1

Tråd: Vilken Router bakom medie-omvandlare?

Hej,
snart installeras fiber i huset(Svenska Fibernät).
Jag antar att medie-omvandlare har inga större router-funktioner.

Nu är jag lite kräsen och är vån att bestämmer själv vad som ska/får händer på mitt nätverk. Jag fick till det utan problem
med DWR`n från telenor, även om andra har problem med den så lira den med allt jag vill utan problem.


Bakom medie-omvandlare tänkte jag nu på denna router:
http://www.linksys.com/se/p/P-WRT1900AC … t-features

Är det ett bra val?
Finns kanske annat?

jag behöver ingen WiFi i routern men hitta inget som erbjuder samma flexibilitet.


mvh

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

2

Sv: Vilken Router bakom medie-omvandlare?

Jag använder Linksys RV042G (Gigabit) och den har de flesta funktioner jag behöver. Speciellt vill jag ha One-to-one NAT så jag kan sätta valda maskiner direkt på nätet.

Om du verkligen vill bestämma allting så är det Ubiquiti som gäller men då får du lära dej programmera den för den bygger på Vyatta (Linuxbaserat system). ERPro-8 har 8 Gigabits portar som man kan köra antingen som LAN eller WAN. Extremt flexible men du kanske klarar dej med Edgerouter Lite med tre Gigabits portar. De är förvånansvärt billiga med tanke på den grymma kapaciteten. Lite torde ha färdig konfiguration så den är lättare att installera.

Dessa har ingen trådlös anslutning men det skall man inte ha heller i den första routern ut mot nätet. Efter den kan man koppla en eventuell trådlös basstation. Det blir säkrare så.

3 Senaste redigerad av plun (2015-12-02 16:41:31)

Sv: Vilken Router bakom medie-omvandlare?

Jo jag köpte själv en Ubiquiti och numera så följer det med flera wizards i firmwaret.  När jag får tid ska jag lära mig mer smile  Dessa wizards täcker då "hempularens" första vedermödor.


Angående Linksysen så skulle jag "läsa på" i deras hemforum, för där ser man bäst ev problem.

https://community.linksys.com/t5/Wirele … ss_Routers


Själv "nördade" jag då iväg med den här uppsättningen smile
http://imgur.com/HTVJnEx
och ASUS-routrarna fick bli APn, eftersom Edgemaxen har tre portar behövde jag även en switch, köpte en billig TP-link.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

4

Sv: Vilken Router bakom medie-omvandlare?

TP-link har kommit starkt den senaste tiden. De är inte bara billiga utan dessutom förvånansvärt bra. Jag har testat flera routrar och switchar från TP-link och blivit ganska imponerad.

5

Sv: Vilken Router bakom medie-omvandlare?

trevligt setup plun . kör en dovado go samt en dlink dwr-116 för mina 2 zte mf823 modem ,

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

6

Sv: Vilken Router bakom medie-omvandlare?

Hur levererar din operatör vad är en mediomvandlare i detta fall, delar den ut adresser eller är det bara en brygga?

7

Sv: Vilken Router bakom medie-omvandlare?

det blev en Cisco RV042G och jag är riktig nöjd med den. lira i 10dagar nu och jag fick allt till som jag ville.
tar lite tid att bli hemma i deras uppsättning men i alla fall har den flexibiliteten jag behöver.

Tack för alla svar!

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

8 Senaste redigerad av nhu (2015-12-30 18:27:57)

Sv: Vilken Router bakom medie-omvandlare?

Jo, jag kör också med RV042G och den är ganska bra men en sak har krånglat och det är VPN passthrough. För vissa klienter fungerar det bara inte. För en abonnent måste vi ha en annan router för att få hans (firmans) VPN att fungera.

9

Sv: Vilken Router bakom medie-omvandlare?

till vpn har jag inte kommit än.

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850