1

Tråd: Mimo antenn på FDD800

Tänker byta ut min Huawei E5172A Router mot en D-link DWR-921 med möjlighet till en Mimo-antenn (två antennuttag)
Har ca 10km till närmaste Tre mast med 4G i Stockholms skärgård varför jag förmodar att antenner behövs för att få bra fart.
Förutsätter att Tre kör FDD800 i detta område. 
Läste "någonstans" att Mimo-antennerna fungerade bäst med TDD teknik och är lite trickigare med FDD.
Tacksam för alla goda råd kring detta och tips på en bra 800Mhz antenn

2

Sv: Mimo antenn på FDD800

Det där med skillnad för MIMO på FDD och TDD har jag aldrig sett. inte heller särskild uppenbart tekniskt sett.

Jag skulle börja med en billig dubbelpanel.

http://www.wifi-shop24.com/4G-Direction … MO-Outdoor

14 dBi tror jag inte på, snarare 7-8. Men den brukar funka bra, även mot Tre på 800 FDD.

Ska du ha ännu högre förstärkning behövs två separata antenner och priset blir minst x 3. 

I skärgården är det viktigt att inte ligga bakom berg i förhållande till masten eftersom radiovågorna inte studsat tillbaka mot antennen om det bara är havsyta "nedströms".

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Mimo antenn på FDD800

Tack för tipset!

Läste det här varför jag blev lite undrande, tydligen så måste FDD antennerna vara mer bredbandiga, men det kanske
menades antennerna i mobilerna?

"Another disadvantage with FDD is the difficulty of using special antenna techniques like multiple-input multiple-output (MIMO) and beamforming. These technologies are a core part of the new Long-Term Evolution (LTE) 4G cell phone strategies for increasing data rates. It is difficult to make antenna bandwidths broad enough to cover both sets of spectrum. More complex dynamic tuning circuitry is required."

http://electronicdesign.com/communicati … dd-and-tdd

4

Sv: Mimo antenn på FDD800

Ett inadekvat resonemang eftersom behovet av mer bredbandiga antenner för FDD inte har med MIMO att göra. Problemet är detsamma vid SISO, single in, single out. FDD är en duplexteknik. Om vi tar 800 så sänds data ned på 10 MHz bandbredd och upp på 10 MHz. Mellan dessa band ligger en skyddszon på några MHz. Därav följer att antennen eller antennerna ska ha hygglig förstärkning över 25 MHz.

Vid TDD sker kommunikatin upp och ned i olika tidsintervaller och antennen behövet bara ha bra prestanda över 10 MHz. Dessutom finns Tre TDD bara i 2600 MHz området och då med 20 MHz.


Ett betydligt större problem är att antennerna borde stämmas av i förhållande till var inom t ex 800 bandet operatörens block befinner sig (side guard+ 10 MHz + mittskydd+ 10 MHz + sideguard). Några tillverkare i Tyskland ber beställaren specificera vlken operatör kunden har för att sälja en optimerad antenn. På 800 har vodaphone i Tyskland samma block som Telia i Sverige. Tre vet jag inte.

Problemet med allt för smalbandig antenn accentueras om man vill uppnå hög förstärkning genom att lägga till avstämda parasitära element som i yagi-antenner. Selektiviteten ökar med antalet element. Det går att med olika tekniker ändå göra yagin mer bredbandig men då till priset av läggre max gain.

Mobilmasternas antenner har inte det här problemet eftersom de består av stackade dipoler utan parasitära element.

Flata panelantenner som den jag föreslog har också ringa problem med bandbredd.

I din situation blir problemet med bandbredd av liten praktisk betydelse. Försök att få upp antennen högt och fritt, utan plåttak eller reflekterande yta framför. Och jorda mast och antenn för åskskydd.

Bäst är om man kan mäta in sig med avseende på SINR, förhållandet mellan signal versus interferens + brus. Det kanske visar sig att man har bra signal redan med antennen på väggen.

Behöver du gå upp i prestanda och pris så är följande steg 12 dBi panel från wimo.de och till sist den stora 15 dBi panelantennen också från wimo.de. Alla nämnda är dubbelantenner för MIMO.

Om man har så höga krav att man vill köra Carrier Aggregation fallet enbandsantenner bort och kvar blir då i praktiken enbart logperiodiska. Här kommer man som högst till 11-12 dBi. Farten i länken beror på SINR. Man kan mycket väl tänka sig situationer då det blir bättre fart med enbandsantenner, pga bättre gain SINR än med Carrier Aggegation vid lägre gain och SINR. För distansbruk som i skärgården kan man bortse från Carrier aggregation. SINR rules och därmed de routrar som visar SINR och de antenner som har bra riktverkan/förstärkning.

PS jag köpte 1990 en 17 elements yagiantenn från tillverkaren  Allgon för att använda på 450-bande. Antennen är märkt enorma 380 till 470 MHz... Den drivande dipolen är modifierad i ändarna. Reflektorn är en pkatta av plåt. Direktorerna är 12 mm alu-rör. Vilken förlust som definierar frekvensområdets ytterkanter är inte specificerat men det "borde" vara 3 dB.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Mimo antenn på FDD800

Tack för en mycket bra information!
Ang spegling så har jag en strand som vetter mot 4g masten med ett antal stora vatten i mellan.
Har beställt antennen du föreslog, spännande att testa....

6

Sv: Mimo antenn på FDD800

Det bör funka bra. Berätta sedan hur det blev med RSRP och RSRQ värdena.

En bra början när man ska kolla vad man behöver är att testa med en samsung LTE telefon med koden *#0011*. Då får man upp de värden man behöver. RSRP på en samsung smartphone ligger 5-6 dB under noll antennförstärkning, så får du en användbar signal med smartphone kommer det att funka fint med en riktantenn, även en enkel sådan som den föreslagna.

Eftersom telefonen också visar mast ID så kan man verifiera att man mäter på rätt cell genom att kolla nära masten i egen bäring och sedan på plats. m telefonen visar -106 dBm så bör det bli ca 92 dBm med riktantennen vilket räcker för hygglig fart.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Mimo antenn på FDD800

Ang. FritzBox´s avståndsmätning.
När jag använder en av mina 6840:or med enbart paddelantenner blir jag regelbundet uppkopplad/nedkopplad mot/från en bas - med låga signalvärden som routern anger ligger på 38 km avstånd. Efter trägen uppvaktning hos Telia har jag fått reda på att den aktuella basen i själva verket ligger i ett litet samhälle med det faktiska raka avståndet 10,5 km från routern. Det intressanta i sammanhanget är att routern befinner sig omedelbart bakom ett västgötskt platåberg, vars skogklädda hjässa i siktlinjen mot den aktuella basen, reser sig drygt 20 meter. Den störning (avböjning av radiovågorna) av signalen detta medför är uppenbarligen orsaken till denna falska distansangivelse - OM inte jag i själva verket får signalerna reflekterade från en stor vattenyta ett par km i närheten vilket förefaller orimligt !

Det här fenomenet visar också på betydelsen av ett bra fram-backförhållande om man använder en riktantenn. Till våren skall jag testa att vrida min stora Wimopanel 180 grader för att se vad resultatet blir om den i praktiken pekar rakt i bergväggen men i riktning mot den aktuella basen...

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

8

Sv: Mimo antenn på FDD800

Reflexen behöver väl inte vara rakt  bakom din egen position? I så fall skulle den ligga ca 14 km bakom dig. men den kan väl lika gärna komma från sidan och då är avståndet osäkrare.

En tysk skrev på lte-anbieter.info att han fäst en videokamera på sin roterande antenn för att se varthän den pekar när han söker signal.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9 Senaste redigerad av pedrosso (2015-12-09 17:07:19)

Sv: Mimo antenn på FDD800

polaren som bor i skogen har juh bara skog och berg ivägen han har tur och har som en strimma med mottagning som faktiskt funkar riktigt bra , telia kan inte klippa fasta linjen på grund av att det knappt finns mottagning för att kunna ringa, en har jag vänt på 90 grader som man ser på bilden. och på denna setup får vi ut 30Mbit ner och 10Mbit upp stabilt även då andra sitter och kvälls surfar

http://www.ladda-upp.se/bilder/gcertwmbgtper/

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/gcertwmbgtper/

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

10

Sv: Mimo antenn på FDD800

Jag är väldigt tveksam till att det rör sig om reflekterad signal utan tror snarare på direktsignal som böjer ned över bergsryggen - det märkliga distansvärdet till trots. Även en hypotetisk reflexsignal måste nämligen först också passera bergsryggen och fortsätta tre km till en stor vattenyta varifrån den - som just reflex - studsar tillbaka till routern. Konkret skulle det i detta fallet betyda att den signal som når mig reflekteras i samma riktning varifrån den kom efter att först ha gått över mitt huvud. Nu är ju utbredningen av radiovågor visserligen betydligt mer komplex än den klassiska regeln "infallsvinkel = utgångsvinkel" för en riktad och fokuserad strålningskälla - men ändå. Den genomsnittliga totalsträckan (inklusive reflex) kan i detta fallet inte bli mycket mer än 10,5 +3 km (till vattenytan) + 3 km i reflexsignal till mig dvs. ca 16/17 km vilket knappt är halva den signalväg FritzBoxen visar.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

11

Sv: Mimo antenn på FDD800

Läser man på om LTE timing advance så finner jag ingen hållpunkt för att den angivna tiden (avståndet) skulle vara något annat än den uppmätta propagationstid som EnodeB uppfattar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Mimo antenn på FDD800

Ok, mysteriet därmed bara halvlöst. Återstår att köra mobilt mot den aktuella basen och observera distansförändringarna fr.a där jag bedömer att signalen i så fall övergår från reflekterad till direkt vilket bör ske då jag når det smala pass genom platåberget där vägen mot basen når den position där direktsignal kan förväntas. Kör ibland den aktuella vägen med normalt en H820 i drift och vet därför tämligen exakt (pga. signalstyrkeLED:ens abrupta ökning i blinkfrekvens) geografiskt var en förändring sker. Sträckan där signalstyrkeförändringen sker är f.ö helt vitmarkerad på Telias täckningskartor..... Intressant fall i alla händelser.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

13

Sv: Mimo antenn på FDD800

Om du nu kan hålla kontakt med den reflekterade signalen på vägen mot det smala Cyberpasset.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Mimo antenn på FDD800

Eftersom den förmodat reflekterade signalen redan är svag när den når mig kommer den med största sannolikhet att minska ytterligare i passet men säkert fortfarande synas på 6840:s nätlista. Signalförbättringen vid övergången från reflekterad till direktsignal bör också bli tydligt synbar. Viss risk föreligger att en andra bas - tillfälligt - kan komma in på samma sida av berget som den vars reflexsignal jag nu ibland blir uppkopplad mot men eftersom jag känner CellID även för denna bör det vara fullt möjligt att spåra och följa direktsignalen från den första. God hjälp ger även Telias täckningskartor som i det här området tydligt kan följas för varje enskild bas; dessutom vet jag nu exakt var resp. bas finns rent fysiskt.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

15

Sv: Mimo antenn på FDD800

Det ska bli intressant att se om routerns avståndsangivelse ändras medan du kör. Jag är inte säker på att så är fallet. Det kan hända att man måste återupprätta förbindelsen  för att få en ny avståndsangivelse. Vidare så kan du endast få en avståndsangivelse mot den cell som routern är uppkopplad mot vllket är självklart för dem av oss som har AVM-routrar.

Om det är så att avståndaangivelsen ändras kontinuerligt (intervallen är 78 meter) så vore det möjligt att jämföra avståndaändringar mot cellen med avståndsändring från plats ett till plats två mätt med GPS. Med mätning i två olika riktningar bör man då ha underlag för att räkna ut var reflektionen sker. Edit: Det räcker med att mäta på två platser och lägga upp linjen på Google earth och sedan använda de av routern givna astånden som radier i två cirklar. Vid tveksamhet behövs en tredje mätpunkt som ligger vid sidan om linjen. Några tyskar visade i en video hur de mätte in basstationer automatiskt på det viset genom att utnyttja timing advance data i GSM medan de körde. Det finns en rysk app som gör något liknande tror jag.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Mimo antenn på FDD800

Intressant med GPS. Känns som läge för sommarhalvåret men nu i vinter hade jag inledningsvis bara tänkt mäta (stillastående) på ett antal stationer på vägsträckan för att senare (till våren och beroende på utfallet från stationsmätningen) gå vidare mer detaljerat och då fundera på Ditt konceptförslag.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

17

Sv: Mimo antenn på FDD800

Det är så enkelt att du kan göra det redan nu. Du behöver bara koordinaterna på två eller tre punkter. Se edit ovan.
för övrigt kanske dem reflekterade signalen försvinner när skogen majas.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Mimo antenn på FDD800

jonasolof skrev:

Det bör funka bra. Berätta sedan hur det blev med RSRP och RSRQ värdena.

En bra början när man ska kolla vad man behöver är att testa med en samsung LTE telefon med koden *#0011*. Då får man upp de värden man behöver. RSRP på en samsung smartphone ligger 5-6 dB under noll antennförstärkning, så får du en användbar signal med smartphone kommer det att funka fint med en riktantenn, även en enkel sådan som den föreslagna.

Eftersom telefonen också visar mast ID så kan man verifiera att man mäter på rätt cell genom att kolla nära masten i egen bäring och sedan på plats. m telefonen visar -106 dBm så bör det bli ca 92 dBm med riktantennen vilket räcker för hygglig fart.

Hej igen,
Har monterat antennen du föreslog och får ett RSRP värde på¨96. Det blir dock ingen riktigt bra
fart ca 12 GB/s. Upptäckte att det finns en 3G mast c 1 km bort, får bättre fart när jag kör 3G
utan yttre antenn. Kanske bättre att satsa på en yttre 3G antenn, finns det mimo antenner för 3G? Tacksam för tips om lämplig antenn i så¨fall

19

Sv: Mimo antenn på FDD800

mimo panel 1800 för 4G fungerar bra på 3G.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Mimo antenn på FDD800

Kör inte tre 3G på 2100 Mhz?

21

Sv: Mimo antenn på FDD800

Jo men det funkar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.