1

Tråd: Net1 kapacitetsbrist ?!?

Vid 4G lanseringen hade jag stabilt 10-16Mbit/s. Nästan dygnet runt.
Nu varierar farten - ibland nära noll, ofta runt 2-4Mbit/s. Pingtider likaså kan bli 1sekund.
Köra fjärrskrivbord mot jobbet blir som att manövrera en farkost på Mars. Gaming blir en katastrof som gör spelare mordbenägna i verkligheten wink

Sen övergången till 4G är IP-telefonin är ren katastrof. Ibland spärrton som kräver att routern startas om, alltför ofta robotröst.
Jag har hyggligt signal/brus och RSSI.
Enligt supporten bör jag testa med riktantenn, trots att jag har mindre än 10km till basen.

Vet inte om jag ska tro på teorin att jag hoppar mellan två sektorer i basen.
Varken modemet eller något i siktlinjen mot basen har ju ändrats,
förutom möjligen då om stormvindar ruckat på antennloberna i masten.
Är det någon som har erfarenhet av detta?

Det största misstanken är fortfarande att "girigheten" gör att man trycker in fler kunder än man borde och därför får kapacitetsproblem - antingen total bandbredd i luften, eller möjligen inkommande WAN-fiber till basen...

2

Sv: Net1 kapacitetsbrist ?!?

De nya locktonerna om "fri surf" och "begränsat antal abonnenter" per cell är med stor sannolikhet orsak till problemen som nu tidvis lamslår vissa basar. Kapacitetsproblem har förföljt Ice/Net1 alltsedan födslovåndorna i januari 2007 men självklart blivit betydligt värre nu när kunderna jämför med andra operatörers nät vilket egentligen inte är rättvist. Att jämföra Net1 med övriga operatörer är som den klassiska devisen om äpplen och päron. Den "obegränsade" surfen är definitivt obegränsad i dubbel bemärkelse eftersom kapacitetsbristen gör att hastigheten stundtals kan närma sig noll och överföringen av stora filer då kan ta oändlig tid. På samma sätt kan realtidskapaciteten därmed omöjliggöra VoIP och gaming. Själv märker jag nu  tilltagande problem med tredjeparts-VoIP vilka under CDMA-tiden - standardmässigt -helt omöjliggjorde telefoni under peaktime men som fram till för någon månad sedan aldrig förekom på LTE.  Övergången till LTE 4G har ändå inneburit en dramatisk förbättring då rev. B - för att inte tala om rev. A - långa perioder gav hastigheter som bara blygsamt var bättre än ett modem över en kopparlina. Kapacitetsbristen ligger tyvärr inbyggd i systemet dels på grund av den begränsade bandbredd PTS beviljat Net1 dels på grund av cellernas storlek och därmed nätets extrema täckning.

Det avgörande och egentliga problemet är dock att blivande kunder förespeglas att man kan använda nätet i princip som vilket annat småcellsnät som helst vilket är en dramatisk överdrift och klar lögn. Under CDMA-tiden hade någon kompetent medlem på detta forum räknat ut hur många abonnenter som, med någorlunda rimliga kapacitetskrav, skulle kunna rymmas inom varje storcell och de var lätt räknade ! Om den uppgiften vore lite mer spridd skulle Net1 sannolikt idag inte ha särskilt många privatkunder som hoppas på t.ex gaming utan uteslutande få förlita sig på M2M-kunder vilket i praktiken kanske skulle resultera i en konkurs vilket definitivt vore synd på en så bra produkt.

En - gärna två - riktantenner, ju kraftigare desto bättre och då talar jag om helt andra antenner än de Net1 säljer, förbättrar givetvis situationen eftersom antennvinsten minus kabelförlusterna - som dock kan bli stora - i praktiken motsvarar att Du "flyttas" närmare basen och därmed kan "sno åt Dig" mer kapacitet på bekostnad av t.ex en granne som inte har samma antennförstärkning. Jag har provat och det gör avsevärd skillnad men det kan innebära rejäla investeringar som måste vägas mot ev. andra alternativ som t.ex andra möjliga operatörer med större kapacitet

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3

Sv: Net1 kapacitetsbrist ?!?

Har letat info om den teknik Net1 nyttjar, men oavsett modulation är det ju alldeles för smalt frekvensband.  Suck! Utan hopp om fiber får det snart bli egna initiativ för huset. Egen radiolänk kostar en bra slant, och utan fri sikt blir det komplicerat...

4

Sv: Net1 kapacitetsbrist ?!?

Net1 använder samma LTE-teknik som de flesta andra operatörer i landet och Europa i övrigt (dock FDD) - skillnaden är bara frekvensen och fr.a den tillgängliga ringa bandbredden som ensamt aldrig kan klara de krav de flesta idag har på en bredbandsuppkoppling. På plussidan är att de kan klara täckning inom områden som ingen annan operatör skulle kunna hantera på kommersiella villkor. Med andra ord - inom stora områden av glesbefolkade ytor, i Sverige eller många andra länder - är alternativet idag bara "lågkapacitetsuppkoppling" á la Net1 eller ingen uppkoppling alls. För många glesbygdsbor är ändå valet lätt. VoIP, e-post och bankuppkoppling torde idag vara en nödvändighet medan gaming och strömmande media givetvis är trevligt men ingen nödvändighet.

Tyvärr försvårar många programleverantörer och t.ex Microsoft situationen i och med att så många OS och program förutsätter mer eller mindre kontinuerlig uppkoppling för att kunna fungera vilket jag personligen är starkt kritisk mot. I vanlig ordning en form av diskriminering för de som de facto inte har tillgång till fiberlinor vilket är bekymmersamt. Än mindre tar man någon som helst hänsyn till en eventuell krissituation där tillgången till Nätet kan begränsas. Att ha en dator med mjukvara som i praktiken förutsätter tillgång till Nätet för att kunna fungera känns för mig mycket både oklokt och aningslöst. Elström går alltid att fixa lokalt men knappast en nätuppkoppling om det krisar.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

5

Sv: Net1 kapacitetsbrist ?!?

Ytterligare ett alternativ att runda kapacitetsproblemen är att välja ett prioriterat företagsabb. där Du "går före" andra (de flesta !) vilka har det nu enda tillgängliga "skräp-abonnemanget för överbliven kapacitet" för privatkunder. Har själv inte prövat men funderar eventuellt att göra det; rimligen bör skillnaden bli stor och då fr.a under peaktime.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6

Sv: Net1 kapacitetsbrist ?!?

Har länge funderat på att ha 2 gateways och sätta upp en  brandvägg som routrar styrt på port/protokoll. Voip och gaming till Telia 3G (lite data men krav på latency) övrigt till Net1. Dock ett elände att sätta upp och underhålla. Företagsabbonnemang kanske kan vara något trots allt....

7

Sv: Net1 kapacitetsbrist ?!?

Om du hoppar mellan olika lober syns på PCI och Global cell id.

För övrigt är det väl bara att koppla in 3G routern när du har tid för gaming. Voip funkar nog med en smartphone över wifi till 3G routern.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.