1

Tråd: Hjälp med ställa in 3g Repeater Öland=Sveriges Sämsta täckning

Hej Jag har ett sommar ställe på Öland där det är extremt dålig täckning.

Jag har en 3g repeater som jag har monterat på taket men undrar om det går att köpa någon pejlings utrustning där man kan "snoka" reda på var masten finns. Har app på mobilen så jag vet ungefär vad antennen är.

Har hittat en mast med Bredbandskollen med min 3g sticka+ rikt antenn. så kan få 3 att funka. Men givetvis har 3 och telia olika antenner.  Men har telia på mobilen så kan inte köra tp test genom att stickan inte "tillåter" telia.

det finns billiga "parbolsökare" på biltema att köpa för att hitta var parabolen finns men funkar det på mobil?

Tacksam för tips ur jag ska kunna "peja" in masten.

2

Sv: Hjälp med ställa in 3g Repeater Öland=Sveriges Sämsta täckning

Vad är det för USB-modem du har? Det kanske går att låsa upp så du kan prova det med ditt Telia-SIM?

"Parabolsökarna" från Biltema fungerar inte för 3G.

Vi har en "Ölands-expert" på forumet som nog kommer att ge dig en del goda råd. smile

3 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-31 20:36:38)

Sv: Hjälp med ställa in 3g Repeater Öland=Sveriges Sämsta täckning

Parabolsökarna används väl för att ställa in parabolantenner, har inget att göra med mobiltelefoni. De använder automatic gain kontroll-spänningen från mikrovågshuvudet, finns inget motsvarande för 3G.

Det finns handburna proffsapparater för 6-10 tkr, någon sådan har jag inte.  Se communica.se.

När operatören ger tillstånd till repeatern bör de kunna tala om vart antennen ska riktas. De har allt intresse av att känna till repeatrar som är uppkopplade mot vilka master med tanke på hur mycket feljusterade repeatrar kan störa.

Jag känner till en del teliamaster norr om Färjestaden men vet nada om Tre förutom att deras nät låg nere i förrgår. Det är bara turister som använder Tre på Öland, täckningen har aldrig varit något att skryts med.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Hjälp med ställa in 3g Repeater Öland=Sveriges Sämsta täckning

Hej

Ok ska kolla om det går att använda 3 modemet och klämma in mitt telia sim mobil kort i det. sen ställa in 3 g antennen 100 gånger via köra tp test. 3 funkar skapliget med en 3g rauter så jag kan maila och jobba med den.

det som gjorde att jag köpte den var att den hade hål för antenn. men nu har telia "hål"

Men när det gäller telia är det totalt katastrof, tanken är att vi ska kunna skrota den fasta telen och sen köpa ett kontant kort och ha en "fast" mobil som man kan ha som fast tele.

Jag har hittat en repeater utomlands som motsvarar denna http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/ … 17009.html

Men det står inget om att man måste ha tillstånd ifrån telia på deras sida :-(

Har motsvarande antenn http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/ … 16471.html

modemet heter e1820 Men frågan är vad jag ska ha för drivare för att det ska funka med telia

5

Sv: Hjälp med ställa in 3g Repeater Öland=Sveriges Sämsta täckning

Det verkar vara en ovanligt kraftfull repeater och den bör installeras av tekniker med mätutrustning för den kan sabba mobilnätet inom ett stort område. Det är fullkomligt vettlöst av trådlöst.se att skriva som de gör, att den är enkel att installera. Så mycket värre. Den är alldeles för kraftfull för att (få) installeras vid ett sommarställe där signal kan läcka tillbaka till ingångsantennen och orsaka en magnifik självsvängning.

Men det är bara användaren abonnenten som är juridiskt ansvarig. Det har redan framgått att abonnenten i detta fall inte har kunskaper  att installera en repeater av detta slag. Den är uppenbart inte tänkt för hembruk utan för större byggnader som brukar vara problematiska ur täckningssynpunkt. Användning blir i bästa fall bara olaglig.

Tillstånd ska sökas hos den operatör man vill använda. Repeatern ska sedan ställas in och mätas in på det operatören tilldelade frekvensområdet. de använda antennerna och kablagen ska motverka återkoppling.

I förrgår var Tres nät utslaget oå Öland. Kan ha berott på experimenterande med repeater.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av svenix (2012-08-01 00:25:41)

Sv: Hjälp med ställa in 3g Repeater Öland=Sveriges Sämsta täckning

E1820 kan du enkelt låsa upp själv med hjälp av kodgeneratorn som finns på denna sida:
http://www.mobilabredband.se/unlockhuawei-2/

Själva kodgeneratorn är i högerkanten och den stora bilden i mitten är bara information. Mata in din IMEI-kod i kodgeneratorn så får du en upplåsningskod. När du sedan sätter in Telia SIM-kortet i E1820 kommer Mobile Partner att fråga efter koden. Sedan får du också lägga till en profil i Mobile Partner med Telias APN.

För övrigt håller jag med jonasolof om att du absolut inte ska ge dig på att installera en 3G-repeater utan erforderliga kunskaper och tillstånd.

Det verkar mer lämpligt att du ordnar internet hemma med hjälp av en 3G-router och erforderlig antenn. Sedan kan du ordna telefonin med ett IP-telefoni abonnemang hos valfri operatör.

7 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-01 10:42:29)

Sv: Hjälp med ställa in 3g Repeater Öland=Sveriges Sämsta täckning

På Öland Är Net1 ett bra alternativ med god täckning. Med dem kan man köra VoIP också.

Det största felet med repeatern är att det är en alldeles för kraftig 3G repeater. För hemmabruk är det bättre med GSM repeater enbart för telefoni. För det mobila bredbandet behövs ingen repeater. Tillräcklig signal ordnas med bra antenn till router.

En bra telefonilösning för landet är en GSM enhet till vilken en vanlig telefon kopplas. Man får ton och slår nummer som vanligt. Enheten är operatörsoberoende, funkar med alla sim för GSM. Det finns antennutgång och man kan sätta antennen riktigt högt så att chansen att få bra signal för samtal är god. Jag har en sådan enhet som  reservtelefon, GL2 i länken:

http://www.safeline.eu/en-gb/lift-emerg … sm-option/

Lämplig antenn är en 6 dB rundstrålande för 900, jag kan tipsa vidare vid behov. Denna typ av utrustning kräver inget tillstånd och kan inte ställa till det i nätet. Invändningen kan vara att man då inte kan röra sig fritt kring sommarstället med sin mobil, bl a utomhus. Men ska man ha bra täckning utomhus med en repeater blir risken mycket stor för återkoppling och nätsabotage, såvida man inte bygger ett shoppingccenter i armerad betong över sommarstället.

Bara under vissa begränsade omständigheter funkar det med en repeater på ett lantställe som ger större täckning än nere i ett hus. En granne har en gammal fd  gård med höga ekonomibyggnader. De fick en proffsinstallation men det blev ändå återkoppling och självsvängning med första försöket. Nu sitter ingångsantennen på ett hus och utgångsantennen på ett annat hus femton meter därifrån och mycket byggnadsmaterial emellan. Gårdsfyrkanten skärmar i sidled från masten tre km bort men nu har den som har 3G telefon med rätt operatör täckning inom gården men ingen annan. Dessutom ett långsamt men dock fungerande 3G bredand.

Betydligt smartare hade varit att skilja lösningarna för bredband och telefoni. Det finns 15-25 mbit 4G 800 vid gården, jag har kollat. En bra antenn och router hade gett wifi över hela gården, ev med någon extra accesspunkt i lillstugan.

Telefonin hade kunnat ordnas med GSM repeater så att inte användarna hade varit begränsade till 3G telefoner. Men kan man inte säkerställa kraftig isolering mellan utgång och ingång  genom radiodämpande material och rätt riktade antenner ska man inte ens försöka.

Jag använder en proffsrepeater för GSM 900 från Kathrein och drar inte på mer än hälften av den tillgängliga förstärkningen på 36 dB eftersom jag inte litar på att plåttak mm skiljer utgång och ingång tillräckligt. Då har ändå ingångsantennen minimum mot utgångsantennen. Täckningen begränsas till köket i huset där mottagningen för mobiltelefoni är dålig.
Vikigt är att använda antenner med stort front-to-backförhållande och att signalen inte lätt kan studsa tillbaka till repeaterns ingångsantenn. Inga hus eller andra ytor framför ingångsantennen således.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Hjälp med ställa in 3g Repeater Öland=Sveriges Sämsta täckning

Ok, nu blev det mycket att hålla reda på. Men tror jag kör med 2 system. 1 för internet via 3 med den antennen jag har och en rauter. Då kan jag läsa mail och surfa skapligt. Kan kolla mail i mobilen och använda Viber för att skicka "sms"


Samt har placerat den centralt på gården så det funkar i huset och gäst stugan.

Ska låsa upp 3 g stickan och stoppa i telia kortet och lägga datorn på ladugårdnocken och köra tp test 30 ggr tills jag hittar det mast som har minst sämts täckning.


Sen kanske repeatern är lite för krafting och jag få kika på en annan repeater, men finns det något som klarar ca 50-100m2 så man kan täcka inner gården på tomten samt huset, vore kul om man kunde svara tele när man äter frukost.

Sen är det lite knepigt med alla master, jag har telia och har släktingar som har telenor. Tror dom har olika master men telia är viktigast. Har nämaste masten 1034 m bort ifrån huset men är lite träd som är i vägen och frågan är om man ska ta en annan mast då? Har det någon betydelse?

Har kollat lite på Net 1 men då blir det ytterligare fasta kostnader och det vill vi slippa.

jonasolof hade du något "kit" som skulle funka för mig ? en repeater som inte var "olaglig" ?

Sen är frågan hur man kan "skrota" den fasta telen utan att fortsätta betala fasta kostnader, har sett att det finns.
http://www.kjell.com/sortiment/telefoni … 630-p55531 men då är den fast och skulle vara smutt med en trådlös för då skulle man kunna gå på gården och ändå få täckning.

Eller är det http://www.safeline.eu/en-gb/lift-emerg … sm-option/ att man stoppar i simkort och kör med befintliga tele?

9

Sv: Hjälp med ställa in 3g Repeater Öland=Sveriges Sämsta täckning

Har du fungerande internet via 3G kan du sedan sköta telefonin via bredbandet.

Skaffa först ett IP-tele abonnemang. Det finns i olika prisklasser, t.o.m. gratis (Phonzo Cash) men en bra kompromiss om man vill ha låg månadskostnad och billiga samtal kan vara:
http://www.cellip.com/tjanster/cellip-netto/

Om du sedan köper en Siemens Gigaset av IP-modell så kan du ha trådlös telefoni över hela gården och ringa via ditt IP-tele abonnemang. Siemens Gigaset IP-basen går att använda med upp til sex olika handenheter, så du kan ha telefoner på olika ställen.
http://cdon.se/hemelektronik/gigaset_a510_ip-17821180

10 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-01 13:41:40)

Sv: Hjälp med ställa in 3g Repeater Öland=Sveriges Sämsta täckning

Glöm repeater som täcker både stugan och gäststugan och att ha repeatertäckning utomhus. Ett klart recept för problem. Kom ihåg att trådlöst.se och andra kränger grejor men låter kunderna ta problemen. Du kan kolla infoferenda.se, de nämner åtminstone kravet på tillstånd.

En bra lösning är att ha en sådan GSM telefon som safeline säljer (det finns andra, men den funkar helt OK) och att koppla trådlösa Decttelefoner till den, det går bra. Den fasta telefonen i huset kan du också koppla till GSM-telefonen. Vidarekoppla (inte medflytta) din vanliga mobil till gårdsGSM. Andra i familjen kan vidarekoppla till samma gsm-telefon.

Eller kör voip över 3G som Svenix sade.

Kör freeware MDMA eller MwConn i laptopen med modemet i en några  meter lång USB kabel så får du signalstyrka och mastens namn och kan kolla med support att du är uppkopplad mot nära och lämplig mast och få riktningen till den. Dessa program funkar mig veterligen inte på 4G.

Även telefonianslutningen kan du kolla med MDMA för signalstyrka och mast och om support är tillmötesgående även mastens läge där. Så kan du sätta en riktantenn vid behov på den också för bra signal in. GSM enheten har en signalstyrkeindikator med lysdioder som motsvarar pinnar men programmen get noggrannare upplösning om signalstyrka, lättare ställa in antenn.

Har du kollat på täckningskartor om du har Telia eller Telenor 4G täckning? 4G finns ibland där 3G och GSM har dålig täckning. Om du bor nära Stora Rör kan du skicka PM till mig.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Hjälp med ställa in 3g Repeater Öland=Sveriges Sämsta täckning

Tack för alla svar. Jag får sätta mig och kolla på alla lösningar när jag kommer hem. Semstrar på Öland nu och mäsker att det tar sin lilla tid att sätta sig in i detta, och vill njuta av solen. Men ett alternativ är kanske att ställa hit en gammal dator och köra med it telefon eller skype och den stätta ut wlan antenner och köra skype eller viber i min samsung så går det att ringa med det.  då får man kanske lite bättre täcking på gården.

Nej jag bort inte nära stora rör utan i Tjusby.

12

Sv: Hjälp med ställa in 3g Repeater Öland=Sveriges Sämsta täckning

Jag hade anledning att läsa igenom den här tråden igen och vill ge en aktuell kommentar. Telefonin löser man med en XLINK BTTN som kopplar signal från telefon till DECT-telefon, en eller flera basstationer beroende på hur stor tomten är. räkna med att en basstation täcker en radie av 30 meter.

Vid behov få man lägga telefonen på en antennplatta försörjd av en yttre antenn med hög förstärkning. Mer om det i min tråd om XLINK BTTN. I värsta fall får man direktkoppla en yttre antenn till lämplig samsungtelefon till vilken man kan köpa antennanslutningskabel från Australien. funkar utmärkt.

Repeater för bredband är en dum idé. En bra antenn kopplad till router och sedan wifi.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Hjälp med ställa in 3g Repeater Öland=Sveriges Sämsta täckning

Har du möjlighet att prova ett 4G modem om det är så att dina modem endast klarar 3g för att se om 4g nätet fungerar bättre?