1

Tråd: riktantenn problem

Hej, jag satte upp en riktann på gaveln på huset, prövade först med att ha den som dom rekomendera vertikalt, gick så där, jag ändrade så att jag hade den vågret då fick jag skapligt och 4 blippar på tackningen, det var lite o stabilt så i dag fixade jag upp antenn på skorstenen ca 3m högre en vid gaveln, nu får jag bara 2 blippar på tackningen? har den fortfarande vågrätt? kan det bli sämre ju högre den sitter?

2

Sv: riktantenn problem

Jag skulle tro att jag ägnat 40 timmar åt att hålla på och flytta runt antennen på gaveln på huset. Även jag fick sämre hastigheter högre upp. Det jag insåg var, att man helt enkelt får flytta den grovt först och när man hittat ett par områden på väggen där det verkar lovande, att man då får flytta antennen centimeter för centimeter. Jag hittade till slut en "sweet spot" där jag har nästan dubbelt så hög hastighet som på någon annan plats på samma vägg och där förbindelsen också visade sig stabilare. Min upplevelse är att det är oerhört stor skillnad på bara några centimeter... Visserligen har jag skog alldeles inpå väggen och det kan kanske göra att det hela blir än känsligare.

3

Sv: riktantenn problem

ok, hur har du din antenn? tror du/ni att det skulle bli bättre med 2 antenner? jag får rett stadigt ca 3-4mb nu, men när jag hade antenn på gavel så kunde den i bland rusa upp till 8mb,

4

Sv: riktantenn problem

Dubbla antenner kan definitivt innebära ett lyft. Jag har kontrollmätt med en resp. två antenner (stora 12-elements riktantenner) där en fick horisontell polarisation och den andra vertikal mot min bas drygt 40 km bort och fick i det närmaste dubbel hastighet och stabilare signal vilket stämde förbluffande väl med teori och beräkningar. Nästan samma effekt får man faktiskt också vid mobilt bruk (dubbla fast takmonterade spröt på biltaket - dock givetvis med vertikal polarisation på båda) vilket bekräftar förbättringen. Dubbla antenner rekommenderas varmt !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

5

Sv: riktantenn problem

får kolla upp det, vet ni vart man kan köpa så billigt som möjligt, har googlat men vet inte hundra vad jag ska ha? frekvens och kontakt, jag har ALR-U270 modem?

jag tog bort antenn från tacket och tillbax på gavelväggen nu har jag fyra blippar på motagningen, men får bara ca 3-5mb

6

Sv: riktantenn problem

mattiaxen skrev:

ok, hur har du din antenn? tror du/ni att det skulle bli bättre med 2 antenner? jag får rett stadigt ca 3-4mb nu, men när jag hade antenn på gavel så kunde den i bland rusa upp till 8mb,

Jag har den vågrätt.

Jag har oftast fyra, ibland tre, streck på modemet. Jag har en mil till masten (lågbelastad) och ganska tätt med skog ända inpå husknuten. Jag får ungefär 10 mbit ner under lågtrafiktider och ungefär 6 under högtrafik.

7

Sv: riktantenn problem

Visar inte modemet RSRP och SNR? De värdena behöver man för att ställa in antenner.

Och, det kan finnas höjdlägen där det går sämre.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: riktantenn problem

Hej. Den visar rsrp -93 och sinr   4. Har jag inte rikt antenn och kollar på signalen så får jag cell id 193, och 2 blippar mottagning. När jag har 4 blippar mottagning så har jag cell id 391?

9

Sv: riktantenn problem

Finns det något program eller app så man kan mäta längden till masten? Och vilken mast? Eller mäta signalen? Det på funkar så där tycker jag. Tipps på hur man lättast optimerar antenn?

10

Sv: riktantenn problem

Många frågor nu. Men kan vinkeln på antenn spela till. Min pekar rakt ut, jag har vänt den så att spröten står i våg istället för lodrätt som den var från början?

11

Sv: riktantenn problem

Bry dig inte om blipparna. RSRP är signalstyrkan från den mast du är uppkopplad mot. SNR visar hur stark signalen är i förhållande till störningar. PCI är nummer på celler, tre per mast i tre riktningar.

Ställ in på bästa SNR. Man kan testa vertikalt, vågrätt eller lutat 45 grader. De två antennerna bör vara skilda 90 grader i alla lägen (gäller riktantenner).

För 450 finns ingen utrustning för icke proffs som visar avstånd till mast.

Rikta båda antennerna mot den cell som ger bäst SNR och vrid dem för bästa SNR. Farten bestäms av SNR.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: riktantenn problem

Ok. Jag får testa lite mera. Vad det gäller antenn om jag ska upp med en till duger den som dom säljer på Net1? Eller ska jag satsa på någon annan? Jag har 1 som dom skickade från Net1.

13

Sv: riktantenn problem

Jag får som sagt någonstans runt 10 mbit ned under lågtrafiktider och jag har bara den antenn som Net1 säljer, och alltså bara en. För mig fungerar den, men jag har förmodligen gynnsamma förhållanden.

14 Senaste redigerad av E Kafeman (2016-01-29 11:16:54)

Sv: riktantenn problem

Det är säkert många som har en gammal UHF tv-antenn liggandes. Den kan vara ett billigt alternativ till att köpa antenner som är dyrare och eventuellt även sämre presterande.
Se denna länken där man försökt jämföra antenner för TV-bruk, men även utanför vanliga TV-frekvenserna, vid 450 och 800 MHz: http://www.hdtvprimer.com/antennas/comparing.html
Som synes kan dessa antenner vara intressanta även vid 800 MHz.
TV-antenner är designade för 75 Ohm systemimpedans, medans modem är anpassade för 50 Ohm. Det leder till en mindre missanpassning, man förlorar gain, riktverkan mm, men skillnaden är relativt liten och 75 Ohm är något som är ett generellt angivet värde för antennen, då dess impedans varierar utefter frekvensområdet. Med lite tur så är den närmare 50 Ohm i kanten av frekvensbandet den är avsedd för.
Finns en överskotts TV-antenn så finns inget att förlora på att testa. Gamla kablar för TV-antenn ska man helst undvika då de ofta har gjort sitt. Fuktskadade och spruckna kablar pga väder och sol-strålning ger stora förluster.
Att använda yttre antenn ger alltid vinsten att antennen kommer mer gynnsamt till med högre placering och med mer avstånd till lokala störningar som finns runt modem, datorer, lokal WiFi-routrar men även annat såsom lamp-dimrrar kan ge avasevärda störningar vid 450 MHz.

15

Sv: riktantenn problem

Det borde väl gå att designa en fyrstackad antenn med korspolariserade dipoler eller cubical quads med en gemensam nätreflektor för 450mHz. Förutom fasanpassni
ngen borde måtten inte vara så kritiska.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: riktantenn problem

Jag. Är inte så kunnig på antenner..  Är det någon dom kan rekommendera en som är bättre en den som man fick av net1. Finns det utomlands?  Om ni vill så pma mig länkar vad jag ska köpa. Eller skriv här?

17

Sv: riktantenn problem

Sök på yagi 450 MHz.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: riktantenn problem

Det borde väl gå att designa en fyrstackad antenn

Den antenn med flest stackade element som jag sett innehöll 16000 stackade dipoler. 40 dBi gain.
Eftersom varje dipol endast var 10 mm lång så blev det inte så stor antenn.
Fysiskt stora stackade antennen är DUGA-antennerna. På länkade bilden syns en mindre del av en DUGA-antenn, upp till 90 meter hög och ett par 100 meter lång.
Sen kan man ta vanliga Yagi-antenner och köra dessa i array.

Två vanliga Yagi-antenner kan sättas ihop utan att de stör varandra. På det viset kan man skapa styrbar cirkulär polarisation eller nyttja polarisations-diversiteten.
Tre dipoler kan sättas ihop för ökad diversitet. Sätts sådana ihop till stora arrayer kan man skapa antenn med dynamiskt styrbar riktning och polarisation. Sedan kan man göra array på array, dvs förbinda en antenn-array med en annan array.
Dessa array-arrayer kan sedan förbindas med andra arrayer så som man gör i LOFAR-projetet.

Ett problem med dessa arrayer såväl som singel-antenner med hög riktvwerkan är att marginalerna blir väldigt små vad gäller att åeka antennen i rätt riktning. En liten riktningsmiss och antennen är sämre än en rundstrålande pinne.
Denna riktnings-känslighet är det man vill åt med dessa teleskop-arrayer, där man hoppas få skarpare bilder än från de bästa optiska teleskopen.

Lite väl OT om arrayer, tror väl inte TS behov är fullt så stort.

Generellt, fysiskt längre Yagi har större gain, ger starkare signal, än en kortare Yagi. Vill man ha ännu bättre antenn är det en nät-parabol som enklast kan ge bättre signal för hemma-bruk.

Om signalen fortfarande inte är tillräcklig kan man stacka även paraboler, men man får ha gott om utrymme på taket.

19

Sv: riktantenn problem

CARANT i Polen tillverkade/tillverkar ?  en bra serie 450MHz-antenner med 16 (ACY16), 12(ACY12) och 7(ABY7) direktorer; den sistnämnda till förvillelse lik den Net1 säljer. ACY12 har jag god långtidserfarenhet av (har f.n. 4 st). Jag köpte dem från en importör i Göteborg men har just nu inte namnet tillgängligt.
PROCOM i Danmark tillverkar också väldigt bra antenner, däribland en 10-elements yagi. Tillverkare utom Europa har jag dålig koll på men någon annan kan säkert fylla på möjliga leverantörer.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

20

Sv: riktantenn problem

Jag tror att Carant är i Ungern eller så finns de på flera ställen.

zdacomm.com gör intressanta yagis, bra mätdiagram.

Många länder utanför Europa använder fortfarande CDMA 450 så det finns en marknad för dessa antenner.

@ E Kafeman, man ser ibland fyrstackade TV antenner med dipoler och gemensam reflektor. Det borde vara ett genomförbart projekt att göra motsvarande för 450. Vilket gain kan man teoretiskt få ut från en korrekt fyrstackad dipol? Då menar jag bara fyra dipoler på höjden. Den breda horiontella öppningsvinkeln borde möjligen vara bra ut multiplexingsynounkt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21 Senaste redigerad av E Kafeman (2016-02-04 01:24:47)

Sv: riktantenn problem

Förenklat och idealiserat är det rätt enkelt att beräkna gainet på fyra stackade dipoler.
Ett antal delsteg:
dipol - 2,14 dBi
dipol + optimal reflektor(oändlig storlek) - 7 dBi  (första elementet i din stack)
Vare dubbling av antalet oberoende antenn-element -> +3dB
Från 1 element till fyra element är det två dubblingar -> +6dB
Eftersom ett element ger 7 dBi kan totalen bli 13 dBi.
Allt optimalt designat och förlustfritt förutsätts.
Når man 10-11 dBi är det godkänt.
En del av optimeringen är att man optimerar för en enda frekvens.
Vill man designa bredbandig TV-antenn kan man inte driva optimeringen lika hårt och man får nöja sej med lite lägre gain.

Vad många inte tänker på är att rent tekniskt är en biquad uppbygd av fyra stackade dipoler och det är teoretiskt samma max möjliga gain som i exemplet ovan.
Även strålningsloben är likartad med den skillnaden att fyra separata dipoler ofta breder ut sej över större antenn-utrymme vilket gör strålningsloben lite "flikigare" och med djupare noder.
Arrayen minskar både vertikal och horisontal öppningsvinkel. Detta eftersom vinklarna blir snävare där fasen är identisk  för samtliga del-antenner.
Tänk att en dipol motsvarar en ballong med en given volym. Arrayen har exakt samma volym men med mer tillspetsad form.
Det är en av funktionerna man kan modellera genom att styra fasningen av antenn-elementen
Använd bl.a. för att elektriskt tilta utbredningsvinklarna för antenner på basstationer och för svepande radar med fast antenn, liksom för ovan nämnda LOFAR och DUGA-antennerna.

22

Sv: riktantenn problem

Jag hittade en antenn från någon sida. Vilken kontakt ska man ha in i modemet? Behöver man special verktyg till kontakten? Antenn leverans utan kabel och fme male?  Det är en carant acy12.

23

Sv: riktantenn problem

http://www.dnd.hu/index.php?page=reszle … mp;lang=en

Denna antenn

24

Sv: riktantenn problem

Priser är bra men materialet klent i Carants yagis.

Se även dessa för jämförelse

http://www.zdacomm.com/images/PDF/ZDADJ450YG.pdf

Kontak och kabel för din router kan jag inte tipsa om för jag har inte routern.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: riktantenn problem

zdacomm:s mekaniska konstruktion ser väldigt stabil ut med bl.a direktorerna inborrade i bommen. Å andra sidan har jag testat Carants 12-elementare på ett tremeters maströr (diam. 50 mm) och skorstensmontage under de senaste fyra åren utan några som helst problem vid passerande stormoväder. Dock är friktionslåsningen för (horisontal) tiltning något klen vad gäller skruvarna som enbart är fästa i det gängade plåtbeslaget vilket jag modifierade genom att borra bort gängningen och i stället låsa med mutter + kontermutter. En eller ett par feta kråkor längst fram på bommen (företrädesvis vid horisontalmontage - vertikalmontage gillar inte fåglarna !) belastar infästningen rejält.

Om Du får tag i Carants till hyfsat pris - köp två - och montera en vertikalt och en horisontellt, gärna en halv/trekvarts meter isär på masten. Detta koncept använder jag med mycket gott resultat. Se dock upp med hur lång kabel Du måste ha - förlusterna i en vanlig standardkabel kan snabbt äta upp väsentliga delar av antennvinsten. Redan vid 5-6 meter kan man behöva överväga specialkabel för att få ut maximal effekt. Carant antennerna har vanlig FME-anslutning så där kan det eventuellt bli nödvändigt med en liten adapter upp till vald kabeltyp. Alternativt kan Du beställa antennkablarna med färdigmonterade kontakter enligt önskemål hos t.ex  wimo.com  Inte heller jag vet vad Du har för kontakttyp på routern men kan Du få fram detta liksom kabellängden kan vi nog plocka ihop ett förslag på erforderliga kontakter/adaptrar och kabeltyp.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810