då du har dubbla antenner och SNR är drygt 20.

wifi sänker farten något. man kan koppla MD93d via USB till en tplink MR3420 och få både starkare wifi och LANutgångar

PS Telenors variant av MF93D som även visar SNR är en mycket behändig router/hotspot som kan vara svår att ersätta. Var rädd om den. Jag har använt mina i Baltikum och Polen, Tyskland, Frankrike, Belgien, Holland,  Rwanda, Marocko mm. funkar fint och en sak som också är bra att den ofta plockar fram APN av sig själv från ett isatt simkort bätte än andra routrar och smartphones. Oftast kör jag voip från smartphone via MF93D för att få bättre SNR och förbindelse.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.