1

Tråd: LTE nybörjare söker lite guidning

Nu är det dags att testa LTE i skogen. Jag fick min E5186s från Telia idag och beställde även en poynting mimo 9db riktantenn.
Utan extern antenn vid ett fönster har jag följande värden:

RSSI:    -75dBm
SINR:    7dB
Fick runt 10/5Mbit på BBK.

Testade med riktantennen grovt insiktad, genom ett öppet fönster, skakiga händer, då gick det att få upp hastigheten till 28/12Mbit! Verkar ju helt klart lovande!
Dessutom regnade det ganska kraftigt vid testet. Jag har 10km till sändaren.


Ska SINR och RSSI vara så lågt som möjligt?
I telias interface så kan man inte se RSRP eller RSRQ.
Vilken av RSSI och SINR ska man prioritera vid intrimning, eller följer båda värdena varandra alltid?
Ska även testa Tele2 och Tre 4G. Det blir företags-abbonemang, kostar skjortan men då blir inte trafikgränsen några problem..

Telia max-abonnemang ger 200GB, Tele2 500GB, Tre 500GB

2

Sv: LTE nybörjare söker lite guidning

prova dej fram genom att rikta och köra bredbandskollen ,samt spelar du kolla ping , du kan få joxa en stund för att få till det

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

3

Sv: LTE nybörjare söker lite guidning

SINR bestämmer farten och ska vara högt positivt värde. RSSI betyder sammanlagd signal från en eller flera celler. Värdet är negativt, men signalen är starkare närmare noll. Sammanlagd stark signal från många celler innebär störande interferens vilket sänker SINR och farten. RSRP visar signalstyrka från uppkopplad cell men det är ändå bättre att maxa på SINR. Bäst är om man kan optimera på båda antenningångarna med separata mätningar, men det går bara med AVM-routrar.

Går man på SINR behöver man inte kolla fart mot bredbandskollen eller speedtest.net för sambandet är linjärt.

Mimo är svårare att kolla eftersom vi inte får något mått på decoupling mellan dataströmmarna/physical channels. Återigen hjälper AVM men inte hela vägen. Mimo är inte allt eller intet, dubbla dataströmmar eller bara en. Här är fart bästa måttet t ex när man testar polarisering. Åtskillnad i SINR mellan antenningångarna är också en bra parameter. För varje sändarantenn (av de två) ska man sträva efter ett så högt värde som möjligt -även om värdet blir lägre på den andra antenningången.

Lattjo att telia nu visar SINR men inte RSRP eller RSRQ. Omdet bara finns en dominant cell är RSSI intressant, annars inte. Routern behöver själv RSSI  för att mäta SINR.

Huawei gör routrar åt operatörer. Dessa vill inte att kunderna ska ha för bra koll för då uppstår
bara en massa optimeringsfrågor som belastar support.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: LTE nybörjare söker lite guidning

ladda ner LTEwatch för din huawei så får du mer info och kan ändra frequenser mm.
Det går även att flasha om routern till Huawei original firmware.
Med vänlig hälsning Wikings1

Fiber 1000/100  Router Netgear R7000 med Merlin XWRT for the R7000

5

Sv: LTE nybörjare söker lite guidning

Va vinner man på att ladda ned original firmeware? Vilka är skillnaderna?

det finns två versioner av LTEwatch, en för Huawei och en för AVM. Den senare funkar inte med fw 6.40 men det spelar ingen roll för LTE watch tillför knappast något som inte AVM-routern visar själv.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: LTE nybörjare söker lite guidning

Man får mer funktioner i menyerna.
Men nu har jag inte sett Telias menyer.

Fiber 1000/100  Router Netgear R7000 med Merlin XWRT for the R7000

7

Sv: LTE nybörjare söker lite guidning

Om du listar vilka mätvärden du ser i originalet kan väl Markan lista vad hans ser.


Visar band eller EARFCN

Visas PCI och Global cell id

Visas SINR/SNR

RSRP
RSRQ
RSSI

MIMO eller diversity

Opeatör

nåt mer?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av Markan (2016-02-09 23:02:30)

Sv: LTE nybörjare söker lite guidning

Denna info får jag i Telias FW (utan antenn)

Device name:    E5186s-22a
My number:    Unknown
Hardware version:    CL1E5175HM
Software version:    21.302.01.00.07
Web UI version:    16.100.02.00.03
MAC Address:    C8:51:95:9F:15:35
WAN IP Address:    78.79.48.78
PCI:    448
CELL_ID:    26614028
RSSI:    -77dBm
SINR:    8dB
Band:    20

Mycket bra info om SINR, då ska jag fokusera på att få det värdet så högt som möjligt. Skönt att slippa testa med bredbandskollen hela tiden. Resultatet där beror ju på belastningen som ligger på sändaren i det ögonblicket
När jag testade med att rikta antennen ut genom ett fönster så fick jag SINR på 17. Bra hastighet, runt 42/20Mbit.

Har testat LTE watch nu också, trevlig applikation, gillade speciellt Big Mode när man ska jaga sändaren.
Imorgon ska jag även testa Tre 4G, men den sändaren är i en annan riktning och enligt supporten så ligger både deras 3G och 4G mast på en rak linje efter varandra. 4G masten ligger bakom 3G-masten, kan detta bli problem för mig? Något jag ska tänka på som att låsa bandet?

9 Senaste redigerad av Markan (2016-02-09 23:07:54)

Sv: LTE nybörjare söker lite guidning

Vilken max-hastighet kan man få på 800Mhz LTE, 10KM från sändaren? Anledningen till att jag ställer frågan är om det är värt att ge sig ut på taket för att fixa ännu bättre signal. De hastigheter jag får redan med antennen ut genom ett fönster känns ju toppen!

Om den ska upp på taket, fast på en skorsten så kommer jag nog behöva ytterligare 10m kabel, som dämpar naturligtvis.
Hur ska man resonera, bästa möjliga placering fast man tappar mycket i dämpning p.g.a. 10m extra kabel. Eller ska man ha kort kabel som möjligt men med kanske lite mer brus..
Hur viktigt är det att väga in dämpningen i kabeln är väl min egentliga fråga?

10

Sv: LTE nybörjare söker lite guidning

Felet med routern är att du inte kan bedöma om SINR är lågt på grund av interferens eller för låg signalstyrka eftersom den inte visar RSRP. Det går inte att komma upp i hög fart om signalstyrkan är svag även om interferensen är ringa. Med RSSI -77 dBm och SNR 8 ligger nog RSRP kring -100 dBm vilket är svagt.

Kanske att det går att få fram mer info med LTE watch.


Med Telia kan du få ca 40 mbit/s ned för åtminstone tidigare ströp de något. Egentligen går det at få ca 60 mbit/s ned vid 10 MHz bandbredd vilket telia och de andra har på 800. För att få högsta fart behövs SINR över 20 dB. Dit kommer du inte med den flerbandsantennen för des gain räcker inte. För att se möjlig fart testar man med en bra smartphone nära masten, t ex iphone 6 eller samsung 6. Inget wifi inblandat. Jag fick 72 ned och 43 upp, ping 12 ms på 800  MHz i Kigali med Iphone 6 nära basstation, SNR 28 mätt med AVM router. Också tio MHz så cat 4 och 6 gör att det går snabbare.

Kolla vad Vox Medievalis skriver. Han och jag håller på wimo.de 15 dBi panel som bästa antenn för 800. Poynting använder man om man ska koppla upp sig på flera band. Sedan kör du lågförlustkabel.

Troligen är högre läge bättre men man kan inte vara säker. Avgörande är både signalstyrka och närheten till andra celler som ger interferens. Det kan du inte se i huaweiroutern för den listar bara den anslutna cellen.

Du skriver dessutom att det är i skogen. Räkna med att signalen försämras om det kommer till löv till våren. Hur långt är det från huset till skogen? Man får stor signalspridning om skogen är mycket nära och då kan en antenn med bred lob som poyntngantennen vara bättre. Går inte att veta. Måste testas.


PS du har bara gett RSSI, SNR och PCI utan extern antenn. Vad får du med från fönstret?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: LTE nybörjare söker lite guidning

Med antenn får jag, dock inte optimal placering.
RSSI 59 SINR 17 (SINR varierar mellan 14-20)

Skulle varit roligt att veta om MIMO är aktiverat, står varken i LTE Watch eller i Telias FW.
Det är lite skog just i den riktningen som antennen står mot, har ett öppet fält de första 300m. Sedan kommer skogen längre bort. Det är mestadels granskog.

12

Sv: LTE nybörjare söker lite guidning

Ovan SNR  20 är margnalvinsten i fart vid förbättrade värden på SNR fallande även om vinst fortfarande finns. Vid den nivå du har bör det vara MIMO.

Här är en tysk tråd om LTE watch för huawei, även med hänvisning  till det österrikiska forumet som också är bra.

http://www.lte-anbieter.info/lte-forum/ … #post47755

Ställ in antennen med koll på SNR kurvan i LTE watch, vid behov via teamviewer och padda eller smartphone.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: LTE nybörjare söker lite guidning

Om Du behöver använda längre kablar (>5 m) bör Du se upp med kabelvalet; termen lågförlustkabel används oegentligt och flitigt även för kablar med rejäl dämpning eftersom köparen inte förväntas begripa problematiken. Avgörande för kabelvalet vid given längd och given frekvens är - förutom kostnaden -  enbart dämpningen per m vilket är enkelt att få fram om Du söker på kabelbeteckningen (RG58, CLF400 eller liknande).

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

14 Senaste redigerad av Markan (2016-02-10 12:24:58)

Sv: LTE nybörjare söker lite guidning

Tack för all information hittills!

Provade nu igen med Teamviewer och LTE watch. Provade med antennen ut genom fönstret som vetter mot rätt riktning.
Men vid detta mättillfället fick jag generellt sämre SINR-värden. Kanske är det vädret som spökar idag?
I alla fall, vid fönstret i rätt riktning, fick jag:
RSRP -77 SINR 8 RSRQ -6 RSSI -53

Vid andra mätningen från det andra fönstret, där signalen borde studsa en del mot husväggen fick jag
RSRP -83 SINR 13 RSRQ -7 RSSI -61

Sämre RSSI på senaste mätning men bättre SINR, antar att den senaste mätningen är bättre?


Övrig fråga ang.kablar. Det finns poyntings kablar, färdigkontakterade förlängningar med 0.5dB/m dämp.
Om jag har RSSI på -53 idag säger vi (med 5m inkluderad kabel) innebär det då att om jag köper 10m 0.5dB kabel att RSSI hamnar på runt -58dB? (+5dB) Antar att de övriga värdena också påverkas, kan man sia om hur mycket?

15

Sv: LTE nybörjare söker lite guidning

Med kabeldämpning bör RSSI och RSRP påverkas lika mycket men SNR, relationen mellan signal och interferens,  mindre eftersom det är en kvot där både täljare och nämnare påverkas av dämpningen. Tills komponenten N noise i SINR börjar få relativ betydelse, sådär vid RSRP -95 dBm.

SNR och SINR används omväxlande. Egentligen ska det vara CINR för Carriern påverkas inte av trafik i cellen.

Om du har en störande granncell bör du ta reda på i vilken riktning den ligger så att du kan skärma bort den.

En AVM router skulle underlätta för optimeringsförsök på den här nivån -såvida du inte kan lista ut var masterna ligger. Ibland hjälper telias kartor.

Den tänkte användaren av standardmodem ställer upo burken, sätter i simkortet och ägnar sig sedan åt Netflix utan att fundera över optimering.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: LTE nybörjare söker lite guidning

Kablar
vill minnas att Poynting har fast monterad kabel och inte kontakt ? Om så är fallet måste Du använda skarvdon vilket definitivt inte är bra dels eftersom denna kanske ökar förlusten med 0,75 dB (beroende på kontakttyp) dels är svår att få fukttät (om den hamnar utomhus). Flera av de bättre enkelbandsantennerna har i stället fasta uttag, ofta av N-typ, där man enkelt kan ansluta valfria kablar.
Din nettoberäkning på gain är korrekt men på kreditsidan får Du givetvis räkna den ev. högre signalnivån med antennen högre upp som dock knappast går att bedöma utan måste testas.

Generellt är en kabeldämpning på 0,5 dB/m vid 800 MHz) alldeles för hög men allt beror ju på vilket slutresultat man behöver. Själv använder jag CLF 400 respektive M&P:s ultraflex 7plus vilka dämpar 0,13 resp 0,17 dB/m vid 800 MHz trots att jag har distanser på 8,5 resp 1 km till mina resp. basstationer men det är för att få ut i det närmaste maximal signal/transmissionshastighet från redan i sig högförstärkande enkelbandsantenner (Wimo 18707.15DUAL resp. Wimo 18705.12DUAL).
Antennvalen i sig (med små öppningsvinklar) är också gjorda för att både undertrycka interferens från andra närliggande basstationer och därmed minimera risken för annars vanliga basstationshopp vilket är störande vid kritisk realtidskommunikation av typen VoIP. Det här förutsätter dock någorlunda fri sikt mot basarna vilket Du sannolikt inte har och därmed är det sistnämnda argumentet kanske inte lika relevant för Ditt antennval.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

17

Sv: LTE nybörjare söker lite guidning

Instämmer i vad Vox sade. Han är en hängiven optimerare med stor praktisk erfarenhet och kunnande.

Markan, RSSI kan du bortse från eftersom du inte vet hur stor andel av den kumulativa signaleffekt som RSSI visar som
kommer från andra celler än den du vill vara uppkopplad mot. Om RSSI visar starkare signalnivå men SNR skunker visar det bara att andelen interferens ökat -även om också RSRP stigit något så har interferensen ökat mer.

Ibland är fönstret bättre än taket om byggnaden skärmar bort störande celler. Om du vet att masten står framför fönstret kan du pröva att flytta in antennen en dryg halvmeter i rummet. Alltid med koll påSNR. Googla på dominant cell LTE för att sätta dig in i problematiken. Huawei slide share går igenoom mycket.

Man kan kartlägga grannskapet med en bra android 4 G telefon. Se min klistrade tråd under android. Du får en fram en karta med färdvägen i färg och  info om RSRP och PCI och kan identifiera cellerna. Har man en samsung S4 går det att koppla in externa antenner att pejla med.


Din förmodan att regn dämpar stämmer, fr a om regn faller på träd som signalen måste passera.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18 Senaste redigerad av Markan (2016-02-10 20:52:41)

Sv: LTE nybörjare söker lite guidning

Idag var det dags att prova Tre eftersom de erbjuder 500GB istället för Telias 200GB för ungefär samma pris.
Tre sändaren ligger mer i västlig riktning (Telia ligger sydväst) och jösses vilken hastighet det blev!
Utan antenn ansluten fick jag:

RSRP -94 SINR 16 RSRQ -4 RSSI -71
ca 20/15mbit

Med poynting-antenn utanför fönstret, nära fasadväggen:

RSRP -86 SINR 20 RSRQ -5 RSSI -69
64/23Mbit!

Det blir helt klart Tre som jag kommer gå vidare med. Mer data och högre hastighet!
Jag tror att jag nöjer mig såhär, med dessa hastigheter känns det som linan är ganska maxad.
Kommer placera antennen på fasadväggen, inte värt jobbet att förlänga kablar och sätta den högre upp.

Passade på att säga upp ADSL hos Telia och deras IP-telefoni som aldrig fungerade ändå..!

Tack för all hjälp!

19

Sv: LTE nybörjare söker lite guidning

Bra lösning. Mkt nära teoretisk maxfart om jag sade. Där ser man sambandet mellan SINR och fart när samtidigt RSRP är stark så att bruskomponenten inte framträder i SINR.

Tre är nog inte strypt som Telia. Och som sagt, det är inte säkert att du skulle få bättre SINR och marginal benefit i fart genom att flytta antennen högre. Förhållandena mellan RSSI, RSRP och RSRQ vid bandbredden 10 MHz stämmer inte riktigt men det brukar bomma en del med Huawei. SINR 20 är huvudsaken - och farten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: LTE nybörjare söker lite guidning

Fick 102/2 på BBK idag, märkligt hög nedhastighet och väldigt lågt upp. Fel på mätningen?
Gjorde dock om den flera gånger. Men nu på kvällen verkar det mer normalt, 48/23.

Är det ens möjligt med 102Mbit ner på 800Mhz LTE?

21

Sv: LTE nybörjare söker lite guidning

Testa på speedtest.net också. Högst troligen fel på mätningen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: LTE nybörjare söker lite guidning

Här är en lite gammal artikel som visar sambandet mellan SNR (läs SINR) och möjlig DL fart. Glöm snacket på slutet om reläsändare för upplänken, det blev inte av.

http://www.antennasonline.com/main/arti … -capacity/

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: LTE nybörjare söker lite guidning

Se figuren med gul textblaffa för sambandet mellan signalstyrka och brusnivå. Detta är då utan interferens.

http://www.laroccasolutions.com/trainin … ent-in-lte

Vid svag signal sänker redan brusnivån möjlig fart. Därför är antenner så viktiga vilklet inte operatörerna vill att användarna förstår fullt ut. Hualigen om det skulle bli full last från alla.

Fär att få hög fart behövs alltid bättre RSRP än ca -100 dBm vilket kräver RSSI på starkare än ca -75dBm förutsatt att det inte ären massa interferens.

Vid SINR 0 är brus och interferens lika starka som signalen. Om SINR är 10 så är signalen ca tio ggr starkare än I+N och vid SINR 20 så är signalen ca 100 ggr starkare än I+N (om jag inte missförstått, rätta vid behov). Är det en massa master ska man ha bra riktantenn för att man ska få en dominant cell som är 100 gr starkare än resten. Och det är först vid SINR 20 och högre som man får bra fart på grund av snabbast möjliga modulation. Whatsapp och annan voip kräver bättre än SINR ca 6-7 enligt min erfarenhet.

Somnämnt tidigare rapporterar routern inte SINR till basstationen. däremot ett värde CGI som utgår från SINR och från vilket värde basstationen sedan bestämmer modulationshastigheten. Vid dataöverföringen får BLER, bit error rate, inte bli högre än tio procent för då blir det suboptimalt många omsändningar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.