1

Tråd: Uppgradera inte till senaste Firmware

Uppgraderade till senaste firmware igår kväll och efter det så fungerar det inte längre att surfa fast routern visar att den är uppkopplad mot nätet.

Se nedan i från Net1

http://www.net1.se/privat/kundservice/driftstorningar/

Aktuella driftstörningar

Uppgradering av mjukvara

2015-12-09

Lyser alla lampor på din router men du kan ändå inte surfa?

Vi har förnärvarande problem med mjukvaran i din router, vi jobbar på att lösa problemet.

Du behöver inte ringa in för felsökning men du kan testa starta om din router med jämna mellanrum under dagen. Vi uppdaterar hemsidan under dagen med information samt så ber vi om ursäkt för allt besvär.

2

Sv: Uppgradera inte till senaste Firmware

Typiskt "quick-fix-lösning" när en produkt forcerats fram snabbt. Egentligen borde Net1 skämmas. Själv har jag inte haft några som helst problem med min H820 som bara tuffar och går så visst är det ett produktfel som man nu försöker ordna i efterskott med hjälp av kunderna som testpiloter.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3

Sv: Uppgradera inte till senaste Firmware

Ja, håller helt med dig, har testat deras nödlösning med att ändra DNS till Googles och då så fungerar det. Men det är inte hållbart tycker jag. Hoppas på en lösning under dagen. Förstår inte att dom inte upptäckte problemet innan släppet.

4

Sv: Uppgradera inte till senaste Firmware

Jag har samma problem, dvs, allt ser ut att vara OK men någon Internetåtkomst har jag icke. Detta fel har jag haft sedan 6e oktober !!
Provade med att ändra DNS men fortfarande nada åtkomst av Internet.

Jag har skrivit E-post + plus snigelpost till 3 st. ansvariga avd.chefer men ingen som helst response från dess herrar. Kundtjänsten, lovar och ska fixa men inget händer.

I början av detta ärende fick jag E-post en gång i veckan att Net1 jobbar med mitt ärende men sedan ett par veckor tillbaks får jag inte ens dessa E-mail.

i fredags förra veckan snackade jag ånyo med kundtjänst och tjejen där var väldigt tillmötesgående och vi snackade i 15-20 min. och hon förstod mitt problem och sa att dom gärna ville ha mig kvar som kund. Hon lovade att komma med ett besked innan
kvällen via E-post men någon E-post har jag ännu inte fått.....

Jag hänger kvar ett tag till men visst fan är det en skandal att dom kan behandla sina kunder på detta sättet eller vad säger ni andra därute i Sveriges avlånga land ?

5

Sv: Uppgradera inte till senaste Firmware

Ok så då låter de som deras namnserver'/dns fallit ur eller att den inte funkar längre, nya fw kanske anger ny eller fel dns.
Kan ni logga in i routerns interface så kanske ni kan ändra centralt där istället för att ändra på varje enskild maskin.

testa öppna en cmd ruta och skriv:
nslookup sunet.se

Då frågar den bara via din vanliga dns som routern anger.

Du kan också testa skriva:
nslookup sunet.se 8.8.4.4
För att säga att den ska använda just 8.8.4.4 dnsen i detta fall.

OpenDNS
208.67.222.222  ·208.67.220.220
GoogleDNS
8.8.8.8 · 8.8.4.4
Sunet Sunic
192.36.125.2

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Uppgradera inte till senaste Firmware

Låter misstänkt likt samma fel som Telia hade på 4G i går. Efter drygt 8 timmar kunde klienter som inte hade varit anslutna innan det förmodade dns-felet uppstod ansluta sig. Jag hade en router som alltid är uppkopplad och som hängde med hela tiden men kunde inte etablera kontakt med hjälp av nystartade routrar under feltiden.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

7

Sv: Uppgradera inte till senaste Firmware

nä,... troligen inte DNS,...(?)

eftersom jag kör via en P3 som skötar DNS via root-servers kvitter det nog hr ni gör,...(?)

kör stadig på gamla Firmware och 'remote upgrade disable'

enbart små problem i veckan som enkelt fixas med omstart av modem,
fast i kväll är det helt sjukt,... ständigt disconnect,... och långa svartider på ny sida,... helt hopplöst,...!

så troligen nåt vejsing och 'DNS-problem' enbart för at hålla Dig, bästa kund sysselsat,...(?)

ha en bra dag alle,...!
(och passa på att kränga lite antenn nu) ha ha
<ole>

8

Sv: Uppgradera inte till senaste Firmware

Intressant problem
Om du kör lite vanlig basic felsökning tex .
Kan du pinga en host ute på internet?
Om inte hur långt kommer du om du tracear en host ute på internet.

Vad ger det för resultat?

9

Sv: Uppgradera inte till senaste Firmware

Det funkar nog igen nu,...(?)
åtminstone för mig, *med gamla firmware*,...

i går, sen eftermiddag, var mitt problem dels att modemet disconnected i tid och otid samt uppkoppling på en sida, (exempel denna), tappade kontakt efter ett par minuter,...

kort efter mitt inlägg skickade N1 SMS + mail att 'felet' skulle vår avhjälpt och senare på kvällen började det även flyta på rätt normalt igen,... (och under denna dag har inte jag märkt något) (än,...!)

kvarstår dok om detta även löste OP's problem med nya firmware,...?
eller om det var en skenmanöver från N1 sida,...(?)
(skapar ju alltid en viss osäkerhet)

min förhoppning är att nya firmware blir att hämta som zip-fil så att vi användare *själva* har kontroll och har möjlighet att gå tillbaka till en firmware vi vet funkar,...

på frågan om traceroute när modemet är frånkopplad masten är enbart en syssla för dom som absolut inte har något att göra på dagen,...(?)
<ole>

10

Sv: Uppgradera inte till senaste Firmware

Fr.a vore det bra att få reda på vad den nya FW är till för. Som många andra seriösa hårdvarutillverkare borde Net1 någonstans ha information om resp. uppgraderings innehåll. Ett föredöme är t.ex FW för FritzBox där man utförligt redovisar vad den innehåller (bugrättelser, nya funktioner etc.) Själv har jag inte gjort några som helst uppdateringar (använder H820) och det fungerar fortfarande lika bra...

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810