26 Senaste redigerad av HBV (2016-02-04 19:46:00)

Sv: riktantenn problem

Hej alla!

Kontakten på routern heter TNC (det sitter hane på kabeln).
Adapter FME-TNC finns på ELFA.

27 Senaste redigerad av mattiaxen (2016-02-05 00:51:58)

Sv: riktantenn problem

Kannon. Behöver man några speciella verktyg att bygga ihop kabeln? Kan någon här göra 2st sådana kablar med 1 adapter då jag har en? Eller kan jag ha kvar min net1 antenn och bara köpa en? Förslag? Och är antenn som jag länkade till bra?

28

Sv: riktantenn problem

Antennen du länkade till är bra enligt Vox Medievalis som har stor erfarenhet. Det finns ofta färdiga längder med koaxialkabel med FME i båda ändar. Den typen användes i bilinstallationer hintill för tio år sedan då folk började används ficktelefoner och nöjde sig med sämre funktion i bil. Det finns vanlig RG58 och bättre med låg förlust. Ska man ha riktigt bra kabel är den tjock och då går inte FME kontakterna på utan man får ha adaptrar. Vanliga kontakttyper är SMA, FME, BNC, TNC och N. TNC är samma som BNC förutom att BNC har bajonettfattning, inte så bra utomhus. Mellan dessa typer - honor och hanar - finns adaptrar att köpa i miljontal.

Hur många element har den antenn du redan har?

Hur lång kabel kommer att behövas?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

29

Sv: riktantenn problem

Hej. Jag kan inte posta länk till antenn som jag har. Det är net1 stora. Kabel längden beror på om jag kan satta den ny på skorstenen eller inte. Jag prövade den jag har på skorstenen men fick sämre fart där. Så på hus knuten behöver jag 10m och på skorsten 5m. Jag kanske skulle pröva 1 ny och sätta den på skorsten en och ha kvar den gamla på gaveln?

30

Sv: riktantenn problem

Nu har jag beställt antenn. Kabel och adapter, tråkigt nog fel adapter?   Är det någon som har eller har möjlighet att via butik köpa en adapter till mig? Kollade på elfa 49kr kostade den men med frakt 200kr. Tycker jag är dyrt. Jag behöver en sma hona till tnc hane.

31

Sv: riktantenn problem

Kjell&Company har lösa kontakter om du vill tillverka en adapter-sladd själv.

Annars är ju ebay ett billigt ställe men då tar ju leveransen 2-4 veckor....

Se upp bara med om det skall vara RP (Reverse polarity) eller "vanlig"!
Denna är "vanlig" för ca 15 kr direkt hem i brevlådan (efter 2-4 veckor....):
http://www.ebay.com/itm/TNC-Male-Plug-t … SwQJhUbbHV


/Östen

3's 4G

32

Sv: riktantenn problem

Får magsår och hjärnsläpp på alla kontakter? Köpte kabel och en tnc hane adapter.  Kabel 10m med sma kontakter? Fick hem allt från Conrad.  Men tnc till sma var fel? Orkar inte skicka tillbaka. Den heter tnc hane to sma hona? Honan ser ut som hane alltså pigg i mitten? Tnc pluggen ser ut som en hona igen pigg i mitten?  kabeln ser oxå ut att vara lite skum om man kollar på sma kontakter?  Jag kan inte infoga bilder?

33

Sv: riktantenn problem

SMA-adapter reverse SMA Reverse hona - TNC Rev hane BKL Electronic 419414 1

Adapter från Conrad

34

Sv: riktantenn problem

WiFI-antenn Förlängningskabel Goobay [1x RP-SMA hane - 1x RP-SMA hona] 10 m Svart

Kabel från Conrad

35

Sv: riktantenn problem

SMA male connector - 20 cm RG-58 cable - FME female connector

Denna adapter är från antenn leverans.

36

Sv: riktantenn problem

Vad betyder "från antenn leverans"?

du ska inte använda något för wifi för de har omvända kontakter (RP- reverse polarity. ett dumt gammalt amerikanskt påfund för att hindra folk att ha för effektiva antenner som fanns att få tag i billigt)

det är snurrigt med kontakter tills man lärt sig.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

37

Sv: riktantenn problem

Från antenn leverans är den kontakten som jag skulle få med antenn då jag beställde? 

Så kabel jag beställde från Conrad kan ja inte använda?

Vad ska jag ha för kabel?

Kan någon göra en?

38

Sv: riktantenn problem

Den bedtällda kabeln från Conrad är fel. Det går i och för sig att använda den om man sätter adaptrar för övergång från reverse polarity i båda ändar men då ska du hitta dessa också. Googla och läs på om reverse  polarity etc.

Allt finns att köpa på nätet, t ex wimo.de men även i Sverige. Kolla tradlost.se också. Elfa har allt men är en proffsbutik med straffpris för små leveranser till privatkunder.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

39

Sv: riktantenn problem

tror att det blir enklast för mig att köpa kontakter för klämning och klipper bort de befintliga på kabeln jag köpte från conrad?
är det ett måste med vertyg för att klämma dit kabeln? eller löser man det utan?

40

Sv: riktantenn problem

För att montera kontaktdon på koaxialkablar med klämning (rätt svensk term är pressning resp. crimpning på engelska) måste Du ha en crimptång vars käftar är exakt avpassade för det använda kabeldonet och gärna ha gjort det några gånger förut....

Det finns också bra skruvanslutna kontaktdon för praktiskt taget alla koaxialkabeltyper där man låser/pressar fast skärmen med diverse hylsor, skruvringar och o-ring för tätning men där  innerledaren fortfarande måste lödas. Sammantaget har denna kontaktdonstyp fördelen av att man slipper skaffa svindyra (åtminstone för lite grövre kabeltyper) pressverktyg och dessutom kan återanvända donen (eventuellt efter byte av mittstiftet) men nackdelen är att kontaktdonen blir klumpigare (robustare !). Lödningen av det ibland millimetertjocka mittstiftet är dock, liksom skalning och justering av skärmen, ett precisionsarbete (ibland med förstoringsglas á la sybord !) som man nog inte bör ge sig på om man inte har hyfsad lödvana från t.ex kretskort.

Både vid crimpning och skruvmonterade/lödda don bör man definitivt motståndsmäta kabeln och donmontaget för att garantera att ingen kortslutning eller kraftigt försämrad isolation skett vid monteringen. Om inte lödningen sker snabbt kan innerledarens mantel smälta punktvis med kortslutning som följd vilket man sällan ser med blotta ögat..

Enklast är nog att beställa kablar med konfigurerade kontaktdon efter önskemål. Det finns flera seriösa - och (liksom för antenner) ännu fler oseriösa ! - företag på nätet som har bra konfigureringssidor (klicka och kryssa) för exakt det man vill ha (t.ex  wimo.de) men då måste man förstås veta exakt vilka don och kabeltyper man vill ha. Fast det här gäller ju också för antenner.

Lika lite som man skall ta ekonomisk rådgivning från den bank man har sina bankaffärer hos lika lite skall man lita på de råd man får från den som säljer de antenner och routrar man överväger att köpa...

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810